Swans - Cop (1984)

6. Cop (6:47)
  7. Butcher (4:01)
  8. Thug (5:11)
  9. I Crawled * (5:37)
  10. Raping a Slave * (6:20)
  11. Young God * (7:00)
  12. This Is Mine * (5:23)
avatar van Paalhaas
Het tweede album van de New Yorkse gothic-noise-band Swans biedt meer verschrikkelijke, depressieve, tergend trage klereherrie vergezeld van de demonische stem van Gira, zoals we die al kenden van Filth. Deze eerste fase van de groep was werkelijk angstaanjagend. 3,5/5

avatar van VanDeGriend
Moet je voor "de grap" ook eens het live albym "Real Love" zien te pakken te krijgen. Das ook lachen.

Overigens is deze Cop samen met een aantal andere oude lp's samengebracht op deze release. Te bestellen op de website van Young God Records tegen acceptabele prijs en inclusief handtekening van Michael Gira.

avatar van Paalhaas
Klopt. Het album Cop en de EP Young God zijn hierop volledig uitgebracht. Maar bij Greed en Holy money gaan ze toch een beetje de mist in. Dat was trouwens al zo bij de aparte reissue van Greed/Holy money (Deze set voegt alleen de CD-reissues Cop/Young God en Greed/Holy money samen.) Daarop worden de nummers van beide albums gewoon door elkaar gehusseld, zelfs met weglating van een aantal tracks. Ik ben dan ook op zoek naar de originele CD-issues van Greed (incl. Time is money single) en Holy money (incl. A screw single).

avatar van c-moon
Angstaanjagend inderdaad.... Moeilijk verteerbaar, niet voor gevoelige oortjes, gemeen. Vuil... en tevens ... geniaal goed gedaan ....
Sluit me verder aan bij Paalhaas en VanDeGriend, en inderdaad, het live album "Real Love" is een erh.. hm ... "uitdaging"

't geldt voor zowel de eersteling als deze tweede Swans-plaat... het echt geniale werk zou een weinig later komen, vanaf "Children of God"... (wat mij betreft dan toch...)

Paalhaas schreef:

Kom op, beetje flink zijn. Cop is heerlijk. En je had het eens live moeten zien...

fatima schreef:

Sorry, maar zolang je hier geen hoger cijfer geeft dan ik, hoef je me geen standje te geven, hoor. Bovendien geef ik geen waardeoordeel maar constateer ik hier gewoon een aantal zaken. Niks mis mee, toch?

avatar van fatima
Paalhaas, ik heb 'ns over je antwoord zitten nadenken, maar ik kan het niet goedrekenen.
Moet je horen, je kan niet iets "verschrikkelijke, depressieve, tergend trage klereherrie" noemen en dan zeggen dat je geen waardeoordeel geeft. En dan ook nog 3.5* toekennen. Dat noem ik mentaal spookrijden: geen touw aan vast te knopen.
Cop is geen teringherrie. Het is herrie ja, dat wel. Boze-blanke-mannenherrie. Daar heb ik een klein stapeltje van liggen, want dat houdt dure psychiaters op afstand en het is troostend als je het even niet eens bent met het leven zelf.
Klereherrie bestaat ook, maar daar word je alleen doodnerveus en agressief van. Daar hebben we de 1*-waardering voor.
Niet tobben.

Flum
Nou ja, ik moet zeggen dat ik ook wel eens mooie klereherrie heb gehoord. Zal het niet zo zijn dat Paalhaas met 'klereherrie' een overtreffende trap van herrie bedoeld? In de context kan ik wel uitmaken dat er iets van 'geweldige (klere)herrie' bedoeld wordt.

Nu ben ik ook heel benieuwd naar deze plaat.

avatar van fatima
Mooi is hier niet van toepassing, geloof me...

Flum schreef:
Nu ben ik ook heel benieuwd naar deze plaat.

... en dat was natuurlijk stiekem de bedoeling...

cheers!

