David Bowie - Who Can I Be Now?: 1974–1976 (2016)

Label: Parlophone

1. Future Legend (1:00)
  2. Diamond Dogs (6:04)
  3. Sweet Thing (3:39)
  4. Candidate (2:40)
  5. Sweet Thing [Reprise] (2:32)
  6. Rebel Rebel (4:34)
  7. Rock 'n' Roll with Me (4:02)
  8. We Are the Dead (5:01)
  9. 1984 (3:27)
  10. Big Brother (3:23)
  11. Chant of the Ever Circling Skeletal Family (2:06)
  12. 1984 [Live] (3:21)
  13. Rebel Rebel [Live] (2:40)
  14. Moonage Daydream [Live] (5:07)
  15. Sweet Thing / Candidate / Sweet Thing [Live] (8:33)
  16. Changes [Live] (3:34)
  17. Suffragette City [Live] (3:41)
  18. Aladdin Sane [Live] (5:00)
  19. All the Young Dudes [Live] (4:18)
  20. Cracked Actor [Live] (3:25)
  21. Rock 'n' Roll with Me [Live] (4:16)
  22. Watch That Man [Live] (5:04)
  23. Knock on Wood [Live] (3:20)
  24. Diamond Dogs [Live] (6:29)
  25. Big Brother [Live] (4:07)
  26. The Width of a Circle [Live] (8:11)
  27. The Jean Genie [Live] (5:17)
  28. Rock 'n' Roll Suicide [Live] (4:47)
  29. 1984 [Live] [2005 Mix] (3:22)
  30. Rebel Rebel [Live] [2005 Mix] (2:41)
  31. Moonage Daydream [Live] [2005 Mix] (5:08)
  32. Sweet Thing / Candidate / Sweet Thing [Live] [2005 Mix] (8:35)
  33. Changes [Live] [2005 Mix] (3:35)
  34. Suffragette City [Live] [2005 Mix] (3:42)
  35. Aladdin Sane [Live] [2005 Mix] (5:02)
  36. All the Young Dudes [Live] [2005 Mix] (4:14)
  37. Cracked Actor [Live] [2005 Mix] (3:26)
  38. Rock 'n' Roll with Me [Live] [2005 Mix] (4:16)
  39. Watch That Man [Live] [2005 Mix] (5:05)
  40. Knock on Wood [Live] [2005 Mix] (3:24)
  41. Here Today, Gone Tomorrow [Live] [2005 Mix] (3:48)
  42. Space Oddity [Live] [2005 Mix] (6:26)
  43. Diamond Dogs [Live] [2005 Mix] (6:26)
  44. Panic in Detroit [Live] [2005 Mix] (5:39)
  45. Big Brother [Live] [2005 Mix] (4:10)
  46. Time [Live] [2005 Mix] (5:23)
  47. The Width of a Circle [Live] [2005 Mix] (8:10)
  48. The Jean Genie [Live] [2005 Mix] (5:19)
  49. Rock 'n' Roll Suicide [Live] [2005 Mix] (4:46)
  50. John, I'm Only Dancing (Again) (7:01)
  51. Somebody Up There Likes Me [Alternative Gouster Mix] (6:32)
  52. It's Gonna Be Me [Without Strings] (6:30)
  53. Who Can I Be Now? (4:42)
  54. Can You Hear Me [Alternative Gouster Version] (5:24)
  55. Young Americans (5:17)
  56. Right [Alternative Gouster Mix] (4:40)
  57. Young Americans (5:17)
  58. Win (4:47)
  59. Fascination (5:48)
  60. Right (4:22)
  61. Somebody Up There Likes Me (6:36)
  62. Across the Universe (4:33)
  63. Can You Hear Me (5:08)
  64. Fame (4:21)
  65. Station to Station (10:17)
  66. Golden Years (4:03)
  67. Word on a Wing (6:04)
  68. TVC15 (5:37)
  69. Stay (6:16)
  70. Wild Is the Wind (6:06)
  71. Station to Station [2010 Harry Maslin Mix] (10:18)
  72. Golden Years [2010 Harry Maslin Mix] (4:03)
  73. Word on a Wing [2010 Harry Maslin Mix] (5:55)
  74. TVC15 [2010 Harry Maslin Mix] (5:13)
  75. Stay [2010 Harry Maslin Mix] (6:15)
  76. Wild Is the Wind [2010 Harry Maslin Mix] (6:07)
  77. Station to Station [Live Nassau Coliseum '76] (11:52)
  78. Suffragette City [Live Nassau Coliseum '76] (3:30)
  79. Fame [Live Nassau Coliseum '76] (4:01)
  80. Word on a Wing [Live Nassau Coliseum '76] (6:05)
  81. Stay [Live Nassau Coliseum '76] (7:24)
  82. Waiting for the Man [Live Nassau Coliseum '76] (6:19)
  83. Queen Bitch [Live Nassau Coliseum '76] (3:12)
  84. Life on Mars? [Live Nassau Coliseum '76] (2:13)
  85. Five Years [Live Nassau Coliseum '76] (5:04)
  86. Panic in Detroit [Live Nassau Coliseum '76] (6:02)
  87. Changes [Live Nassau Coliseum '76] (4:10)
  88. TVC15 [Live Nassau Coliseum '76] (4:57)
  89. Diamond Dogs [Live Nassau Coliseum '76] (6:38)
  90. Rebel Rebel [Live Nassau Coliseum '76] (4:06)
  91. The Jean Genie [Live Nassau Coliseum '76] (7:25)
  92. Rebel Rebel [Single Mix] (4:23)
  93. Diamond Dogs [Australian Single Edit] (3:00)
  94. Rebel Rebel [US Single Version] (3:00)
  95. Rock 'n' Roll with Me [Live] [Promotional Single Edit] (3:29)
  96. Panic in Detroit [Live] (5:49)
  97. Young Americans [Single Edit] (3:17)
  98. Fame [Single Edit] (3:34)
  99. Golden Years [Single Version] (3:29)
  100. Station to Station [Single Edit] (3:41)
  101. TVC15 [Single Edit] (3:36)
  102. Stay [Single Edit] (3:22)
  103. Word on a Wing [Single Edit] (3:14)
  104. John, I'm Only Dancing (Again) [1975 Single Version] (3:36)
Stijn_Slayer
De hele box is misschien net een brug te ver, maar ik ben wel razend benieuwd naar het onuitgebrachte album The Gouster uit 1974.

