Hank Mobley - Workout (1962)

Jazz
Label: Blue Note

1. Workout (10:00)
  2. Uh Huh (10:45)
  3. Smokin' (7:28)
  4. The Best Things in Life Are Free (5:16)
  5. Greasin' Easy (6:59)
  6. Three Coins in the Fountain * (5:25)
avatar van platedraaier
Nadat ik gisteren van Pretfrit het 1 en ander over Mobley geleerd heb ( bij the turnaround), deze vandaag maar eens beluisterd.
"The Turnaround" vind ik erg lekker, deze vind ik iets minder. Vooral omdat hij wat drukker en zenuwachtiger is dan "The Turnaround".
Vooral het eerste nummer Workout is druk.
De wat meer hardcore freejazz luisteraar zal deze waarschijnlijk interessanter vinden. Of niet?

pretfrit
het was werkelijk waar niet de bedoeling jou iets te leren...Tevens blijkt nu dat dit vroege album ruiger is. ik beweerde tijdens mijn "les" dat Mobley (naar zeggen) later ruiger werk heeft gemaakt...zo zie je maar.

Volgens mij heeft dit album weinig met freej azz te maken...maar zoals je al gemerkt hebt Ik heb er geen verstand van.

pretfrit schreef:
het was werkelijk waar niet de bedoeling jou iets te leren....

Nou, elke keer als iemand iets vertelt, dan leer ik ervan. Zo bedoelde ik het en niet anders. Ik zie het niet als het belerende vingertje, maar juist positief.
En of je er verstand van hebt? Ach, is ook een relatief begrip. Maar je luisterd veel jazz en met nog een aantal meningen van andere users ernaast, weet ik inmiddels wel wie er ongeveer in welke hoek zit.
Daar kan ik dan vaak wel wat mee.

pretfrit
Als je smooth jazz zoekt zou je toch eens wat meer albums van Mobley (Soul Station) kunnen proberen.

Lou Donaldson, Horace Silver, Stanley Turrentine, Ike Quebec, Blue Mitchell, Dexter Gordon zijn ook Blue Note artiesten met een wat toegankelijker aan soul en blues verwant spel...hier geen rare free-jazz "gefreak" of zenuwachtige hard bop.

Een Blue Note album dat je zeker zal bevallen is Somethin Else van Cannonball Adderley.

avatar van platedraaier
Somethin else prijkt al een tijdje in de collectie en vind ik inderdaad erg fijn.
En ja sorry, ik ben niet zo goed in die termen. Hardbop kan ik mee leven.
Ik vind een aantal nummers op dit album gewoon wat druk. Maar misschien als ik er een keer op het juiste moment naar luister, valt het kwartje wel.

avatar van Nr.4
Ben geen jazz-expert, maar de laatste jaren ben ik het wel veel meer gaan luisteren. Zowel nieuw als oud en deze heb ik ergens in die jaren gekocht, weet eigenlijk niet zo goed meer waarom. Maar na er deze week eens echt goed voor te zijn gaan zitten, kan ik concluderen dat ik Workout een heel fijne plaat vind. Ik houd van de swingende stijl, die me nergens te wild wordt, en ook de wat rustigere nummers vind ik goed. Het blijft minder hangen dan mijn absolute favoriete jazzalbums, maar zeer goed is het zeker. Uh Huh is favoriet.

lang een beetje links laten liggen en dat terwijl ik Mobley wel goed vind en de bezetting op dit album zeker uitnodigend werkt.

Maar goed, van uitstel komt geen afstel waardoor ik inmiddels kan concluderen dat ook deze Mobley prettig is om naar te luisteren.