Neurosis - Fires Within Fires (2016)

Label: Neurot

1. Bending Light (7:47)
  2. A Shadow Memory (6:50)
  3. Fire Is the End Lesson (6:54)
  4. Broken Ground (8:44)
  5. Reach (10:36)
avatar van AOVV
Hier heb ik wel zin in! Hun vorige, 'Honor Found in Decay', was geen hoogvlieger, maar zeker niet slecht. En ach, enkel een herbeluistering van pakweg 'Through Silver in Blood' maakt me al lekker voor nieuw werk!

avatar van Kos
Kos
Nice.

avatar van HammerHead
5 nummers... full length of EP?

avatar van Don Cappuccino
Full length. Als de lengtes van de tracks van deze bron kloppen, duurt de plaat 66 minuten.

avatar van robbizzel
Zin in!!!

bennerd
Hier ook. Honor Found in Decay vond ik heel sterk en Neurosis is sowieso de beste metalband ooit. Kanshebber voor de plaat van het jaar, zonder een noot gehoord te hebben.

De voorganger vond ik maar matig. Er mistte iets of zo. Kan er nog steeds niet goed naar luisteren zonder te denken "Heh, waarom had ik geen beter album van ze op gezet?!". Maar goed, natuurlijk ben ik altijd benieuwd.

Toen ik ze trouwens in 2011 eindelijk eens zag in de Effenaar was het ook niet zo geweldig als het had moeten zijn: slecht geluid en lange pauzes tussen de nummers. Tsjah

avatar van Leeds
bennerd schreef:
Neurosis is sowieso de beste metalband ooit.

Lovende woorden en misschien wel terecht, waarom niet. Maar er is zo veel meer dan Neurosis. Amenra is zo'n voorbeeld of maudlin of the Well of Opeth of Orannsi Pazuzu. Bands zoals ISIS kan ik dan minder goed pruimen maar bon. Nu, ik ben in ieder geval nieuwsgierig wat ze gaan afleveren!

Leeds schreef:

Ach, ben wel een Neurosis-fanboy, naar mijn normen. Amenra is in feite een logisch vervolg op Neurosis (wel een briljant), Opeth doet me weinig. Orannsi en Maudlin komen me maar vaag bekend voor, maar heb ik nooit echt een kans gegeven.

avatar van Don Cappuccino
Een albumpreview staat online, dit is ook het enige dat we te horen zullen krijgen tot de releasedatum.

avatar van Kronos
Beste metalband ooit, dan ga ik toch bij de oudjes zoeken. Iron Maiden, Judas Priest, Black Sabbath...

Maar ja, ik ben dan ook zelf al een oudje.

Van Neurosis heb ik wel eens wat gehoord maar het boeide me niet. De beste metalband ooit zou dus ontbreken in mijn collectie van meer dan 2000 metal albums.

bennerd
2000 metal albums en daartussen geen enkele van de beste metalband ooit? Je hebt je miskocht!

Yann Samsa
bennerd schreef:
Neurosis is sowieso de beste metalband ooit.
Geen onbegrijpelijke stelling. Of het echt de beste is, geen idee, maar voor mij vatten ze alle elementen die metal zo fijn maken alleszins sterk samen. En dat consistent, knaller na knaller. Metal werd sowieso pas echt interessant naar het tweede deel van de nineties toe. Snelle lead, theatraal gezang, bombastische teksten... nee, dankje.

avatar van Kronos

Blijkbaar.

Maar ik heb daarstraks nog eens even naar Through Silver in Blood zitten luisteren en ik zal er niet over uitweiden waarom, maar het is echt niks voor mij.

avatar van liefkleinhertje
Ik houd zelf ook wel van en stevig deuntje (jaren 70 & 80) maar voor mij is dit het niet

avatar van Banjo
Ja Neurosis is een goede band.
Maar er zit een paar albums tussen die ik toch wat minder vind.
Meestal vind ik dan die opbouw niet sterk genoeg.
De zang vind ik altijd wel goed...
Ik heb net de plaat A sun That Never Set's gekocht, en ik ben er van overtuigd dat ik ze allemaal
In bezit wil hebben. Neurosis vind ik wel een eigenzinnige band.
Die zeker een eigen stijl hebben..

Komen ze ook nog naar Nederland, Dit jaar of volgend jaar?

avatar van Mindscapes
Banjo schreef:
Komen ze ook nog naar Nederland, Dit jaar of volgend jaar?