avatar van Benedictus75
Het album the Gouster is, zoals verwacht, niet heel erg schokkend zo blijkt. Enkel alternatieve versies van eerder uitgebrachte nummers. Als losse schijf zou ik The Gouster wellicht aanschaffen, maar als onderdeel van deze boxset... Ik ben meer benieuwd naar Lazarus.

avatar van crosskip
John, I'm Only Dancing (Again) is stiekem gewoon een oudere versie van Stay? Verder kende ik veel van de nummers van The Gouster nog niet, dus dit is voor mij toch wel een erg interessante disc.

avatar van Benedictus75
crosskip schreef:

Het zeker wel een interessante disc. Maar de meeste nummers zijn al eerder uitgebracht, b.v. op de Rykodisc uitgave en de dubbel cd die later van Young Americans is uitgebracht. Het is alleen erg jammer dat je de cd niet los kunt krijgen...maar wellicht dat het materiaal ooit nog eens los wordt uitgebracht.

avatar van musician
Het zijn dus de albums Diamond Dogs, Station to Station en Young Americans, aangevuld met single mixen en veel live nummers.
Hoe goed de albums ook, het nadeel van deze nieuwe is natuurlijk de enorme overlap die het oplevert. Alleen wie toch al van plan was de originele albums er uit te keeperen is een aanschaf te begrijpen.

Ik begin er maar niet aan, heb al live werk van Bowie uit deze tijd en ook de genoemde albums.

Maar voor wie nog moet beginnen aan zijn oeuvre lijkt het me een prima start.

Edit: wat een enorm bedrag moet er voor al dit vinyl worden neergelegd! Zouden de erven zich als geldwolven op zijn werk hebben gestort, heeft hij nog te weinig nagelaten.

At the record company meeting, on their hands a dead star...... (Morrissey, The Smiths)

avatar van lennon
Veel te duur.. maar toch aangeschaft op vinyl. Het is wel een pracht box...mooi boek, netjes verzorgd... maar 2 versies van Live.. en station to station riekt toch wat naar uitmelken..

En aangezien de boxen nu tot 1976 bestrijken vrees ik voor nog een paar meer...

Ik ga deze box eens rustig beluisteren en horen of de extra mixen iets toevoegen.

Waar in de 1e box re:call nog interessant was, vind ik deze een stuk minder boeiend.. maar toch... hebben.....

avatar van Bongo Fury
lennon schreef:

En aangezien de boxen nu tot 1976 bestrijken vrees ik voor nog een paar meer...

ik heb ergens gelezen dat Parlophine "maar" 3 boxen zou uitbrengen, de derde lopend van Low tot aan Scary Monsters, met toevoeging van Don't be Fooled... en BAAL. Weet iemand of dit waar is? ik zou er persoonlijk niet rouwig om zijn want na Let's Dance ben ik mijn interesse in Bowie verloren.......

avatar van lennon
Let's dance was op het EMI label, dus daar stopt t sowieso.

