Bruce Springsteen - Chapter and Verse (2016)

Label: Columbia

1. The Castiles - Baby I (1:56)
  2. The Castiles - You Can't Judge a Book by the Cover (2:57)
  3. Steel Mill - He's Guilty (The Judge Song) (4:41)
  4. The Bruce Springsteen Band - The Ballad of Jesse James (5:33)
  5. Henry Boy (3:18)
  6. Growin' Up (2:44)
  7. 4th of July, Asbury Park (Sandy) (5:36)
  8. Born to Run (4:31)
  9. Badlands (4:03)
  10. The River (5:00)
  11. My Father's House (5:06)
  12. Born in the U.S.A. (4:39)
  13. Brilliant Disguise (4:16)
  14. Living Proof (4:47)
  15. The Ghost of Tom Joad (4:23)
  16. The Rising (4:48)
  17. Long Time Comin' (4:15)
  18. Wrecking Ball (5:47)
avatar van Sven Vermant
Ben benieuwd naar het oude materiaal en de autobiografie natuurlijk!

Oh: het is dus een verzamelplaat voor bij de autobiografie, geen nieuw werk. Jammer.

avatar van Rudi S
Nou bij het zien van die tracklist had ik al een vaag vermoeden dat het geen nieuwe nummers waren

Die zie ik dus pas net slimme Rudi S...

avatar van Rudi S
Dat dacht ik al west

Ik loop de platenwinkel binnen en zie voorop Chapter and Verse een sticker: met 5 niet uitgebrachte tracks. Dat maakt het gelijk interessant. Ook zie ik dat er maar eigenlijk 5 grote hits op staan en verder nummers die je minder vaak of heel weinig hoort. Oftewel: dit is een bijzondere verzamelaar, niet zomaar een zoveelste grootste hits.

Side 1 van de LP staat vol met onuitgebracht werk van the Boss en deels zijn vroege bandjes. En wat is dat een aangename verrassing. Rock 'n roll, garagerock, orgeltjes en gitaarsolo's: echt heerlijke muziek. Geweldig dat dit nu alsnog beschikbaar is.

Verderop op de plaat kom je prachtige nummers als Brilliant Disguise, Living Proof, The Ghost of Tom Joad & natuurlijk The River tegen. Deze songs sluiten dus aan op de autobiografie die nu uitkomt van the Boss. Opvallend veel singer-songwriter songs, veel rustige mooie muziek ook. Tenminste, afgezien van het rock 'n roll begin. Kortom, een prachtige verzamelaar die meer dan de moeite waard is.

avatar van Wallie1985
3 sterren heb de plaat alleen beoordeeld op de eerste 5 nummers. De rest kennen we al, vooral de Ballad Of Jesse James vind ik mooi. Mooie scheurende gitaren. De hoes zorgt ook voor een halve ster extra.

avatar van Janz
Mooie hoesfoto inderdaad, maar verder een album dat wel met hele grote stappen door het oeuvre van The Boss gaat. Alleen interessant voor de diehard fans vanwege de onuitgebrachte nummers. De rest kan dit album links laten liggen.

Wallie1985 schreef:

Je beoordeelt een plaat toch niet op alleen de eerste 5 nummers?

avatar van Wallie1985
west schreef:

Je beoordeelt een plaat toch niet op alleen de eerste 5 nummers?

Jawel, want die zijn nieuw, (nou ja nieuw ik kende ze al via de bootlegs) voor mij haha
De rest ken ik al en daar zijn al sterren aan verbonden.

Als ik de hele plaat zou moeten beoordelen zou dat 5 sterren zijn. Door nummers als BTR, Badlands, The Rising, The River en ga zo maar door. Dus om het een beetje reëel te houden beoordeel ik in deze alleen de eerste 5 nummers.

avatar van Rogyros
Wat een vreemde redenering...

avatar van tumkie
Ik kan Janz zijn redenering echter wel volgen.
Als the boss elk jaar beslist om een verzamelplaat te maken kan deze per definitie elke keer 5 sterren verdienen
De eerste 5 nummers zijn voor mij ook geen meerwaarde. 3STARS voor dit zoveelste verzamelalbum

avatar van Rogyros
Ik ken de eerste vijf nummers niet. Maar daar laat ik mijn waardering dan ook niet vanaf hangen. Vanaf nummer zes ken ik het allemaal wel. Dus geef ik 4,5 ster...

Onzin natuurlijk. Ik vind dat je enkel op een album kunt stemmen als je het album in zijn volledigheid beoordeelt. Maar goed. Dat je het oneens bent met de samenstelling of de volgorde en dat laat meewegen, allemaal begrijpelijk. Maar enkel op basis van de eerste vijf nummers beoordelen, omdat je de rest allemaal al wel kent en anders aan de gang blijft met hoge waarderingen, gaat in mijn ogen echt nergens over.

