Erwin van Ligten - Twisted Logic (2006)

Rock / Blues

6. Exposed (4:51)
  7. Woman (2:15)
  8. Twisted Logic (5:05)
  9. Thank U India (1:57)
  10. What the Hell Is Goin' On (2:45)
  11. Slide Little Difference (0:59)
  12. Whole Lottalove (3:17)
  13. Meanwhile Back on the Ranch (2:56)
  14. Bee (1:01)
  15. In a Little While (2:37)
  16. Where Will I Be (3:35)
  17. Mumu (0:58)
avatar van Paulus_2
Erwin van Ligten, een gitarist/zanger/componist/bandleider, die al een lange tijd actief is in de rock- en wereld muziek in Nederland. Naast Krontjong Baru, Sun en Lost & Found, heb ik nu eindelijk zijn eerste solo album “Twisted Logic” persoonlijk van hem overhandigd gekregen.
Als je googled op de naam van dit album blijkt het populaire naam te zijn voor verschillende muziekalbums uit diverse stijlen.

Erwin van Ligten heeft zijn eerste album opgedragen aan Jeff Beck. Een gitarist waar ik bijna albums van heb. Er staat geen enkele cover van een Jeff Beck nummer op, maar zijn aanpak en stijl komen op een bijzondere manier overeen. Hij verandert de songs en geeft er met een arrangement en een keur van instrumenten en artiesten een eigen interpretatie aan. Prachtige, soms vervreemdende gitaarklanken, waar Jeff Beck zich zo mee manifesteert, sieren hier de nummers. Hierdoor worden de songs van anderen eigenlijk van hem zelf. Net als bij Beck.

Dat dit bijzonder goed uitpakt, komt omdat Erwin van Ligten een muzikant van klasse is. 40 jaar ervaring in de muziek uit zich in een veelzijdige manier van gitaarspelen. Zijn begeleiding van kleinkunst artiesten, het in hardrockbands spelen, zijn samenspel met Javaanse muzikanten hebben hem gevormd tot de veelzijdige muzikant en bandleider die hij nu is.
Wat gitaarspelen betreft zijn er nog maar weinig geheimen voor hem: Akoestisch, slide, elektrisch, heavy, subtiel, rock, blues, country, alles komt uit zijn handen. Charismatisch op het podium, een goede zangstem en zijn humorvolle optredens, waarbij je niet stil blijft zitten
ik kan zonder meer zeggen dat hij absoluut een (late) ontdekking voor mij is. Zowel op zijn albums als live.

Maar nu terug naar dit album.
Het merendeel van de songs zijn eigen composities. Er staan verrassend weinig covers op; alleen Exposed van Lee Groves, Whole Lottalove van Robert Plant en Jimi Page, In A Little While van Adam Clayton en Where Will I Be van Daniël Lanois.
Zijn eigen composities doen niet onder voor de covers, integendeel.
Alle nummers zijn fraai vastgelegd en het is lastig om de 4 beste tracks te selecteren. Bijna alle nummers zijn goed.
Nomads een weemoedig stuk met een langzaam reggae ritme waarover mooie gitaar uithalen zijn gezet, Far from Here start met fraaie slide en gaat over in een langzame galop waarin diverse gitaren, akoestisch en slide, een fijne melodie spelen, Twisted Logic is een nummer dat als het ware een groot landschap ontvouwt, Meanwhile Back on the Ranch, een country rocker, en Where Will I Be zijn voor mij de hoogtepunten. Bee is een klein juweeltje.
Er zijn niet veel (Nederlandse) artiesten die dit niveau halen. Dit abum krijgt van mij 4.5 ster.

Album muzikanten.
Michel van Schie: basgitaar op track 2, 3, 6, 9, 10, 12
Lenee Tervoortvis; basgitaar op 5, 13
Simon Gitzels; toetsen
Martino Latuperissa: percussie
Victor Lekranty: woodblocks op Daylan, Timbala op Exposed en Tamboerijn op Meanwhile On The Ranch
Gino van Ligten: darbouka op Exposed
Jerome Molenaar: drums en programming
Stephan Braun: cello
Berget Lewis: zang op Whole Lotta Love, What The Hell is Going On, Meanwhile On The Ranch
Astrid Seriese: zang op Woman
Petty van Ligten; stem aan het eind van Mumu
Erwin van Ligten: akoestische en elektrische gitaren, elektrische sitar, basgitaar en programming.