iET - Clarity (2016)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Clarity (5:38)
  2. Heavy on My Heart (5:20)
  3. Light and Dark (3:39)

met Pete Philly

4. Echoes (3:29)

met Budy Mokoginta

5. I Will Give In (3:18)
  6. Now Is a Good Time (2:57)
  7. My Ghosts (4:34)
  8. Resonate (3:10)
  9. We Are Here to Stay (3:36)
  10. Love Is Love (5:01)

met Pink Oculus

11. Inhale Your Love (3:09)
  12. My Words Feel Numb (4:10)
avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: iET - Clarity - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Lisa van Viegen maakt inmiddels al enkele jaren flink wat indruk als iET.

Eerst met twee delen The Kitchen Sessions, waarop ze samenwerkte met een aantal geweldige Nederlandse zangeressen, vervolgens met So Unreal, waarop ze indruk maakte met songs vol invloeden, en nu dan met Clarity.

Clarity vormt de basis voor een voorstelling vol muziek, dans en video art, die de afgelopen week te zien was, maar ook zonder de bijbehorende beelden en actie valt er op de nieuwe plaat van iET heel veel te genieten.

Dat hoor je direct in de openingstrack waarin Lisa van Viegen met haar geweldige stem meteen garant staat voor kippenvel en ook in muzikaal opzicht weet te verrassen.

Op Clarity heeft iET hoorbaar veel aandacht besteed aan de instrumentatie en productie. De plaat werd gemaakt met een beperkt aantal muzikanten, maar deze kunnen op flink wat instrumenten uit de voeten, wat zorgt voor een bijzonder en afwisselend geluid.

Alle instrumenten worden uiterst spaarzaam ingezet, waarbij opvalt dat ieder accent trefzeker is. Het zorgt voor een mooi, warm en stemmig akoestisch geluid en het is een geluid dat uitstekend past bij de prachtige stem van Lisa van Viegen, die absoluut moet worden gerekend tot de beste Nederlandse zangeressen en ook buiten Nederland het merendeel van de zangeressen de baas is.

Net als op haar vorige platen maakt iET muziek die niet makkelijk in een hokje is te duwen. Clarity bevat flink wat elementen uit de jazz en de folk, maar past nergens in de standaard beschikbare hokjes.

Ik kan me overigens goed voorstellen dat Clarity de basis vormt voor een voorstelling met dans en video art, want wat gebeurt er veel op de nieuwe plaat van iET. De instrumentatie is avontuurlijk genoeg om je op het puntje van de stoel te houden en de zang en koortjes van Lisa van Viegen zijn niet alleen wonderschoon, maar zorgen ook nog eens voor unieke klanken, waardoor feitelijk een instrument wordt toegevoegd aan het al zo mooie klankentapijt.

Ook op Clarity durft iET weer nadrukkelijk buiten de hokjes te kleuren, bijvoorbeeld in de tracks met gastbijdragen van Pete Philly, Buddy Mokoginta en Pink Oculus, waarin de ritmes wat belangrijker zijn en Lisa van Viegen laat horen dat ze ook soul heeft.

Iedere keer dat ik Clarity hoor ben ik weer meer onder de indruk van het unieke talent van iET en iedere keer dat ik de plaat hoor is het kippenvel intenser en volhardender. iET heeft met Clarity een razend knappe plaat gemaakt en het is een plaat van een bijna onwerkelijke schoonheid. Iedereen zijn eigen smaak, maar Clarity van iET moet iedere muziekliefhebber horen. Erwin Zijleman

avatar van E-Clect-Eddy
iET (Lisa van Viegen) probeert ons vooral te bezweren, niet betoveren want daarvoor is er een Ethereal stem nodig. De stem van Lisa fluistert vaak op minimalistische downtempo nummers. Als of je plotseling oog in oog komt met een hert op de heide, verstilde schoonheid.

