Michael Brecker - Nearness of You: The Ballad Book (2001)

Jazz
Label: Verve

1. Chan's Song (Never Said) (5:15)
  2. Don't Let Me Be Lonely Tonight (4:44)
  3. Nascente (6:18)
  4. Midnight Mood (6:23)
  5. The Nearness of You (4:37)
  6. Incandescence (5:22)
  7. Sometimes I See (5:29)
  8. My Ship (7:11)
  9. Always (5:37)
  10. Seven Days (5:33)
  11. I Can See Your Dreams (3:49)
avatar van wouter8
Echt een prachtig album dit. Ik vond het bij de bieb toen ik in de jazz-bakken aan het zoeken was. Aangezien de bieb bij ons nogal klein is, dacht ik dat het wel een heel bekend album zou zijn... Blijkbaar niet maar daarom niet minder mooi!!!

Nicci
Oef. Als je dit een 5 geeft wordt het tijd voor wat ander werk van Brecker. op zich een mooie CD dit, maar bij lange na niet z'n sterkste.
op zich een mooie rustige plaat dit, maar niet een waar ik al te enthousiast van kan worden.

avatar van wouter8
Dat rustige vind ik net geweldig En ik vind het ook tijd worden voor meer van werk. Alleen dan is natuurlijk altijd de vraag.. waar te vinden?

Nicci
een goede CD winkel (waarschijnlijk ben je dan wel aangewezen op de grotere steden) heeft een rijtje van hem staan. bestellen kan natuurlijk altijd.

avatar van blabla

Zo een goede bezetting, en dan zo een middelmatig produkt.
Aleen maar een beetje cruizen en automatische piloot werk verrichten, en als nekslag, er moet nog bij gezongen worden ook.

Bagger, voorlopig 2,5, maar als ik er een tijdje over heb nagedacht waarschijnlijk minder.

Typische Brecker (studio)plaat, alles is middelmatig, hij kon zo ontzettend veel beter, maar dat kwam er zo verrotte weinig uit.

Alleen in het derde track komt de echte Brecker (en de rest van de bezetting) een beetje voor de dag.

avatar van HiLL
Ik vind het album zo ontzettend rustig en behoorlijk langdradig. Zeker nu ik veel bebop en hardbop beluister is dit even slikken. Uiteraard niet te vergelijken, i understand. Maar het lijkt -of is zo- dat hier inderdaad behoorlijk op de automatische piloot wordt gespeeld. Ik mis emotie en voornamelijk energie. Er zitten wat mij betreft echt mooie stukken bij, maar de plaat kan mij, zeker gezien de lengte van het album, niet echt bekoren. 3*

avatar van grovonion
Dit type erg rustige, simpele jazz ben ik waarschijnlijk wel het vaakst onbewust tegengekomen in mijn leven en heeft dan waarschijnlijk ook tot voor kort mijn oppervlakkige kennis van jazz gedicteerd en er ook voor zorgde dat ik geen jazz liefhebber was. In de tussentijd heb ik echter al wat spannendere jazz ontdekt en weet ik zeker dat dit niet mijn meest geliefde type is. Hoedanook ben ik blij dit in mijn collectie te hebben omdat het bij bepaalde gelegenheden wel eens van pas kan komen (gezellig dinner als achtergrond). 3*

avatar van sq
sq
Leuk om eens gehoord te hebben van deze voor mij in andere gedaante bekende Michael Brecker. Bepaald een goed alternatief voor de muzak waar je je wel eens tegenaan ergert in zogenaamd chique tenten die zich te goed voelen voor popmuziek. Als album toch voor mij een teveel aan vlakke, en misschien wel te rustige nummers. ´Nascente´ heb ik al een keer teruggespoeld toen die voor de tweede keer langs kwam, want daar zit zo´n leuk stuk in ´waarin het gaat vliegen´. Sometimes I See is ook wel sfeervol, maar voor het overige is het me toch te voorbijgaand. De zang helpt daarbij niet echt; voegt weinig toe en teksten zijn te cliché en dat valt bij deze duidelijke zang net iets teveel op. Misschien wil ik nog wel eens een andere proberen, maar deze zal ik niet snel kopen.

avatar van Paalhaas
1,5
Ik zal me maar niet opwerpen als de koning van de nuance hier: Wat een kutplaat!

