John Lee Hooker - It Serve You Right to Suffer (1966)

Blues

4. You're Wrong (4:21)
  5. Sugar Mama (3:15)
  6. Decoration Day (5:09)
  7. Money (2:26)
  8. It Serves You Right to Suffer (5:07)
avatar van Ronald5150
John Lee Hooker behoort tot de buitencategorie van bluesartiesten. Zijn stijl is niet alleen uniek binnen de delta blues, maar binnen het gehele genre. Naast zijn herkenbare gitaarspel is het vooral zijn manier van "zingen" die John Lee Hooker voor mij bijzonder maakt. Het is eigenlijk meer praten dan zingen en dit wordt dan binnen de blueskringen aangeduid als "talking blues". Deze specifieke stijl leidt tot een hypnotiserende vorm van blues en dat wordt mijn inziens perfect vormgegeven op "It Serves You Right To Suffer" uit 1966.

Overigens vind ik dit één van de mooiste albumtitels die ik ken. Het ademt echt de blues uit, en dat wordt nog eens versterkt door de muziek op deze plaat zelf. Hooker hanteert een repeterende stijl van gitaarspelen, waardoor je in een soort van trance raakt en meegezogen wordt in de muziek, het ritme en zijn stem.

Naast zijn ritmische gitaarspel en hypnotiserende stem staat John Lee Hooker ook bekend om zijn boogie georienteerde bluesmuziek. Ook op "It Serves You Right To Suffer" predikt hij de boogie op een manier zonder dat het te springerig wordt. En altijd met die broeierige sfeer. Naast de boogie gaat het tempo op een aantal songs drastisch omlaag. Met name de nummers "Country Boy", "Decoration Day" en de titeltrack zijn van ongekende schoonheid. De mystiek spat ervan af, de gitaartonen zijn laag, warm en dreigend tegelijk. Dit is echt een plaat waarin je helemaal opgaat, van begin tot eind.

Naast de blues heeft "It Serves You Right To Suffer" ook een jazz vibe. Dit is niet zo verwonderlijk, want deze plaat is uitgebracht door het jazz label Impulse Records. Het is overigens het eerste en laatste album dat Hooker uitbrengt op dit label. Hooker wordt op deze plaat bijgestaan door rasechte jazzmuzikanten. Juist deze combinatie brengt Hooker een beetje uit zijn "comfort zone" en draagt mijn inziens bij aan de geweldige sfeer op deze plaat.

In zijn lange loopbaan heeft Hooker meer dan 100 albums gemaakt. Of dit zijn beste is durf ik daarom niet te zeggen, aangezien ik niet al zijn albums heb gehoord. Wel vind ik deze plaat iets afwijken van zijn reguliere werk gezien de fusion van jazz en blues. Ook laat hij de boogie op "It Serves You Right To Suffer" een beetje los, waardoor zijn "talking blues" nog meer wordt benadrukt. Samen met de donkere toon, benauwde sfeer en bezwerende ritmes is dit een blues album voor de echte liefhebber.

avatar van makaveli2
Heerlijk bluesplaatje. "Tje" want hij duurt niet bijzonder lang. Toch wel heerlijk om in meegenomen te worden. In het begin van mijn blues-periode heb ik altijd even moeten wennen aan Hooker omdat ie altijd het hele nummer in één akkoord blijft hangen. Toch heeft dat ook juist iets hypnotiserends, zoals Ronald al aangaf.

Dit is één van de weinige platen die ik ken waarvan ik, mits gedraaid op het juiste moment, de "blues" bijna letterlijk onder m'n huid voel. Zo puur, zo echt voelt deze plaat aan. De begeleiding doet nergens uit de hoogte, is eigenlijk zo kaal mogelijk. Drums en bass. Ik hoor nog wel een zacht backing-gitaartje links, en op het nummer "Money" komt nog een verdwaalde saxofoon voorbij, maar daarmee houdt het wel op. Productietechnisch is deze plaat, zeker gezien het geboortejaar, wel in orde. Enige muggenzifterij van mijn kant zou zijn dat Hooker iets te ver van de microfoon af zit. Maar in de opstelling zoals op deze plaat is dat wel vaker het geval.

Ik ken John eigenlijk alleen van deze plaat, en van zijn tijd bij het Chess label, waar hij ook zeker vermakelijke kost heeft uitgebracht. Ik vrees dat ik de Hooker-horizon toch maar eens verder ga verkennen, nu ik deze plaat na een aantal jaren weer heb opgelegd. Gewoon via de iPod classic

avatar van AdrieMeijer
Geweldige plaat. Voor JLH-begrippen is de plaat zelfs afwisselend te noemen. Een tijd lang heb ik 6 van zijn platen gekoesterd en had ik het idee dat dat ook wel genoeg was, maar mede door de enthousiaste verhalen van Hendrik68 ben ik nog eens wat meer gaan beluisteren. En natuurlijk prompt weer verslaafd geraakt aan de eindeloze boogie.

avatar van frolunda
Vond het vroeger altijd best vervelend om op zoek te gaan naar de beste platen van de klassieke (zo midden vorige eeuw) Blues en Rock n Roll artiesten. Je moest je altijd door een wirwar van verzamel elpees werken, en aangezien ik liever zelf mijn favoriete nummers wilde bepalen was ik niet zo'n fan van dergelijke albums.
Informatie was toen nog niet zo eenvoudig te verkrijgen dus ging ik regelmatig op de titel af.
Grote kans dat ik dan destijds ook bij It Serve You Right to Suffer van John Lee Hooker was uitgekomen, en net als nu zou ik indertijd zeker niet teleurgesteld zijn geweest in It Serve You Right to Suffer. Nu ken ik lang niet alle muziek van Hooker maar het zou me erg verbazen als dit album uit 1966 niet tot zijn beste werk wordt gerekend.
De plaat kent een erg ontspannen sfeer en sound waarin zowel de Talkin' Blues als de Boogie ritmes van John Lee Hooker uitstekend tot zijn recht komen. Dit levert op het slechts acht nummers tellende album louter hoogtepunten op. In eerste instantie zijn dat voor mij de opener Shake It Baby, de heerlijk repeterende boogie song You're Wrong en de intieme afsluiter en tevens titelnummer It Serves You Right to Suffer. Dit alles overigens zonder ook maar één ander nummer te kort te willen doen, want een minder of zwak liedje kom je hier niet tegen.
Zodoende is It Serve You Right to Suffer niet alleen een pracht plaat maar tevens, met ingang van vandaag voor mij persoonlijk één van de absolute toppers in het Blues genre.