Zou mooi zijn als die laatste box die 2 toevoegingen heeft. Kan ook bijna niet dat ze Berlijn periode gaan splitsen in 2 boxen lijkt me.

avatar van gigage
Voor die prijs koop je bijna 10 losse albums.

avatar van Mjuman
gigage schreef:
Voor die prijs koop je bijna 10 losse albums.

Beetje zeuren over de prijs van fraai uitgevoerd werk van The Golden Man vind ik erg klein - alsof zo een rockgitaar zo goedkoop is

Eenieder bepaalt waar ie zijn muziekbudget aan besteedt - zo zijn er velen die 100 foppen uitgeven om een concert van La Gaga bij te wonen. Dan zou ik eerder die pegels uittellen voor een box van Da Man.

avatar van gigage
Er staat ergens een advies dat voor iemand die nog niet veel van Bowie in huis heeft dit een prima start zou kunnen zijn. Maar daar vind ik hier de prijs niet naar. Dus is het toch meer een collectersitem voor de fans. De prijs maakt dan inderdaad niks meer uit.
Vergeleken met een etentje en bios als in mislukte date is dit een koopje

avatar van kaztor
Ik vind het wat vaag allemaal. Diamond Dogs hoort voor mij bij de eerste set en Station To Station kan ik niet los zien van de Berlijn-periode. In plaats van remixen en doublures van live-albums (had het gewoon bij de 2005-versies gehouden!) had ik liever gezien dat de lijn werd doorgetrokken tot Scary Monsters en de Baal EP. Het is ook vaag dat de zogenaamde Ryko bonusses die toendertijd niet uitgebracht waren worden geskipt, terwijl The Gouster dan wel weer verschijnt. Maarja, ik heb alles al, inclusief de (EMI)Ryko's die er toe doen, dis hoef ik het niet te kopen. Die Gouster download ik dan wel.
Voor de nieuwkomer is dit uiteindelijk een pretpakket en voor de muziek geef ik de volle poet.

lennon schreef:
Let's dance was op het EMI label, dus daar stopt t sowieso.

Ik denk dat z'n gehele oeuvre al geruime tijd gewoon onder één licensie valt, dus gaan die box sets gewoon door.

avatar van ArthurDZ
Berichten verplaatst naar David Bowie

avatar van spoiler
kaztor schreef:

EMI, Parlophone en Capitol Records hoorden in de jaren 80 al bij elkaar.

avatar van Tony

Tony schreef:

Duur maar mooi he..

Tony schreef:
Veel gemopper en tegelijkertijd net zoveel 5,0 waarderingen. Wat is het nu?

Een geweldig oeuvre waar slordig mee omgegaan wordt.

Ik blijf vinden: Met de Ryko's zat het begin jaren '90 helemaal goed.

avatar van Darkzone
Voegen de 2 geremixte albums (live en STS) iets toe, of zijn de originele albums goed genoeg?

avatar van Darkzone
The Gouster, heerlijk album zeg. Eigenlijk gek dat hij destijds niet in deze hoedanigheid is uitgebracht. Ze hadden er ook een dubbel-lp van kunnen maken samen met Young Americans (en dan The Gouster als bonus-lp).

avatar van Darkzone
Ook de Harry Maslin Mix van STS is een mooie aanwinst, vooral Stay knapt in deze mix goed op tot een heerlijke rocker.

avatar van davevr
Ik heb deze nooit gekocht. Ik heb namelijk alles van Bowie op vinyl. Echt alles. Van remastered tot oude. Alles van reguliere LP's en een pak bootlegs, live, maxi's, ep's. Het moet ooit eens stoppen. Ik was ook in de indruk dat ze Gouster wel gingen uitbrengen als aparte LP. Niets ook.

Ik hoor bij The Gouster echt de overgang tussen de Bowie van Young Americans en die van Station to Station. Maar ik begrijp ook dat hij dit nooit heeft uitgebracht. Het is goed maar niet van Bowie niveau, meer een bonus LP of zoiets. De versie van John, I'm only.... is leuk, maar niet meer dan dat. Somebody up there, Who can I be now en Can You hear me zijn mooi maar het is niet dat Luther Vandross dat niet beter deed. De Gouster mix van Young Americans is goed, maar niet beter dan het origineel (of uiteindelijke versie).

Maar dan komt Right. Die versie is - voor mij - beter dan de originele versie.

Als hij apart uitkomt koop ik hem maar zo is het mij te duur. Die Harry Maslin mix van Stay is wel heel goed. Nu ja, al die zijn mixen zijn goed.