avatar van wouter8
Dankje Paalhaas dat je je gevoelens met ons wilde delen

sq schreef:

een paar jaar geleden heeft Randy Brecker een live opname (Some Skunk Funk) uitgebracht. wellicht iets voor jou? Vanzelfsprekend 'featuring M. Brecker'. Geweldige opname.

avatar van Edski
Ik moet me helaas aansluiten bij de meningen van Hill en Grovonion, met dien verstande dat ik geen 3 maar 2,5 sterren uitdeel.
Gauw op zoek naar iets met wat meer spanning...

avatar van we tigers
1,5
wat Paalhaas zegt is mij uit het hart gegrepen!

avatar van Reijersen
Staan een paar mooie nummers op, lekker relaxte jazz. Mooi vocals ook. Maar het is wel wat saai allemaal, te rustig, want waar te voorstaat is nooit goed zeg maar. Het kakt naarmate de plaat vordert erg in. Had er misschien wel wat meer van verwacht. Werkt wel goed voor achtergrondmuziek tijdens het eten.

3 sterren.

"Spanning" is duidelijk iets wat deze plaat niet beoogt - en het komt er dus ook op aan dit album op een gepaste wijze te benaderen. 'Nearness of You' is volledig opgebouwd uit de jazz-traditie van smachtende ballads, die hier wordt omgebogen tot welluidende nummertjes waar helaas weinig hunkering in te horen is. Michael Brecker doet een verdienstelijke poging op sax, maar valt steevast op hetzelfde geluid terug - waardoor je na 5 tracks de neiging hebt te gaan geloven dat je cd-speler in de 'repeat-mode' is terechtgekomen. Hancock steelt (wat mij betreft) de show met uitmuntend spel: begeleidend weet hij de juiste accenten te leggen, solerend kan hij perfect inschatten hoe ver hij mag gaan. Het andere uiterste is Pat Metheny, die van elke oprechte ballade een banaal tokkeltje maakt, ondanks het veelvuldig gebruik van gitaareffecten. In het mooie 'Nascente' lijkt het alsof David Gilmour toevallig de studio kwam binnengewandeld (dààr lukt het dus wel), in de overige nummers meen je een amateur aan het werk te horen. Wat het vocale gedeelte betreft ben ik nogal besluitloos: Taylor balanceert op het randje van de meligheid, maar de nummers zijn te kort om daar een storende factor in te zien.
'Nearness of You' is dus niet zo'n goeie plaat, die toch zijn momenten heeft in het samenspel van Hancock en Brecker. Zo nu en dan eens een track lijkt me nog dragelijk, voor een uur land deze sound ben ik net niet weekhartig genoeg. En ik prijs mezelf gelukkig.

Nicci
In Nascente zit inderdaad een sterke solo van Metheny. Vind ik sowieso 1 van de sterkere nummers van de plaat. het lijkt of op dat nummer alles even op z'n plaats valt. sterk pianowerk. erg mooie saxsolo in het laatste gedeelte.

avatar van sq
sq
Nicci schreef:

deze dus. Ga ik zeker proberen, dankje

eazyfan
Eigenlijk vind ik deze plaat nog lang niet zo slecht,

rustig uurtje, Michael Brecker en Herbie spelen mooi, nergens slecht en nergens opmerkelijk goed, het klinkt allemaal rechtlijnig mooi en toch verveeld het niet vind ik. Chan's Song en My Ship vind ik wel wat beter dan de rest. Over het algemeen wel een leuke plaat, ik amuseer me er goed mee.

Social_Mask
Redelijk album. Zang is goed, leuk sfeertje, maar hier en daar wel wat irritant. Zoals het 2de nummer.. of het was 3
Niet goed, maar niet slecht.

avatar van we tigers
eazyfan schreef:
nergens slecht en nergens opmerkelijk goed

En dat is nu juist zo funest... Iets dat me volledig koud laat is nog erger dan iets waarik me aan erger. Het is onvervalste 'vanille'-jazz!

avatar van korenbloem
ook niet mijn ding, maar goed staan soms leuke stukjes op.

eazyfan
Ligt het aan mij of is die tekst van 'Don't Let Me Be Lonely Tonight' echt goed? Ik vind het een ongelooflijk fijn nummer. Een van de betere gezongen Jazznummers die ik ken.

Op geen enkele Michael Brecker album wordt zo veel gereageerd als op deze. Helaas zijn de meesten nogal negatief, terwijl ik iedere keer van de muziek geniet. Ook de bijdragen van James Taylor passen er goed bij.