The Crow (1994)

Rock / Score
Label: Atlantic

1. The Cure - Burn (6:39)
  2. Machines of Loving Grace - Golgotha Tenement Blues (3:58)
  3. Stone Temple Pilots - Big Empty (4:55)
  4. Nine Inch Nails - Dead Souls (4:52)
  5. Rage Against the Machine - Darkness (3:41)
  6. Violent Femmes - Color Me Once (4:10)
  7. Rollins Band - Ghostrider (5:44)
  8. Helmet - Milktoast (3:59)
  9. Pantera - The Badge (3:53)
  10. For Love Not Lisa - Slip Slide Melting (5:45)
  11. My Life with the Thrill Kill Kult - After the Flesh (2:58)
  12. The Jesus and Mary Chain - Snakedriver (3:39)
  13. Medicine - Time Baby III (3:50)
  14. Jane Siberry - It Can't Rain All the Time (5:34)
avatar van Droid
Dit is toch wel een trendsetter geweest voor soundtracks met alternative rock, veel eerder dan b.v. The Matrix.
De Joy Division cover van Nine Inch Nails is goed gedaan en "Time Baby III" blijft in je hoofd zitten.
Leuke verzameling songs bij een geweldige film.

avatar van orbit
Het openingsnummer van The Cure is subliem! Maar die van NIN en Violent Femmes mogen er ook zijn, prachtige verzamelaar voor stijlvolle cultfilm

avatar van Droid
"Burn" is inderdaad puik werk van The Cure en past perfect in de film.
Minpuntje is Jane Siberry. Het had een echt mooi nummer kunnen zijn, als ze niet zo vals zong.

1. The Cure – Burn
Een van de betere Cure nummers uit deze periode. Hierdoor werden de verwachtingen voor Wild Mood Swings wel erg groot. Daarop staat echter weer geen nummer wat zich hieraan kan meten.

2. Machines Of Loving Grace – Golgotha Tenement Blues
Zegt me helemaal niks; klinkt als een aardige kruising tussen Nine Inch Nails en de latere Nu-metal.

3. Stone Temple Pilots – Big Empty
Verscheen ook op hun Purple album. Heeft qua sfeer wel wat weg van Plush, die wel weer sterker is. Wordt een beetje af gedaan als een Grunge kloon. Hier doe je de band toch tekort mee.

4. Nine Inch Nails – Dead Souls
Natuurlijk bekend van Joy Division. Twee van de drie mooiste Joy Division covers uit die periode staan vreemd genoeg niet op A Means To An End – The Music Of Joy Division.
New Dawn Fades van Moby staat er wel op, maar Isolation van Therapy? Ontbreekt verder ook.

5. Rage Against the Machine – Darkness
RATM heft ook aardig hun best gedaan. Volgens mij is Darkness ook een nieuw nummer. Het bezit genoeg variatie, en ook de dreiging waarmee RATM bekent is geworden ontbreekt hier niet.

6. Violent Femmes – Color Me Once
Niet zo bijzonder nummer; een van de zwakste op dit album. Misschien komt het door de wat zeurderige zang; ik weet het niet.

7. Rollins Band – Ghostrider
Eigenlijk helemaal geen slechte cover van Suicide. Suicide is Rock n Roll en Henry Rollins is Blues.
Het punt is echter dat ik bij Suicide het beeld voor me heb van een donkere niet verlichtte snelweg waarop een spookrijder in oude Chevrolet met kapotte koplampen rond rijdt.
Henry Rollins kan ik niet serieus nemen, waardoor ik al snel moet denken aan Henry die overdag op een Puch Maxi zonder helmpje op tussen auto’s de verkeerde richting op rijdt, en snel nog zijn middelvinger opsteekt.

8. Helmet – Milquetoast
Staat ook op het geslaagde Betty. Past ook perfect in de film. Ik snap alleen niet waarom deze band nooit bekender is geworden.

