M.I.A. - AIM (2016)

Dance / Hip-Hop
Label: Interscope

1. Borders (4:11)
  2. Go Off (3:04)
  3. Bird Song [Blaqstarr Remix] (3:01)
  4. Jump In (2:23)
  5. Freedun (4:41)

met ZAYN

6. Foreign Friend (4:23)

met Dexta Daps

7. Finally (3:00)
  8. A.M.P (All My People) (3:21)
  9. Ali R U OK? (3:30)
  10. Visa (2:51)
  11. Fly Pirate (2:25)
  12. Survivor (2:59)
  13. Bird Song [Diplo Remix] * (3:22)
  14. The New International Sound, Pt. 2 * (3:28)

met GENER8ION

15. Swords * (2:25)
  16. Talk * (2:14)
  17. Platforms * (2:55)
avatar van E-Clect-Eddy
Slechts één keer eerder naar een volledig album van M.I.A. geluisterd maar ondertussen wel een stuk of 7 nummers verzamelt over de jaren die me enorm bevallen. Maar een heel album M.I.A. is dan toch zelden iets wat me beviel. Ben niet van de Hip Hop en rap en haar teksten vind ik niet altijd gemakkelijk te doorgronden alhoewel het activistische en politieke lading wel bevallen. Op Wikipedia staat dat dit haar laatst album zal zijn op 41 jarige leeftijd vrij jong om te stoppen, wellicht plannen voor een ander carrière? Of moeder willen worden??

De singles Freedun en vooral Bird Song [Blaqstarr Remix] nodigen uit om het hele album eens te proberen. Poging 2 zullen we maar zeggen vandaag. Geluidsprocessoren in het mellow openingsnummer op de vocalen is een slecht voorteken maar eigenlijk doet M.I.A. dat heel erg vaak dat het niet echt meer opvalt.

De nummers van M.I.A. zijn uit duizenden herkenbaar en dit album is niet anders maar hier klinkt ze opvallend mellow, zou ze volwassen zijn geworden? Is een beetje flauw om te zeggen want ze heeft altijd volwassen onderwerpen gehad, al zit het niet allemaal verpakt in 'volwassen' muziek. Foreign Friend gaat over vluchtelingen en vriendschap meer volwassen kan wel haast niet, een hoogtepunt. Halverwege en nog steeds geen reden om te skippen, sterker, ik denk dat dit album mij zeer bevalt. Finally "...and you gonna remember me..." ze zou wel eens gelijk kunnen krijgen, verder niet heel bijzonder nummer. Zelfde geldt voor het volgende nummer A.M.P. (All My People). Maar het is schuifelt voort door de mix van samples.

Ali R U OK? en Oosterse beïnvloede muziek en een weer een fijn nummer, ze rapt nauwelijks en klinkt bijna als een 'gewone' zangeres. Deze komt op mijn afspeellijst van 2016. Visa over vooroordelen bij de Douane? Fly Pirate, zou dat over Cata Pirata gaan van Skip&Die? Survivor steek ons een hart onder de riem of zegt ze dit tegen zichzelf? Ook Diplo mocht een mix maken voor Bird Song en die is prima maar toch iets minder dan de Blaqstarr remix, dus een bonustrack. The New International Sound, Pt. 2 heeft weer te veel geluidsprocessoren/effect op de vocalen en is daarom al minder. Swords is prima en zou gemakkelijk tussen de rest kunnen staan, waarom het een bonus is? Talk zou dat inderdaad eerder voor in aanmerking komen, maar zeker niet slecht, misschien een herhaling van iets wat ze eerder al deed? Platforms sluit het Deluxe album af en is zowel druk als meer elektronisch. Refrein wordt ondersneeuwt door alles wat er aan geluiden voorbij komt en dan plots is het afgelopen.

Leukste album die vandaag uit kwam. Ik ga het meteen 4* geven, misschien dat die nog verder groeit, maar zoals gezegd, luister niet vaak naar Hip Hop misschien vóór of na de nieuwe van De La Soul of Xenia Rubinos of beter nog de nieuwe van Saul Williams! Die past er precies naast. Het kan aan mij liggen maar het lijkt allemaal minder politiek-sociaal/activistisch dan voorgangers. Ik kan er niet echt mee zitten.

avatar van Reijersen
De eigenzinnige Britse artiest M.I.A. heeft binnen korte tijd haar status gekregen en verdient. Zoals altijd is het interessant naar nieuw werk van deze artieste te luisteren. Je weet immers nooit echt wat je kan verwachten en op dat vlak zet ik haar dan ook graag naast een muzikante als Esperanza Spalding. Zij hebben namelijk dezelfde verrassingen in petto voor ons. Hoe zit het met dit nieuwe AIM?

Dit nieuwe AIM opent met Borders, een lekker bouncend begin en de energie is meer dan prima. Daarna wordt die energie en die bounce nog extra omhoog geholpen op het fijne Go Off. Echt een lekker nummertje. De energie blijft vervolgens onveranderd hoog met Bird Song. Ik moet wel zeggen dat dit nummer over de gehele linie wat minder kan blijven boeien.
Met Jump In gaat het tempo uiteindelijk wat naar beneden. De bass is weer lekker diep, maar helaas klinkt M.I.A. op de vocalen wat ongeïnteresseerd. Dat maakt ze met de hulp van ZAYN ruimschoots goed op Freedun. Die beats heeft iets heel aanstekelijks, iets meeknikkerigs. Een goed nummer, zonder twijfel.
Op Foreign Friend krijgt M.I.A. ook hulp, dit keer van Dexta Daps. Hun stemmen passen goed bij elkaar en de verschillende stijlen van deze artiesten vullen elkaar ook nog eens goed aan. Om dan overgaan op Finally, wat te kenmerken valt al het bekende M.I.A. werk.
Ook Amp gaat op de bekende manier verder, met overstuurde beat en al. Net als Ali R U OK?. Er zit weinig verschil in de basis van deze nummers of met andere nummers die M.I.A. eerder gemaakt heeft. Lekker is het wel, de verrassing die ze vaak beloofd heeft het niet.
Invloeden uit India, of een land in die buurt, horen we op Visa. Al blijft de basis weer hetzelfde net als op het volgende Fly Pirate. Ik mis nu toch wel wat nodige afwisseling. Ook met Survivor wordt het niet direct veel boeiender. Het nummer is wel wat rustiger, maar dat haalt dus ook niet direct iets uit.
Hier stopt de normale versie van dit album. Als je de luxe editie hebt hoor je nog een remix van Bird Song, die dezelfde energie heeft. Je hoort The New International, Pt2 die het bekende M.I.A. recept met wat extra bombarie hanteert. Daarnaast hoor je dan ook extra het door een reggaeton voortgedreven Swords en het wat saaie Talk. En uiteindelijk hoor je Platforms, dat er voor zorgt dat ik er wel een beetje klaar mee ben.