Normaal - Springlèavend (1981)

Label: WEA

1. Hummelo (3:45)
  2. Ni-jbouw Blues (3:00)
  3. Drieteri-je Blues (4:30)
  4. Hoken Is Normaal (4:05)
  5. Net-as Gisteren (3:45)
  6. De Motorcroos Is O.H.I.O. (4:00)
  7. Nohlen (3:30)
  8. Boerenbedrog (3:00)
  9. Ik Verdom 't (4:15)
  10. Vrouw Haverkamp (1:10)
  11. Hendrik Haverkamp (4:00)
avatar van LeRoi
...geeft prima de uitgelaten sfeer van een 'Avondje Brekken & Angoan' uut den begintied weer....Kerl ut ging te keer......!

avatar van exodus
Ga het heel kort houden met deze DIAMANT van een schitterende live-plaat! Ik was toen pas 8 jaar in 1981, mijn oudere broer kocht 'm uiteraard destijds, heb 'm 10.000 keer gehoord. Aantal jaartjes later toen ik zelf aan het bier zat met vrienden, en we ondertussen zelfs Metalheads waren geworden en dus verder waren gegaan dan Normaal, zongen wij uit volle borst mee op elk geniaal strak nummer op deze pracht lp. En wat een geweldige fijne sfeer! ! ! Was de wereld nog maar zo. En wat een pracht hoes. Shit, zei ik iets van kort houden?!?! Springleavend dit Normaal op deze magnifieke lp! Maximale score uiteraard! Heilig, heilig...en nog eens heilig! "Eén, twej, drie...VROUW HAAVERKAMP...VROUW HAAVERKAMP...WAT HEI-J TOCH GROTE..." Geweldig dat plezier! Om nog maar te zwijgen over de superkwalitatieve andere gouden nummers!

avatar van vielip
Pracht van een live lp!!! Van de hoes via de muziek tot en met de haan op de achterkant; alles klopt op deze plaat! Nou ja, bijna alles want hij is vééél te kort!! Gelukkig kregen we jaren later met Kriebel in de konte een heel concert voorgeschoteld!!!

avatar van exodus
Die gemiddelde score hier boven van 3,60 snap ik niks van...dat had 5 moeten zijn. Inderdaad, de lp is veeeeeeeeeeeeeeeel te kort met zijn normale lengte; als het toen contractueel waarschijnlijk niet zo moeilijk had gelegen hadden er nog een bult nummers uit de Killroy/Hoes/jaren 70 er bij gemogen, en had het kunstwerk Normaal toen wat mij betreft wel 2 uur muziek uit mogen geven. Helaas is dit niet zo, maar we hebben nu ook met hetgeen wel verschenen is destijds een pracht lp in de klauwen gekregen waarop de machtige nummers zo ontzettend fijn uitgevoerd worden. Geweldige plaat dus die ontzettend verweven is met de hoes! Alles is erg sfeervol en zo zichzelf constant verbeterend en groeiend in kwaliteit toen, maar constant met handhaving van het concept van NORMAAL...en totaal niks anders! Blues-Rock...zo groots! ! !

Dit live-album laat goed horen dat Normaal over zijn hoogtepunt heen was. Luister naar OHIO live en studio achter elkaar en het verschil is treffend.
Er is op YouTube ouder livermateriaal te vinden, oa het roemruchte optreden voor TopPop. Daar zijn Jolink en co pissig, agressief en energiek. Hier klinkt Normaal bezadigd, bijna burgerlijk, met nadruk op meezingers. Alleen het slot van Hendrik Haverkamp is bijna ouderwets.
Het beste nummer is waarmee het begon: Drieteri je Blues.
Probeer Live in Groenlo, 1976.

PS: ik ben geboren in Lochem, inderdaad waar het begon.

avatar van vielip
Over z'n hoogtepunt heen....uiteraard

avatar van Madjack71
Wat ik mij bij hoogtepunt wel een beetje kan voorstellen is dat de branie en ruwe rock erna wat meer gladgestreken werd. Maar kwalitatief zijn ze tot 1988 nog zeker goed aan de gang geweest wat mij betreft. Deze live uitvoeringen klinken als een tiet. Met de gaspiepe flink op de voorgrond een degelijke bluesgitarist. En een beter bluesnummer als Drieteri-je Blues is zelden van nederlandse bodem gekomen, met alle respect voor Muskee natuurlijk.

avatar van Izzy Maurice
Eind 1980 werd Puntdroad keihard pijnlijk uit de band gegooid. Bennie vond dat de gitarist zich te veel opdrong qua spel en ideeen en hij wilde de enige kapitein zijn. Eeuwig zonde want zijn creativiteit als songwriter en gitarist heb ik later in de jaren 80 behoorlijk gemist. Maar hey die Gaspiepe wat een onwerkelijk goede vervanger. Waar kwam die man vandaan en waar is hij gebleven! De opnames van Normaal met Gaspiepe zijn voortreffelijk (check LP Deurdonderen, de singles Achterhoek Boogie, Oeh Wat een Volk, Niet naor huus toegaan). Ook op dit live album is zijn klasse te horen. Opgenomen januari 1981. De lange Veldtocht stond voor de deur, Puntdroad weg, dan maar een live album. De band is in vorm. Leuke extra's voor de fan zijn de 3 nummers die naar mijn weten niet op studio plaat zijn vastgelegd Høken is Normaal, Boerenbedrog, Ik Verdom het en bewijzen dat Normaal nog lang niet over zijn hoogtepunt was.

Note: In de jaren 90 is een extended versie uitgegeven door Pseudonym records op dubbel cd onder de naam Kriebel in de konte, met daarop het hele concert ipv deze selectie van (maar) 11 nummers.

avatar van haythijs
Gaspiepe is gewoon op facebook te vinden. Zoek maar op zijn echte naam en ziedaar zijn site, met vaak genoeg leuke filmpjes waarin hij gitaren test en vragen beantwoord, ook over normaal

jeugdsentiment, klinkt heerlijk