Aaron Neville - Apache (2016)

R&B / Soul
Label: Tell It

1. Be Your Man (5:13)
  2. All of the Above (3:50)
  3. Orchid in the Storm (4:09)
  4. Stompin' Ground (5:50)
  5. Heaven (4:31)
  6. Hard to Believe (4:35)
  7. Ain't Gonna Judge You (3:59)
  8. I Wanna Love You (3:46)
  9. Sarah Ann (3:52)
  10. Make Your Momma Cry (3:47)
  11. Fragile World (5:42)
avatar van E-Clect-Eddy
Deze valt absoluut niet tegen, ben niet echt een fan van Aaron Neville maar de opener is echt een flashback naar de Funky 70s en Stompin' Ground is het soort nummer wat ik van Los Lobos zou verwachten.

.. en net als bij Paul Simon denk je niet dat je een oude rot in het vak luistert, Aron is 75 en dus een jaartje ouder dan Paul. Krasse knarren met prima albums.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Aaron Neville - Apache - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Dat Aaron Neville een groot soulzanger is staat wat mij betreft niet ter discussie. Toch vallen zijn soloplaten me vaak tegen.

Deze soloplaten maakt de zanger uit New Orleans sinds het begin van de jaren 90, toen de samen met zijn broers geformeerde band The Neville Brothers op een wat lager pitje kwam te staan.

Waar de platen van The Neville Brothers in muzikaal opzicht geregeld flink wat indruk wisten te maken (Flyo On The Bayou uit 1981 en Yellow Moon uit 1989 zijn klassiekers), klonken de soloplaten van Aaron me vaak wat te glad en gezapig en dan is een fenomenale soulstem niet genoeg om een plaat te redden.

Ik had dan ook geen hoge verwachtingen van het recent verschenen Apache, maar op deze plaat valt alles eens de goede kant op.

Aaron Neville koos in het verleden vaak voor het vertolken van songs van anderen, maar de inmiddels 75 jaar oude zanger kiest op Apache voor songs van eigen hand (in een aantal gevallen bijgestaan door producers Eric Krasno en Dave Gutter).

Deze producers hebben Apache voorzien van een heerlijk traditioneel aandoend soulgeluid. Het is een soulgeluid dat zo lijkt weggelopen uit de jaren 60 en 70, maar met name in de ritmes hoor ik ook wel wat van de avontuurlijke muziek van The Neville Brothers.

In muzikaal opzicht is het smullen geblazen. Het volle soulgeluid met flink wat blazers klinkt als een klok en voert de temperatuur flink op. Het is bovendien een geluid dat perfect past bij de bijzondere stem van Aaron Neville. Het inspireert de soulzanger op leeftijd tot geweldige vocalen.

Aaron Neville kan al decennia mee met de beste soulzangers, maar de Amerikaan heeft ook een uniek geluid. De hoge en emotievolle zang van Aaron Neville is op Apache uiterst trefzeker en tilt alle songs op de plaat naar een hoger plan.

En zo is Apache niet alleen een heerlijke soulplaat voor broeierige zomeravonden, maar is het ook een indrukwekkend statement van een soulzanger die door velen al lang was afgeschreven. Er zijn momenteel volop jonge soulzangers, maar in vocaal opzicht is Aaron Neville ze allemaal de baas. Bovendien geloof ik ieder woord dat Aaron Neville zingt en ook dat is op de meeste soulplaten van het moment wel anders. Verrassend goede en uiteindelijk bijzonder indrukwekkende plaat van deze ouwe rot. Erwin Zijleman

avatar van E-Clect-Eddy
Nog maar eens opgezet... misschien helpt het de buien te verjagen

avatar van Reijersen
Een echte soulreus is Aaron Neville toch zeker te noemen. Met zijn bijzondere en zeer herkenbare vibrato weet hij als decennia lang souliefhebbers aan zich te verbinden, of dit nu alleen of met zijn Neville Brothers is. De beste man blijft dan ook rustig platen maken. De vorige stamt nog uit 2013 en daarvoor was het weer 2010. Je kan er dus elke drie jaar op prat gaan dat je naar een nieuwe Aaron Neville mag luisteren. En dat altijd in een combinatie van nieuwe songs en covers. Voeg daaraan toe dat de vintage soulsound helemaal hip is en je weet ook in welke hoek je het muzikaal kan zoeken.

Het begint allemaal met Be Your Man waarin Neville ons een vrolijke en swingende opener laat horen die muzikaal erg sterk staat. Van zijn stem moet je houden, maar dat is al jaren zo. All of the Above is een nummer waarin de blazers hun werk doeltreffend doen. Een fijn nummer dat wat meer naar de blueskant hangt. Orchid in the Storm is dan weer wat rustiger. Het nummer zit nog steeds heel goed in elkaar, maar boeit als geheel wat minder dan voorgaanden. Stompin Ground biedt een lichte swing en die goede blazers doen daarna al een hoop. Een fijn nummertje. Heaven is precies het soort soulballad wat we van Aaron Neville kennen. Hard to Believe is dan juist weer wat swingender, met meer tempo en grijpt terug naar de ideeën van het begin. Ain’t Gonna Judge You laat horen dat de swing en de blazers overeind blijven staan. I Wanna Love You is dan weer meer midtempo, tegen slow aan. Sarah Ann laat je heupwiegen en is lekker ontspannen van sfeer. Make Your Momma Cry houdt het rustig en kalm en uiteindelijk biedt afsluiter Fragile World juist ruimte voor het muzikale gedeelte van deze plaat.