Lucy Woodward - Til They Bang on the Door (2016)

Label: Decca

1. Ladykiller (3:24)
  2. Kiss Me Mister Histrionics (3:30)
  3. Be My Husband (3:44)

met Everett Bradley

4. I Don’t Know (4:01)
  5. Interlude: Hush (0:18)
  6. Too Hot to Last (4:13)
  7. Never Enough (3:31)
  8. Live Live Live (3:38)
  9. Free Spirit (3:56)
  10. Interlude: Afterglow (0:24)
  11. If This Were a Movie (4:02)
  12. The World We Knew (Over and Over) (3:23)
  13. I Don’t Know (6:32)

met Snarky Puppy

14. Be My Husband (6:05)

met Snarky Puppy

avatar van Lura
Hij staat erop, artonna campaign

Thanks.....net terug van vakantie.............zal dit weekend regelmatig voorbij komen.

Precies 10 dagen toegevoegd dit album en geen enkele ( niet positief of negatief ) reactie, zelfs geen enkel woord inhoudelijk..........gaan we weer eens voor de gebaande paden.....heeft er alle schijn van!

artonna campaign schreef:

Nou ik ga niet zoals je weet voor de gebaande paden, maar ben nog niet aan het album toegekomen. Maar wat let je om zelf eens een recensie te schrijven?!

Prima insteek.......alleen vakantie en buitenlandse gasten vanaf morgen.....daardoor zul je voor mijn recensie/bevindingen wel enige geduld moeten hebben, even andere prioriteiten. Wel volg ik deze zangeres op YouTube al een poosje en live is Lucy enorm actief ( optredens met gelegenheidsbands, met haar eigen band, met Snarky Puppy en Rod Stewart ). Daardoor heeft ze een hele goede reputatie opgebouwd, een boel zelfvertrouwen en meer en meer een eigen stijl.

avatar van Gretz
artonna campaign schreef:

Dat geldt (helaas) voor zoveel goede albums die nieuw worden toegevoegd. Hoeft niets te zeggen hoor. Ik zou zelf ook veel vaker een stuk(je) willen schrijven over de albums die ik ontken, maar het komt er vaak niet van vanwege tijdgebrek.

Waar lijkt Lucy Stewarts muziek op? Ben wel benieuwd.

Lucy Woodward

De stem van Lucy bevat kenmerken van het sensuele, het ontembare en toch ook speelsheid. Voor zover ik de nummers ken heeft Lucy samen met de producers Henry Hey en Michael Lengue een album proberen te maken die een brug slaat tussen haar muzikale invloeden en elektrisch geladen pop...maar vooral een eigen stijl die na veel vallen en weer doorzetten is ontstaan.

avatar van heartofsoul
Gretz schreef:

Waar lijkt Lucy Stewarts muziek op? Ben wel benieuwd.

Goed album wel, heb het beluisterd op Spotify. Overigens, er komen veel te veel albums op de markt. Zelfs na voorluisteren en voorselecteren op eigen smaak zijn het er voor mij te veel. De tijd ontbreekt domweg om alles wat interessant genoeg is recht te doen.

avatar van Gretz
Dat ook ja heartofsoul. Aangezien ik zelf ook veel singles/losse nummers beluister en tevens voldoende tijd wil besteden aan de albums die al ken, kom ik maar aan 40-50 albums per jaar. Veel te weinig natuurlijk, maar ik kan al praktisch niet meer muziek luisteren dan ik nu doe.

De eerste kennismaking is een bijzonder aangename.......prachtige symbiose tussen invloeden uit het heden en verleden

Ben zelf een verhalen- schrijver en ja een recensie schrijven is toch een vak apart. Hulde daarvoor sowieso aan Erwinz en Lura.........toch kon ik mij bij dit album niet bedwingen. Lucy Woodward, geboren op 27 oktober 1977 en dochter van klassiek geschoolde ouders, heeft na jarenlange omzwervingen en optredens met haar eigen band The Goods, Snarky Puppy en Rod Stewart op Til they bang on the door eindelijk haar eigen richting gevonden. In innige samenwerking met co-producer Michael League (Snarky Puppy), co-producer/toetsenist Henry Hey ( George Michael, David Bowie), engineer/mixer Cory Henry en muzikanten van Snarky Puppy levert Lucy Woodward een album af om de vingers bij af te likken. Tekstueel is het een weerspiegeling van een nog niet geheel verwerkte liefdesbreuk; een mix van droevige liefdesliedjes, melancholie en hoop in de verte. Het begin is vooral upbeat, opzwepend, broeierig en sexy. Lekker catchy, met meermaals een hoofdrol voor de trombone, bijzonder aangenaam, aanleunend tegen de wauw-factor.Die komt er in volle glorie vanaf de piano-ballad Free Spirit. Lucy breekt vocaal bij dit nummer open, barst helemaal los in de traditie van Empire state of mind van Alicia Keys. Een juweeltje. Om met If this were a movie en The world we knew (over and over) het album adembenemend te laten eindigen.

avatar van Lura
Zie je wel, artonna campaign, dat het helemaal niet moeilijk is om een recensie te schrijven. Zeker niet als je enthousiast over een album bent.

