Brent Cobb - Shine on Rainy Day (2016)

Country
Label: Warner Bros.

1. Solving Problems (2:34)
  2. South of Atlanta (5:22)
  3. The World (3:38)
  4. Diggin' Holes (2:52)
  5. Country Bound (3:45)
  6. Traveling Poor Boy (3:34)
  7. Shine on Rainy Day (4:23)
  8. Let the Rain Come Down (3:37)
  9. Down in the Gulley (3:16)
  10. Black Crow (4:30)
avatar van Lambchop
Wat een waanzinnig lekker album. Beetje John denver her en der wat ik positief vind maar ook jason isbell kwa flow.

avatar van Joshua68
Zijn neef Dave Cobb met wie hij dit album opnam was ook producer van Isbell's laatste twee. Shine on Rainy Day lijkt trouwens heel veel op een nummer van Andrew Combs. Desalniettemin.. mooi album!

avatar van Wallie1985
Joshua68 schreef:

Het is volgens mij ook het nummer van Combs maar misschien dat Cobb dat nummer voor Combs heeft geschreven. Dat kon ik nog niet zo snel vinden.

avatar van Joshua68
idd Combs' nummer Rainy Day Song dat ze samen geschreven blijken te hebben.

Hendrik68
Heerlijk plaatje hoor. Aan alle vergelijkingen waar ik het helemaal mee eens ben wil ik toch ook Bob Dylan toevoegen.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Brent Cobb - Shine On Rainy Day - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Meerdere muziekliefhebbers hebben me de afgelopen weken gewezen op Shine On Rainy Day van ene Brent Cobb.

Toen de muziek van de Amerikaan dan eindelijk uit de speakers kwam kon ik me van alles voorstellen bij deze aanbevelingen, want wat klinkt de tweede plaat (tien jaar geleden maakte hij er ook al eens een) van de muzikant uit Ellaville, Georgia, lekker of zelfs compleet onweerstaanbaar.

Op hetzelfde moment lijkt het echter ook een plaat die ik al decennia in mijn bezit heb. De cover van de plaat lijkt zo weggelopen uit de jaren 70 en ook in muzikaal opzicht sluit Brent Cobb aan bij muzikale helden van weleer.

Shine On Rainy Day is een plaat die uitnodigt tot het noemen van namen uit het verleden, maar voor de afwisseling doe ik dit eens niet. Brent Cobb kent echter niet alleen zijn klassiekers, maar sluit ook aan bij momenteel aansprekende rootsmuzikanten als Chris Stapleton, Jason Isbell en Sturgill Simpson.

Met Chris Stapleton deelt Brent Cobb het vermogen om bijzonder lekker in het gehoor liggende rootssongs te schrijven; iets dat hij de afgelopen jaren in Nashville al veelvuldig deed voor anderen. Net als Jason Isbell en Sturgill Simpson slaagt Brent Cobb er in om rootsmuziek met inhoud te maken en maakt hij bovendien rootsmuziek die alle kanten op schiet. Het is net als bij Jason Isbell en Sturgill Simpson bovendien rootsmuziek die bijzonder knap geproduceerd is. Het valt tegenwoordig niet mee om de gelouterde Dave Cobb te strikken als producer, maar als het familie is (Brent en Dave zijn neven) gaat het vast wat makkelijker.

Het levert een rootsplaat op met vele gezichten. Zeker wanneer Brent Cobb kiest voor betrekkelijk ingetogen countrysongs, en deze domineren op Shine On Rainy Day, werpt de in de cd speler ingebouwde tijdmachine je onmiddellijk een aantal decennia terug in de tijd, terwijl de net wat rauwere songs met gitaarwerk dat best even de tijd mag nemen juist zeer eigentijds klinken.

Ondertussen komt de ene na de andere prachtsong voorbij en word je maar heen en weer geslingerd tussen heden en verleden. Bij eerste beluistering klonk het zoals gezegd direct onweerstaanbaar lekker, maar vroeg ik me nog wel met enige regelmaat af wat er nu precies bijzonder was aan de muziek van Brent Cobb.

Inmiddels ben ik daar wel uit. Brent Cobb schrijft rootssongs van alle tijden en het zijn verdomd goede rootssongs. Als er dan ook nog eens heerlijk muziek wordt gemaakt, de producer behoort tot de beste van het moment, er prachtige verhalen over het Amerikaanse platteland worden verteld en Brent Cobb ook nog eens beschikt over een stem waarvan je alleen maar kunt houden, zijn alle ingrediënten voor een prachtplaat aanwezig. Dat Brent Cobb die met Shine On Rainy Day gemaakt heeft zal inmiddels duidelijk zijn. Erwin Zijleman

avatar van fabrice
Chris Stapleton bracht vorig jaar mijn album vh jaar uit, dit jaar is Brent Cobb zijn opvolger!
Prachtig klinkende dikke plaat met mooie inlay.
Ik vind elk nummer een voltreffer, maar Black Crow is de kers op de taart!

'Ain't it funny how a little thunder
Can make a man start to wonder Should he swim or just go under
And ain't it funny how you learn to pray When your blue skies turn gray
When there's nothing left to say Shine on rainy day'
?

avatar van fabrice
Op 11 mei 2018 komt het tweede album ‘Providence Canyon’ uit!
Deze heb ik per direct besteld via
(http://store.warnermusic.com/elektra-records/artists/brent-cobb.html)!
De nummers ‘King of Alabama’ en ‘Ain’t a road too long’ zijn al te beluisteren op oa Apple Music.
⏳?

avatar van popstranger
Met country is het bij mij vaak erop of eronder en deze Brent Cobb klinkt me iets tè country. Het zal vooral aan zijn stem liggen die me minder ligt en ook de songs komen me wat te cliché voor. Ik mis een scherp randje, net dat tikje meer.

Muziekverslaafd
Zo dan! Ontdek ik me even een plaat zeg! Ik had nog nooit gehoord van deze man, maar kwam per toeval na een beetje zoeken naar muziek bij hem uit en daar ben ik bijzonder blij mee. Ik ben een enorme fan van Amos Lee en daar doet zijn muziek mij ook een beetje aan denken. Amos Lee, Jason Isbell, een beetje uit die hoek.

De eerste keer dat ik dit album luisterde was het meteen raak en heb zelfs meteen na één luisterbeurt een fysiek exemplaar besteld bij onze plaatselijke platenzaak. Echt een top album!

avatar van vandel
Prachtig album