Oathbreaker - Rheia (2016)

Belgiƫ
Metal / Punk
Label: Deathwish

1. 10:56 (2:11)
  2. Second Son of R. (5:55)
  3. Being Able to Feel Nothing (7:08)
  4. Stay Here / Accroche-Moi (5:12)
  5. Needles in Your Skin (7:14)
  6. Immortals (8:52)
  7. I'm Sorry, This Is (4:14)
  8. Where I Live (7:01)
  9. Where I Leave (8:52)
  10. Begeerte (6:43)
avatar van itchy
Wat een hosanna allemaal bij een plaat die mij erg tegenvalt. Dat een band zich ontwikkelt is lovenswaardig, maar het kan ook verkeerd uitpakken. Dat is hier dus duidelijk gebeurd. Oathbreaker volgt Deafheaven in de blackmetal/postrock crossover maar verliest zichzelf in ambitie en overbodig lange en saaie nummers. Vergeleken met de vorige platen (flauw, ik weet het) komt het allemaal krachteloos over. Te veel cleane zang ook, niet het sterkste punt van de zangeres.
Af en toe hoor ik ook echt tenenkrommende passages, zoals de laatste minuut van Second Son Of R. Zowel in het nummer als in de videoclip (zangeres ligt in een koddig stoeipakje te kronkelen op de grond en poogt getormenteerd over te komen), wat een middelbare school-niveau.

avatar van namsaap
Het heeft enige tijd geduurd alvorens ik mijn vinylexemplaar van Rheia op mijn draaitafel kon leggen. Het album bleek bijzonder slecht leverbaar. Nu dan toch eindelijk heb ik de LP weten te bemachtigen. Hierop komt het prachtige artwork echt tot zijn recht.

Oathbreaker is een nieuwe band voor mij en 'Rheia' dus mijn eerste kennismaking met deze band. De muziek is een intense en wanhopig klinkende samensmelting van black metal, shoegaze en avant-garde en refereert sterk aan Deafheaven, en ongetwijfeld andere bands in dit genre waarin ik een nieuwkomer ben. Daarnaast doet de muziek en in het bijzonder zangeres Caro mij in de rustigere passages erg aan Fear Of God en wijlen Dawn Crosby denken.Deze associatie heb ik vooral in het nummer ''Being Able to Feel Nothing" maar ook in het fantastische 'Needles In Your Skin'.

Oathbreaker weet op fantastische wijze een koude, wanhopige en desolate sfeer neer te zetten. Het is een album geworden dat, als het je volledige aandacht krijgt, je aangrijpt en blijft vasthouden.

Hoogtepunten:
'Second Son of R.', het hardste en meest intense nummer van de 2-LP. Daarnaast 'Being Able To Feel Nothing', 'Needles In Your Skin' en 'Where I Leave'. Maar eigenlijk doe ik de meeste andere nummers tekort door ze niet te noemen.

Dieptepunten:
Geen, of het moet de soundscape 'I'm Sorry, This Is' zijn dat eigenlijk de opmaat is naar het tweeluik 'Where I Live' en 'Where I Leave'.

Conclusie:
'Rheia' is een fantastische plaat die, als ik het album eerder had leren kennen, zeker een plaats verdiende in mijn top tien van 2016. 4,5 sterren!