Hoop vooral dat mijn (mini)recensie anderen nieuwsgierig maakt naar dit album....deze plaat is voor mij een regelrechte groeibriljant..... zoveel invloeden uit het verleden en heden worden vervlochten tot een uiterst smaakvol en prachtig geheel, waarbij de onweerstaanbare toetjes niet ontbreken.. Deze dame heeft passie/liefde en een enorme drive voor haar werk en de schaduwkanten uit haar verleden hebben haar misschien even geknakt, van haar stuk gebracht en om dan zo teug te komen, voor het voetlicht te treden is reuze knap.

avatar van Lura
Minirecensie?! In bladen als Oor en Heaven zijn ze heus niet langer.

Hihi.... met mini-recensie bedoel ik dat over Lucy Woodward nog best veel valt te achterhalen en vertellen. Ze is enorm actief de laatste jaren en na de Europese tour met Rod Stewart in het voorjaar gaat ze zelf in augustus concerten geven om vervolgens weer aan te sluiten bij deel 2 van de Europese tour van Rod. Ondertussen wachten ook nog promotie-activiteiten, gastoptredens en backing vocals bij het nieuwe album van Chaka Khan. Naar verluidt wordt dat een Joni Mitchell- tribute.

Dit album en dat van Tom Neven (Closer) blijf ik maar opzetten. Schijn bij Til they bang on the door zo'n beetje de enige te zijn....blijf erbij en die gedachte is de afgelopen dagen alleen maar gegroeid dat dit een superplaat is. Alles lijkt hier wonderlijk en natuurlijk op de juiste plek te vallen en muzikanten, co-producers en zangeres stuwen elkaar naar grote hoogte.

Wel ontzettend jammer dat door samenloop van omstandigheden ( vakantie-tijd, groot aanbod van mooie cd's en eerdere platen van haar waren bij lange niet zo goed) dit album in de anonimiteit dreigt te blijven hangen.......... blijf mijn best doen dit tij te keren........waarom............het is een plaat die ver, ver boven het maaiveld uitsteekt....die tintelt, verfrist, verbaast en ontroert. Misschien denken mensen hier wel die is niet helemaal lekker in zijn volharding... hihi........kan mij in dit geval niks schelen.......ga op mijn gevoel en de kwaliteit af en kom dan tot de conclusie dat ik dit in haar genre top of the bill is!

Als je gaat naar........News-Lucy Woodward........ wordt je op ludieke wijze voorgeschoteld hoe dit album tot stand is gekomen.

avatar van Twinpeaks
Vervelende plaat. De gimmick met de trombone is anderhalf keer leuk ,maar gaat daarna tegenstaan.
Ook vind ik haar stem niet heel erg prettig om een heel album naar te luisteren. I don't Know vind ik wel een aardig nummer ,maar de rest is in mijn ogen overgoten met een partij dramatiek waar een paard de hik van krijgt.Gewogen en voor mij te licht bevonden. 2 sterren met moeite.

Ergens wel grappig dat 2 mensen zo verschillend over een album denken. Vrouwen in deze muziekgenre kunnen hier sowieso op wisselvallige reacties/stemmen regelen. Argumenten zijn dan vaak het is teveel gimmick, stem trek ik geen album lang en vooral teveel dramatiek. Vooral dat laatste is enerzijds een persoonlijke interpretatie, anderzijds wordt dit wel heel snel en makkelijk gebruikt. Zou iedereen voor hij of zij naar deze plaat gaat luisteren willen wijzen op het artikel onder het kopje: News- Lucy Woodward. Daarin komt voor mij vooral naar boven dat het niet alleen een lang gekoesterde plaat voor haar is, maar vooral ook een plaat met muzikale vrienden, een spontane plaat en een album waarin iedereen ( producers, muzikanten en zangeres) elkaar uitdagen om tot iets meer als doorsnee te komen. Voor mij is dat meer dan gelukt, proef op Til they bang on the een geweldige spirit/drive, muzikaal rijk en prachtig ingekleurd en een zangeres die zich helemaal uitleeft.

