Kings of Leon - WALLS (2016)

Alternatieve titel: We Are Like Love Songs

Label: RCA

1. Waste a Moment (3:03)
  2. Reverend (3:54)
  3. Around the World (3:34)
  4. Find Me (4:05)
  5. Over (6:10)
  6. Muchacho (3:09)
  7. Conversation Piece (4:59)
  8. Eyes on You (4:40)
  9. Wild (3:39)
  10. WALLS (5:29)
avatar van niels78
Een heel album van deze mannen heeft me nog nooit kunnen bekoren. Maar op elk album staat wel minimaal 1 nummer dat jaren nadien nog overeind blijft! Op dit album is dat WALLS

avatar van VladTheImpaler
Altijd al een liefhebber van KoL geweest, van het begin werk en de albums na de grote doorbraak. Come Around Sundown en Mechanical Bull vond ik prima platen waarop een aantal geweldige nummers staan, maar ook net wat te veel doorsnee nummers.

Voorafgaand aan dit album was ik al erg enthousiast over de singels. Het lekker energieke Waste a Moment, het prachtige rustige Walls en het lekkere dansbare Around The World. En vergeleken met de voorgaande twee albums is dit album wel over hele speelduur van goede kwaliteit, alleen Muchacho valt een beetje buiten de boot. Het zou heel goed kunnen dat Find Me het favoriete nummer gaat worden, want het heeft een heerlijke energie dat doet denken aan de eerste albums. Verder is ook Eyes On You zeker de moeite waard te benoemen als sterk nummer.

Of je het een return to form kan noemen hangt denk ik af wat je van de voorgaande twee albums vond. Vond je die niks, dan kan je het wel zo noemen. Voor mij stonden op de twee voorgaande genoeg goede nummers dus een return to form is het voor mij niet. Wel is het een heerlijk album geworden met een constant goed niveau.

avatar van rolandobabel
de vorige twee platen zouden 'passieloos' zijn en met deze plaat zou de passie terug zijn, maar als je hier een nummer als supersoaker, pyro of the end in de buurt komt, laat het mij weten, ik heb nog geen nummer gevonden als deze.

Heeft het album een langere houdbaarheidsdatum dan de melk op de albumhoes?

avatar van Lambchop
deric raven schreef:
Heeft het album een langere houdbaarheidsdatum dan de melk op de albumhoes?

Haha goeie

avatar van coldwarkids
rolandobabel schreef:

Ja haha lachwekkend inderdaad. Mechanical Bull is beter dan dit album en had meer passie, minder gelikt dan dit zoete spul. Passie is terug? haha lik m'n ....

avatar van FRNKY
Come Around Sundown was achteraf zo verkeerd nog niet.

avatar van coldwarkids
FRNKY schreef:
Come Around Sundown was achteraf zo verkeerd nog niet.

Klopt, vond ik ook niet.

geen scherpe randjes, geen rockplaat, wel een handvol sterke nummers maar helaas ook evenveel overbodig vulsel, jammer want ze kunnen het wel getuige "aha shake heartbreak" en vooral "Because of the times"

avatar van Marco van Lochem
Kings Of Leon bestaan sinds 2000 en werd opgericht in Nashville, Tennessee. In de hoofdstad van de country maakten de broer Caleb, Nathan en Jared Followill samen met hun neef Matthew Followill een aanstekelijke stevige vorm van gitaarrock, waarbij de stem van Caleb een belangrijk onderdeel van de sound van K.O.L. gezien kan worden. De Amerikanen werkten gestaag aan hun populariteit met als hoogtepunt hun vierde album, “ONLY BY NIGHT”, met daarop de hits “USE SOMEBODY” en “SEX ON FIRE”. Het vijfde album, “COME AROUND SUNDOWN” kon dat succes niet evenaren en ook artistiek werd het gezien als een teleurstelling. Ook het drie jaar geleden verschenen “MECHANICAL BULL” wordt niet gezien als een stap voorwaarts. Het stevige geluid van de eerste albums heeft plaats gemaakt voor toegankelijke pop, met een rock randje. De Followill-boys zien “WALLS” wel als een terugkeer naar de sound en gedrevenheid van de eerste albums van K.O.L., maar of ze daar gelijk in hebben, valt te betwijfelen. Ik vind het een lekker klinkend album, met catchy refreinen, mooie melodieën en goed gespeelde en gezongen songs. Maar dit is wel een commercieel album waarop de band wel erg levendig klinkt, maar dat nergens echt stevig wordt. Een terugkeer naar de periode dat geld hun carrière nog niet domineerde, maar toen ze nog ongepolijste muziek konden maken, die dicht bij hun staat. Nu, 13 jaar na het debuut “YOUTH & YOUNG MANHOOD”, diverse ruzies en verslavingen later, hebben de 4 mannen een muzikale muur gebouwd, waarachter ze datgene doen, wat ze zelf het liefste doen, lekker muziek maken!

avatar van SOAD
Reverend is wel een heerlijk nummer zeg.

Ringostar
Vind hem Te hard klinken desondanks wel een warm geluid op cd, heb er spijt van dat Ik hem niet op vinyl heb gekocht. Vorige album vind k beter. Moet het album nog wat vaker horen

avatar van Cor
Cor
Echt spannend en broeierig kunnen de mannen het al een tijdje niet meer maken en dit WALLS brengt daar geen verandering in. Te makkelijk, te voorspelbaar en te inwisselbaar. Jammer, want ze hadden de eerste jaren toch echt een heel eigen twist. Is verdwenen.

avatar van frolunda
Na het debacle Come around sundown gaat de kwaliteit van de albums van Kings of Leon weer langzaam omhoog.Walls bevat in dat verband een aantal goede nummers,onder meer Waste a moment,Find me en Walls en de rest van het materiaal is redelijk tot goed.De meeslepende rock van hun begintijd vinden we helaas niet meer terug en ook alle Country en bluesinvloeden (wat absoluut een plus was voor hun sound) behoren schijnbaar definitief tot het verleden.
Wat overblijft is de nog steeds pakkende zang van Caleb Followill en enkele,gloedvolle songs in het pop/rock segment.Wel had het allemaal wat steviger gemogen voor mij.
Hoe dan ook de band lijkt een beetje op de weg terug met als resultaat een magere 3,5 sterren.