Swans - Cop (1984)

6. Cop (6:47)
  7. Butcher (4:01)
  8. Thug (5:11)
  9. I Crawled * (5:37)
  10. Raping a Slave * (6:20)
  11. Young God * (7:00)
  12. This Is Mine * (5:23)
avatar van Paalhaas
Het tweede album van de New Yorkse gothic-noise-band Swans biedt meer verschrikkelijke, depressieve, tergend trage klereherrie vergezeld van de demonische stem van Gira, zoals we die al kenden van Filth. Deze eerste fase van de groep was werkelijk angstaanjagend. 3,5/5

avatar van Lukas
Het toch wel indrukwekkende optreden van Swans op Primavera Sound zette mij ertoe aan me toch eens aan hun oudere werk te wagen. In het kader van het verleggen van muzikale grenzen goed om eens te horen, maar toch niet echt voor herhaling vatbaar. Het mooie van de liveset van vorige week vond ik dat ze in een nummer akoestisch te beginnen met belletjes, piepjes en dergelijke, om vervolgens met de meest hemeltergende klereherrie te eindigen. Dat mis ik hier denk ik. Dit sleept zich voor mij te veel voort in een logge, monotone en stroperige sound. Traag slepend en repeterend oké, daar kan ik inmiddels wel tegen. Maar ik blijf toch warm pleitbezorger van een béétje melodie en/of opbouw in een nummer. Van deze plaat zou ik eigenlijk alleen Cop nog eens voor mijn lol op kunnen zetten. 2*.