Met weinig heel veel bereiken zoals ook Talk Talk is gaan doen op hun latere albums. Het is moeilijk om dit in een hokje te plaatsen, Soul, Pop, Jazz, singer-songwriter geen van die termen/genres past goed op dit. Het is absoluut mooi en warm en zeer ingetogen. Ik vrees dat zij net als Ellen ten Damme een grote favoriet wordt bij een klein deel van het publiek, maar omdat dit in Engels wordt gezongen er een grotere kans is dat ze wel over de grens meer succes kan vinden.

erwinz het openingsnummer Clarity vind ik zelf niet het beste en wel vanwege dat "...L-O-O-O-ST..." gezongen deel. Naar mijn mening heeft een zanger(es) drie optie's bij het zingen van een nummer:
1) de moeilijkste optie: zoals het is geschreven en dus de stem aanleren om het te zingen zoals het is bedoelt, zoals in Opera maar ook Russell Mael moet doen voor broer Ron Mael in Sparks. Die schrijft nummers aan de rechterkant van de piano, hoge noten dus, zodoende moet Russell vaak een falsetto gebruiken om het nummer te zingen.
2) de gemakkelijke optie: je past het nummer zo aan dat de stem het aan kan, dat doet bijna iedereen (waardoor nummers het meest natuurlijk gezongen klinken).
3) een trucje of maniertje gebruiken / vinden om iets te zingen, dat is wat iET doet in dat nummer (in dat kleine stukje van het nummer). Is storend, valt op, Ook in "...To My Self..." hoor ik dat ze moeite heeft en in "...feel..." en aan de limiet zit van haar stem. Ik vind het niet mooi maar meningen zullen verschillen. Ze kan (al) veel met haar stem maar ze wil meer doen dan ze aankan, wellicht dat er nog groei in zit als ze daar op oefent.

Voor mij is dit vergelijkbaar met het album Real World van Iris Hond die vorige week uitkwam, Pop/NeoKlassiek, het is mooi maar past niet echt in mijn straatje.

Favorieten: Love Is Love en Echoes, meer aangekleed, tempo omhoog en radiovriendelijk, richting Sade.

avatar van Reijersen
Dit album is het tweede werkje van zangeres iET. In 2014 bracht ze met wisselend succes al het album So Unreal uit en deze opvolger is wellicht wel net zo eigenzinnig als die voorloper. Dat moet natuurlijk sowieso blijken. Wat ik wel kan zeggen over deze dame is dat je het standaard idee niet bij haar moet verwachten. Ze weet je sowieso te verrassen.

Die verrassing is er al met opener Clarity. Een nummer rijk aan vocalen en met een licht bombastische insteek. Een nummer dat uiterst sfeervol is waarbij je het gevoel krijgt dat er ook echt goed over nagedacht is. Datzelfde geldt eveneens voor Heavy On My Heart. De stem moet het ook hier weer doen. De begeleiding is minimaal en daardoor is het nummer al net zo sfeervol.
In Light and Dark zit wat meer productie, waar dan weer wat meer swing in zit. Sfeertje blijft verder vrij duister en Pete Philly zingt ook een wijsje mee. Het sfeertje blijft redelijk hetzelfde op Echoes. Toch heeft dit nummer ook een bepaalde speelsheid die ik nog niet eerder hoorde.
I Will Give is misschien niet direct het meest in het oog springende nummer. Het volgt de bekende weg van de bombastische ballad, maar is wel erg sterk gezongen. En dat is precies wat het nummer overeind houdt. Overall zit er wel een basis in alle nummers. Dat horen we ook weer op Now is a Good Time. Zo voegen ze hier aan die basis iets lieflijks toe.
Op My Ghosts hoor je dat er niet veel instrumenten nodig zijn om een mooi nummer te maken. Een goede stem is trouwens wel mooi meegenomen, dat bewijst iET hier. Om het dan wat duisterder te maken op Resonate. Het nummer schuurt ook wat meer door die gitaren en de intense zang.
Een totaal ander, meer zomers gevoel horen we op We Are Here to Stay. Al ontspant het door de zang nooit helemaal. Op Love is Love vind ik de rap dan weet wat misplaatst voor over het gehele album gezien. Buiten die rap is dit verder ook niet het meest boeiende nummer wat dit album te bieden heeft.
Inhale your Love zie ik als een bijna soort must-do en must-have voor de liefde om met afsluiter My Words Feel Numb een heel filmisch aandoend nummer te horen. Dit nummer kan zo in een serie, film of bij een attractie van een pretpark.