The Radio Dept. - Running Out of Love (2016)

Zweden
Label: Labrador

1. Sloboda Narodu (3:13)
  2. Swedish Guns (5:35)
  3. We Got Game (4:14)
  4. Thieves of State (1:16)
  5. Occupied (7:19)
  6. This Thing Was Bound to Happen (3:12)
  7. Can't Be Guilty (4:35)
  8. Committed to the Cause (5:47)
  9. Running Out of Love (3:30)
  10. Teach Me to Forget (6:08)

avatar van MartinoBasso
Na 6 jaar - omwille van problemen met hun platenlabel - is het Zweedse Radio Dept. eindelijk terug met een nieuw album. Het debuut dateert reeds van 2003 en daar was vooral lo-fi shoegaze op te horen. Sindsdien koos de groep ervoor om meer elektronische paden te betreden. De typerende vocalen en mistroostige melodieën zijn echter gebleven en daardoor heb je nog steeds het gevoel dat je naar dezelfde band luistert.

Net als bij de vorige 2 albums wordt er vooral inspiratie gehaald uit de late jaren 80 / vroege 90s (New Order / Pet Shop Boys). Op 'Running Out Of Love' wordt het klankenpallet nog wat uitgebreid met Madchester invloeden ('Sloboda Narodu', 'Committed to the Cause') en 90s dance ('Occupied') - dat laatste nummer heeft trouwens iets te veel weg van Moby's "Go".

Heb het album nu een aantal keren volledig beluisterd en ben wat teleurgesteld. Ik mis het verrassende en spontane van de vorige plaat. Sommige nummers duren wat te lang ('Occupied', 'Teach Me To Forget') of hebben weinig om het lijf ('This Thing Was Bound to Happen').

Favorieten : Swedish Guns, We Got Game en Committed to the Cause.

avatar van E-Clect-Eddy
Vanaf vandaag tijdelijk (voor) te beluisteren via NPR first listen

Het derde album wat mijn aandacht trok op NPR, heb in een ver verleden wel eens wat gehoord van dit Zweedse act en dat beviel volgens mij wel. Dus in elke geval een keertje voorbij laten komen.

avatar van E-Clect-Eddy
Helemaal vergeten, dat ie uit is. Vandaag dan maar beluisteren, en zo te horen heb ik wat gemist.

De invloeden zijn hier al eerder genoemd en ook duidelijk hoorbaar: New Order, Stone Roses en 90's house. Qua contemporaire bands doet me dit denken aan Jagwar Ma, alleen wat rustiger en minder psychedelisch. De originaliteitsprijs gaan ze dus niet winnen, maar maakt dat uit? Nee, want dit album luistert gewoon heel lekker weg en heeft voldoende eigen elementen om het interessant te houden. Favoriete nummers zijn Swedish Guns, Occupied en Committed to the Cause (die Madchester-riff!).