Sietse
ik vind herrie wel mooi, leg dat dan maar eens uit

perfume
Ik vind het wel meevallen met de herrie! Dit is gewoon een goede weliswaar tergende plaat die wel veel van je uithoudingsvermogen vergt.

fatima schreef:

We zijn het gewoon eens hoor. Net als jij vind ik dit gewoon een hele fijne plaat vol verschrikkelijke, depressieve, tergend trage klereherrie. Ik kan me voorstellen dat mijn formulering een negatieve ondertoon suggereert, maar die is geenszins aanwezig. Ik hou gewoon van klereherrie.

avatar van fatima
Mmm, zit ik me daarvoor nou zo uit te sloven....?

Sietse
hahahaha

Kid A(cid)
Om een beetje kennis te maken met deze band luister ik nu naar het titelnummer. En die klinkt gaaf, heel gaaf.

avatar van mayhemblik
Toen ik hem voor het eerst hoorde dacht ik steeds, nou komt ie, maar hij komt niet, sterker nog hij is er de hele tijd al.
PRACHTIG!!!!!!!!!

avatar van Slowgaze
Your Property, heerlijk nummer is dat. En het mooiste is nog wel dat het ook gewoon serieus te nemen valt, bij bands als Skinny Puppy moet ik vaak nogal lachen (of is dat zo bedoeld bij laatstgenoemden?)

avatar van Lukas
Het toch wel indrukwekkende optreden van Swans op Primavera Sound zette mij ertoe aan me toch eens aan hun oudere werk te wagen. In het kader van het verleggen van muzikale grenzen goed om eens te horen, maar toch niet echt voor herhaling vatbaar. Het mooie van de liveset van vorige week vond ik dat ze in een nummer akoestisch te beginnen met belletjes, piepjes en dergelijke, om vervolgens met de meest hemeltergende klereherrie te eindigen. Dat mis ik hier denk ik. Dit sleept zich voor mij te veel voort in een logge, monotone en stroperige sound. Traag slepend en repeterend oké, daar kan ik inmiddels wel tegen. Maar ik blijf toch warm pleitbezorger van een béétje melodie en/of opbouw in een nummer. Van deze plaat zou ik eigenlijk alleen Cop nog eens voor mijn lol op kunnen zetten. 2*.

avatar van Paap_Floyd
logge, monotone en stroperige sound.
White Light of The Great Annihilator zijn misschien meer voor je.

Lukas schreef:

Ik ben vanavond mijn ontdekkingstocht door het oeuvre van Swans begonnen bij Children of God en vond bovenstaande wel terug op 'In My Garden' daar. Cop staat later op het programma.

Paap_Floyd schreef:
White Light of The Great Annihilator zijn misschien meer voor je.

White Light zeker wel, The Great Annihilator ben ik nog nooit echt doorheen gekomen. Misschien binnenkort nog eens proberen

Paap_Floyd schreef:
logge, monotone en stroperige sound.

Dacht ik dat ik verdorie bijna volleerd was als muzieksnob, word ik toch weer door de realiteit teruggeworpen

herman schreef:

Ik draai nu Children of God voor het eerst en ik kan je vertellen: dat en dit zijn twee volstrekt verschillende grootheden.

avatar van Masimo
Zwaarlijvig.

Soms is dat fantastisch, (titelnummer, Why Hide) maar het is mij wellicht soms té zwaar om me te kunnen blijven pakken (de agent heeft soms overgewicht, gni) - nou ja, goed gesproken: mijn aandacht niet te laten verslappen. Da's dan wellicht eerder eigen zwake. Dat weerhoud me wel van een écht goede beoordeling, en laat me met gemengde gevoelens achter. Aan de ene kant is het geniaal, aan de andere kant is het ook niet iets dat ik nog vaak zal opzetten (bij visite), of zwoel naar terug zal verlangen.

Toch wel leuk en gaaf 'ns gehoord te hebben, maar als 't iets lichter is, vind ik Swans toch nét dat tikkie extra hebben.

avatar van DjFrankie
Harde beukende ritmes die niet voor iedereen zijn weggelegt. Voor als je in de stemming bent.

avatar van Masimo
Masimo schreef:
Falsch. Nu is het precies omgekeerd bij mij. Zwaarlijvig, hoera! Why Hide is nog wel m'n favoriet, overigens.