9. Pantera – The Badge
Doet mij een stuk minder. Het is onmiskenbaar Pantera, maar daar heb ik nu eenmaal minder mee. Staat trouwens niet op Far Beyond Driven.

10. For Love Not Lisa – Slip Side Melting
Staat tevens op Merge. Je moet wat als je Stabbing Wetsward niet kunt strikken. Daar doet het mij nog het meeste aan denken. Heeft ook wel wat weg van een opgefokte Jane’s Addiction.
Ze zijn blijkbaar erg Christelijk ingesteld. Zegt me verder bar weinig.

11. My Life With The Thrill Kill Kult – After The Flesh
Doet denken aan Ministry en KMFDM. Computerspel muziek zullen we maar zeggen. Redelijk productieve band. Mis toch wel wat kracht in dit nummer.

12. The Jesus And Mary Chain – Snakedriver
Heerlijke muziek. Meer kan ik er niet van zeggen. Een van hun betere werkjes. Hoor hier nu zelfs wel wat Stone Roses en Primal Scream in terug. Staat ook op het minder bekende The Sound of Speed.

13. Medicine – Time Baby III
Sluit goed aan op hun album The Buried Life. Hadden ze hem maar toe gevoegd als extra track. Samen met Burn en Dead Souls de hoogtepunten van dit album.

14. Jane Siberry – It Can’t Rain All The Time
Ik hoor in de verte Kate Bush, wel een leuke rustige afsluiter; maar eigenlijk past hij niet zo goed tussen de gewelddadige andere nummers.

Waarom dan toch de volledige 5 sterren??
De soundtrack past perfect bij mijn favoriete film.
En veel goede herinneringen aan deze periode.

D-ark
Ghost Ridder is juist briljant. Heerlijk eenzijdige stamper zo

avatar van Guinness1980
Een van de betere soundtracks die ik ken.

Staat geen enkel slecht nummer op, al vind ik die van RATM het minst goede nummer op dit album.

The Cure – Burn
Stone Temple Pilots – Big Empty
Nine Inch Nails – Dead Souls
Medicine – Time Baby III
Jane Siberry – It Can’t Rain All The Time

zijn m'n favoriete nummers van deze soundtrack.

avatar van Castle
Burbm dead Souls en Snakedriver zijn mijn favo's.
Jane Siberry en Hemet zijn niet mijn ding...
Al met al lekkere muziek voor een mega-film...

Toch wel de mooiste soundtrack van de jaren 90.
Niet voor niks heb ik mijn usernaam afgeleid van een personage uit deze film.
Draai het album nu weer eens, en weer gaat hij mij totaal niet vervelen.

avatar van orbit
Vooral het eerste nummer is natuurlijk van ongekende schoonheid! En welk een tekst ook weer van meester Smith!

De opener hakt er gelijk in, maar de coverversies van Dead Souls en Ghostrider zijn erg sterk.
Medicine met Time Baby III is ook een favoriet, ik heb de albums van Medicine gehoord, maar daar staan geen nummers op die hierbij in de buurt komen.
Mooie mix van allerlei stijlen van muziek die toen populair waren, en op de een of andere manier past het prima bij elkaar.

avatar van milesdavisjr
De 'cultfilm' met een soundtrack die voor de jaren 90 relatief grote artiesten herbergt. De fantastische opener Burn van The Cure is eigenlijk direct de prijspakker van dit album. Het geeft de sfeer van de film ook het beste weer. Voor de rest nog vermeldenswaardig; Big Empty van Stone Temple Pilots. De rest van de schijf is redelijk tot onthutsend zwak. Dat de soundtrack nog zo'n hoog gemiddelde heeft is mij een raadsel en zal wellicht te maken met de tijdsgeest en de hype rondom deze film, Gothic en Industrial metal waren immers hot rond deze periode. Desalniettemin bevat de plaat een aantal nummers die het aanhoren waard zijn.