King Crimson - Radical Action (To Unseat the Hold of Monkey Mind) (2016)

Label: DGM

1. Larks’ Tongues in Aspic, Pt. One (10:38)
  2. Radical Action (To Unseat the Hold of Monkey Mind / Meltdown / Radical Action II (3:40)
  3. Meltdown (4:22)
  4. Radical Action II (2:27)
  5. Level Five (6:46)
  6. The Light of Day (5:49)
  7. The Hell Hounds of Krim (3:38)
  8. The ConstruKction of Light (6:22)
  9. The Talking Drum (3:48)
  10. Larks’ Tongues in Aspic, Pt. Two (6:44)
  11. Peace (2:07)
  12. Pictures of a City (8:14)
  13. Banshee Legs Bell Hassle (1:37)
  14. Easy Money (8:23)
  15. Suitable Grounds for the Blues (4:48)
  16. Vrooom (4:53)
  17. Interlude (2:20)
  18. The Letters (6:28)
  19. Sailor's Tale (6:38)
  20. A Scarcity of Miracle (6:50)
  21. Red (6:29)
  22. One More Red Nightmare (6:00)
  23. Epitaph (8:41)
  24. Starless (12:14)
  25. Devil Dogs of Tessellation Row (2:58)
  26. The Court of the Crimson King (6:57)
  27. 21st Century Schizoid Man (10:57)

avatar van Tony
Luxe en dus dure versie van Live in Toronto, als je 't mij vraagt. Doe je niet? Ongevraagd dan! Ik laat m liggen in ieder geval.

avatar van Brunniepoo
Ik heb hem wel gekocht, zij het met enige tegenzin. Binnen een jaar eerst een live-album met slechts een beperkte hoeveelheid materiaal (Live at the Orpheum), toen een volledig audio-concert (Live in Toronto) en als derde deze, met nu ook beeldmateriaal. Beetje overdreven, en als van tevoren dit releaseschema bekend was geweest dan had ik me enkel tot deze set beperkt. Dat neemt verder niet weg dat eigenlijk alle KC-releases van zeer hoge kwaliteit zijn, dus genieten is het absoluut.

avatar van vigil
Brunniepoo schreef:
Ik heb hem wel gekocht, zij het met enige tegenzin.

Ja ik kan nogal dwingend overkomen

avatar van Tony
Vind Toronto een heel gave release, die recht doet aan al dat kippenvel dat in Utrecht maar niet van mijn arm te krijgen was. Dat is voldoende voor mij. Een DVD met standbeeld Fripp heeft voor mij geen toegevoegde waarde. Ik heb natuurlijk wel de herinnering van het erbij geweest zijn.

Tony schreef:
Een DVD met standbeeld Fripp heeft voor mij geen toegevoegde waarde.

Een bluray met de drie drummersbezetting

avatar van Brunniepoo
Nou, gisteren voor het eerst gezien en dat is toch wel smullen hoor. Toronto is goed, maar eigenlijk vind ik deze dus nog beter.

Valt me wel op dat de trackvolgorde van de cd anders is dan die van de bluray, er is dus kennelijk wat gerommeld met de volgorde op de cd's.

avatar van liefkleinhertje
De drie bijgeleverde CD's zijn ontdaan van het geluid van het publiek en in een andere volgorde gezet
CD I Mainly Metal (1 tm 10)
CD II Easy Money Shots (11 tm 20)
CD III Crimson Classics (21 tm 27)
Op de bijgeleverde Blu-ray staat wel het hele concert met publiek en dat is gewoon weg fenomenaal
Ik vind dus de 3 CD's totaal geen toevoegende waarde hebben want zelfs als je dit concert wil ondergaan zonder beeld heb je er nog niet veel aan (gecastreerde fokstier)
Er komt ook nog een 3CD/2DVD/1Blu-ray pakket aan maar wat die 2 DVD's toe gaan voegen mag Joost weten (tenzij je geen Blu-ray speler hebt)

avatar van Don Cappuccino
Vreemd dat hier nog geen enkele beoordeling staat. King Crimson leek mij toch een vrij populaire en gewaardeerde band op MusicMeter. Ik heb vandaag de liveregistratie helemaal gehoord en ik moet zeggen dat ik er met veel plezier naar heb geluisterd. In 160 minuten krijg je een mooie doorsnede van 45 jaar King Crimson met muzikanten die tot de absolute top behoren. Dat hoge technische niveau zorgt er ook voor dat het aan de afgemeten en klinische kant wordt, iets dat vooral bij tracks als 21st Century Schizoid Man en de twee Larks' Tongues in Aspic-delen opvalt. Hier mist de dreiging en energie die de originele versies typeert. Wat ik dan wel weer een groot pluspunt vind aan deze registratie is de set-up met drie drummers (Harrison, Mastelotto en Rieflin). Ik vroeg me of ik dat geen overdaad zou zijn, maar het tegendeel is waar. Jakko Jakszyk heeft een goede en vooral flexibele stem, maar hij mist het randje op de rauwere tracks. Alles bij elkaar genomen vind ik dit een uitstekende registratie die geluidstechnisch ontzettend goed is.

avatar van i.Ron S.
Zeker niet slecht maar een beetje flauw. Ik mis de gekkigheid en passie, iets wat een bvb. Adrian Belew wel kon toevoegen.