Ze stonden 2 weken geleden nog met een eigen show (geen festival) in het Patronaat in Haarlem en in april 2 dagen na elkaar op Roadburn met telkens een set van 2 uur... Ik zag ze op Roadburn en op Pukkelpop de dag na Haarlem, was ook vet, 2 nieuwe nummers gespeeld die (voor zover ik het me herinner) zeker niet slecht klonken. Was een festival natuurlijk, een uurtje gespeeld... Roadburn mocht je echt niet missen! Ik verwacht nog wel een touraankondiging voor die nieuwe plaat...

avatar van Banjo
Mindscapes schreef:

ja ha ik wil ze zien..
En dan alleen in een concert hal hoor, daar komen ze veel beter tot hun recht..
Een donkere zaal graag

avatar van snarf349
Don Cappuccino schreef:

Nope! Een goeie 41 minuten.

avatar van TheodeBruin1972
bennerd schreef:

Hoop werkelijk dat dit een mening is, want feitelijke info is dit geenszins te noemen. Met alle respect; er zijn meerdere goede metalbands - namen laat ik achterwege omdat dit per "gebruiker" wisselt en da's wel zo leuk - die evenzoveel en misschien zelfs meer credits verdienen dan Neurosis.

Niets mis mee, maar smaak is niet af te dwingen. Zou het zelf op prijs stellen als mensen hun mening geven n.a.v. deze release. Vele malen spannender dan andere discussies

avatar van niels94
Nee hoor, dat was wel degelijk feitelijke info.

bennerd
Ik moet niels94 bijstaan, TheodeBruin1972. Het gaat hier wel degelijk over feitelijke informatie. Ik ben er ook rotsvast van overtuigd dat smaak af te dwingen is.

avatar van TheodeBruin1972
succes ermee zou ik zeggen. Jouw (jullie) waarheid

avatar van HezzardNL
Eerste paar luisterbeurten laten vooralsnog een positieve indruk achter. Toch ongelofelijk hoe ze elke keer toch weer interessante muziek blijven voortbrengen.

avatar van niels94
Goed, terug naar de feiten ( )

Dit album is nogal vlak in mijn beleving. Voor Neurosis, althans. Ik vind het tot dusverre allemaal stukken minder indrukwekkend, verrassend en spannend dan de meeste andere platen die ik ken van deze groep. En om nou te beweren dat deze zo veel meer sfeer heeft of iets dergelijks... Ook niet. Lekkere muziek hoor, dat kan ook niet missen met deze heerlijke band, maar het is mij te tam en standaard voor een project van Neurosis om een topper te zijn.

avatar van Don Cappuccino
Reach is een sterke track, maar het eind is een behoorlijke anticlimax, alsof ze zichzelf afkappen om het niet te lang te maken. Voor de rest merk ik dat het echt een koptelefoonplaat is geworden, terwijl ik Neurosis-platen meestal lekker hard over de boxen aanzet. Bij deze werkt dat niet, op de koptelefoon hoor je het fenomenale drumgeluid en de prachtige synths/keyboards/effecten van Noah Landis die een behoorlijk bepalende rol heeft op deze plaat. Ik zit qua beoordeling tussen 3,5* en 4* in, meer luisterbeurten zullen de definitieve beoordeling uitwijzen.

avatar van [WZ]
Don Cappuccino schreef:

..en het hele ding zit met z'n 40 min dichter bij een EP aan dan afgelopen 3 full-length platen.. :-/
Al met al zijn mijn verwachtingen en enthousiasme toch wel wat verminderd, maar nog steeds benieuwd! Ga em snel luisteren!

avatar van herre48
Vintage Neurosis, niets meer, niets minder. Daarmee een dikke 4, mijlenver boven de rest

avatar van HammerHead
Zeer degelijke plaat, maar Neurosis weet al zeker 10 jaar niet meer de intensiteit van de platen van de jaren '90 en begin '00 op te roepen. Toch is het live nog steeds 1 van de meest intense acts om mee te maken.

avatar van AOVV
Don Cappuccino schreef:

Dat is inderdaad behoorlijk opmerkelijk, dat ze er plots mee kappen in 'Reach'. Da 's jammer, dit nummer had gerust nog een minuutje of vijf mogen doorgaan, met een betere afwerking. Dit voelt abrupt aan, en soms is dat goed, maar hier werkt het niet.

Don Cappuccino schreef:

Ik heb de plaat de laatste dagen eenmaal geluisterd met de koptelefoon, en eenmaal vol uit de speakers laten knallen. De intensiteit kwam deze keer (met de koptelefoon) net wat beter tot z'n recht. Het album kan zich echter niet meten met het betere werk van Neurosis.

avatar van MVW
MVW
Fire is the End Lesson komt toch wel weer hard binnen zeg. Vintage Neurosis inderdaad zoals hierboven al even benoemd.

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)