avatar van Twinpeaks
Erg grappig dat juist de 3 argumenten die ik aanvoer worden gezien als iets wat "vaak "terugkomt.
Verder vind ik ook dat een artikel op een website of in een magazine mijn beleving van iets niet zou moeten kleuren. Ik trek daarin mijn eigen plan wel.
Op basis van jouw enthousiamse hier ben ik aan dit album begonnen ,en als ik er dan weinig tot niets mee heb ,kan je ook zeggen : Jammer ,maar de volgende keer beter.Nu klink je als een voorganger die mij en iedereen zou willen overtuigen van de juiste religie en als ik ergens allergisch voor ben..........

Maar blijf vooral albums aanraden ,want dit keer was het het voor mij niet ,maar misschien de volgende keer heb je een volgeling te pakken.

Vrijheid-blijheid.........een artikel over een artiest kan best handig zijn om een album te doorgronden, er meer of minder begrip/enthousiasme door te krijgen. Lijkt mij niks mis mee, maar diegene die hun eigen plan trekken ook prima. De 3 argumenten ( teveel gimmick. stem trek ik niet en teveel dramatiek) heb ik heus niet zelf verzonnen, lees veel recensies en/of berichten ( niet alleen hier) en deze komen domweg vaak, terecht of onterecht laat ik in het midden, terug. Nee, wil niet voorganger zijn in die zin van dat is de waarheid.........zijn sowieso voor een album verschillende waarheden.........als ik ergens door geraakt wordt/ voor ga dan wil ik dat wel eens te enthousiast/voortvarend doen....thats all....mijn fout.........meer moet je er absoluut niet achter zoeken.

Heb mijn best gedaan om dit, voor mij, fantastische album op de kaart te zetten........zoals vaker niet gelukt en dat stemt op z'n zachtst gezegd ( Lura kan erover meepraten ) niet zo vrolijk. Misschien zit ik hier wel niet op het juiste plekje........gaat het (te)veel over album uit het verleden of over bands/artiesten die al een gevestigde naam hebben. Gelukkig zijn er nog wel de uitzonderingen; nieuwe namen die ik hier ontzettend in muzikale hartje heb gesloten zijn Kelley Mickwee, Allison Moorer en pas nog Tom Neven.

avatar van Lura
Het enige wat echt telt, is dat je het zelf mooi vindt. Het zal hier ook nooit veranderen, je hebt hier een groot aantal meelopers, die met de meeste populaire winden meewaaien. Het is jammer, als mensen niet af en toe eens de tijd nemen om zelf eens iets nieuws te ontdekken.

Gisteren live-opnames van Lucy Woodward uit 2015 aandachtig zitten luisteren. Dan besef je pas goed wat een machtig mooie ontwikkeling deze zangeres heeft doorgemaakt. Uitgegroeid tot een stoere en op de goede manier zelfverzekerde podium-persoonlijkheid, met een juiste dosis zelfspot/humor.

Eindelijk hoogzomer in ons landje... als de nacht valt en met deze plaat en een drankje is het heerlijk vertoeven.

avatar van heartofsoul
Na een paar maal luisteren vind ik dit best een aardig album, dat mij echter toch sonisch te overladen
is en bovendien een beetje oppervlakkig klinkt, al maakt het wel een speelse indruk. Een beetje té modern voor mijn oortjes, het kan zó op de Spotify-playlist. De twee laatste nummers, live en mét Snarky Puppy bevallen mij overigens gelijk een stuk beter.

Lucy Woodward is voor velen hier een onbekende en daarom onbeminde naam. Besef maar al te goed dat dit geldt voor zovelen artiesten en dat is ronduit treurig te noemen. Deze jongedame kun je geen doorzettingsvermogen ontzeggen en haar liefde voor de muziek is puur. De hoeveelheid optredens ( met de band The Goods, met Rod Stewart en de laatste tijd zowel solo als met Snarky Puppy) geeft daarvan een indicatie. Ben daarom best een beetje blij dat de aandacht voor haar heel voorzichtig begint door te sijpelen en de live/bonustracks van dit album in het bijzonder worden gewaardeerd.

avatar van E-Clect-Eddy
Yep, heartofsoul mee eens, en ik zei hetzelfde gisteren, die live tracks springen er wel meteen uit.

Over live gesproken, dit weekend is Lucy begonnen aan een West coast tour met solo-concerten in plaatsen als Sacramento, Settle en San Francisco. Beetje bij beetje krijgt haar muzikale weg meer kleur.