Ik ben overigens wel benieuwd naar deze eerste vijf nummers. En zeker naar zijn autobiografie.

tumkie schreef:

Ja mensen, wel opletten allemaal, zeg ik wat geïrriteerd. Dit is NIET (ik gebruik zelden hoofdletters) de zoveelste verzamelaar. Dit zijn nummers die the Boss zelf heeft uitgezocht bij zijn eigen autobiografie. Al deze nummers horen bij zijn leven en zeggen wat daarover. Die autobiografie schijnt trouwens geweldig te zijn, las ik in de krant. Ik ga hem morgen maar eens kopen.

De muziek hoort dus bij dat boek over zijn leven en wie hij is. Zo moet je ook naar deze plaat kijken en zo kan je ook een goede beoordeling maken.

avatar van vielip
Eindelijk weer eens een leuke verzamelaar van Bruce! Met een minimum aan hits maar wel onuitgebracht spul en albumtracks. De biografie ben ik ook erg benieuwd naar!

avatar van Brunniepoo
Ik kan de redenering ook wel volgen. Ik beoordeel zo'n verzamelaar toch vooral op de meerwaarde die het album heeft t.o.v. andere uitgaven en dan gaat het dus al snel over die vijf nummers.

Na de biografie van Carlin ben ik overigens erg benieuwd naar het werk van Steel Mill. Is daar eigenlijk meer van bekend? Ik ken het eigenlijk zelfs niet van bootlegs....

Op een nieuwe verzamelaar zat ik ook niet te wachten. Echter, zoals west al schrijft, dit album hoort bij zijn biografie "Born te Run" en dat plaatst alles toch in een ander perspectief. Het zijn nummers door Bruce zelf uitgekozen en horen bij zijn levensverhaal.

avatar van Johnny Marr
Lekker boeie dat het om nummers gaat die bij z'n levensverhaal horen, een Bruce-verzamelaar zonder Thunder Road kan gewoon niet, punt.

Oké....

avatar van vielip
Die eerste paar nog niet eerder officieel uitgebrachte nummers die het album openen vind ik niet echt 'je van het'. Vanaf Henry boy wordt het interessant. Voor mij althans.

Johnny Marr schreef:

Het is dan ook geen gewone Bruce verzamelaar, punt. Biografie al gelezen? ik heb 'm vandaag gekocht, ben benieuwd.

avatar van itchy
De twee tracks van The Castiles zijn alleen vanuit historisch oogpunt interessant. Muzikaal stelt het niks voor en het gaat het ene oor in en het andere oor uit.
Steel Mill had ik op de één of andere manier veel harder verwacht (meer Stooges/MC5-achtig). Dit nummer klinkt me te tam. Maar misschien ben ik wel in de war met Child, nog een band waar hij in zat maar waarvan niks op dit album terecht is gekomen.
Het nummer van The Bruce Springsteen band is een stap vooruit maar hij is er nog niet: ietwat generiek.
Henry Boy is een wat zwalkende demo, muzikaal in de lijn van de eerste plaat.
Growin' Up is de eerste classic, en vanaf daar is alles meer dan bekend.

Beter te beoordelen als soundtrack bij het boek, want als op zichzelf staande verzamelaar waarvan de nieuwe nummers tegenvallen en de rest niks toevoegt aan eerdere verzamelaars is dit een povere release. Omdat ik het boek nog moet lezen voorlopig geen score.

kistenkuif
Wat muziek betreft voor mij een overbodig album want ik heb vrijwel alles al lang op reguliere albums in huis. Die paar onuitgebrachte songs trekken mij niet over de streep. De autobiografie is mij veel te lijvig maar bijzaak omdat het hier een muzieksite betreft.

avatar van JohnnyVergerFan
Geweldige soundtrack van een meer dan boeiend en briljant geschreven autobiografie. De tracks krijgen een geweldige extra diepgang door de recht uit het hart gepende woorden van The Boss.
Heb het merendeel van z'n platen en mag Springsteen zeker graag op z'n tijd horen. De show op Malieveld afgelopen zomer was absoluut magisch. Maar een rasechte fan kan ik mijzelf (nog) niet noemen. Door het boek te hebben gelezen (zei ik al dat deze briljant is geschreven?) en vanuit dat perspectief deze songs (op)nieuw te beleven neemt bewondering en vooral respect in enorme mate toe.

Ontegenzeggenlijk is deze kerel baas. Prachtig.

avatar van thelion
west schreef:

Wellicht is deze dan ook wel interessant voor je........

thelion schreef:

Wellicht is deze dan ook wel interessant voor je........

Bedankt!

De biografie in huis, en met veel plezier gelezen.
Bruce was wel erg eerlijk over zichzelf (het eerste huwelijk werd weg gezet als een pijnlijke vergissing, en hij bepaalde wat de E Street Band betaald kreeg, en maakte daarin wel onderscheid in persoon), aan de ene kant vind ik hem nu een stuk minder sympathiek, maar zijn eerlijkheid kan ik weer wel heel erg waarderen; dus streep ik dat maar tegen elkaar weg.
Human Touch en Lucky Town worden niet genoemd; blijkt dat hij daar ook minder mee heeft dus, maar wel fijn om te lezen.
Deze verzamelaar heb ik niet nodig, 13 studio albums in bezit, een verzamelaar en zijn live album uit de jaren 80.
Elk album klinkt anders, maar elk album is herkenbaar Bruce Springsteen.