Happy the Man - Crafty Hands (1978)

Jazz / Rock
Label: Arista

1. Service with a Smile (2:44)
  2. Morning Sun (4:05)
  3. Ibby It Is (7:50)
  4. Steaming Pipes (5:30)
  5. Wind Up Doll Day Wind (7:06)
  6. Open Book (4:53)
  7. I Forgot to Push It (3:08)
  8. The Moon, I Sing (Nossuri) (6:16)
avatar van Flipper
Voor mij het beste album van deze Amerikaanse prog formatie. Iets minder jazz, meer symfonisch dan het debuut. Verplichte kost voor de prog-liefhebber die van Camel houdt (of eigenlijk voor iedere prog-liefhebber). Het is ook niet vreemd dat toetsenist Kit Watkins later nog in Camel heeft gespeeld.

avatar van ChrisX
Mooie plek om een erg bizar verhaal rond HTM te vertellen:

de band heeft rond het begin van het solopad van Peter Gabriel ooit een paar dagen met hem gerepeteerd. De bedoeling was dat zij als geheel PG's live begeleidingsband zouden worden maar de band had toen net bij Arista getekend en PG wilde ze eigenlijk wel zo veel mogelijk exclusief tot z'n beschikking hebben.

Rond de opnames van PG's derde album werd gitarist Stan Whitaker gevraagd door PG's management om als nog toe te treden tot z'n liveband maar tja, Stan was toen nog een beetje koppig en wilde z'n eigen ding doen........ kortom, hij dus nu ook al jaren op de plek van David Rhodes kunnen staan bij Peter Gabriel.

avatar van wowter
Ronduit weergaloos album.
Muzikanten die zowel individueel als gezamenlijk tot grote hoogten stijgen. Een regelrechte underdog in de progressieve muziek van eind jaren '70 en als groep zeer invloedrijk op de daaropvolgende generatie(s) progbands.

Op Crafty Hands komt de sound van Happy the Man echt tot volle bloei; samenhangender dan op het debuutalbum en een stuk toegankelijker. De gedetailleerde productie van Ken Scott is het bekende toefje slagroom (net zoals bij Supertramp's Crime of the century). Minder jazzrock, meer rust en dynamiek.

Toppers zijn Ibby it is, Steaming pipes en Wind up doll day wind, maar eigenlijk heeft ieder nummer van de plaat iets geniaals in zich.
Zeer technisch gespeeld, maar -net zoals bij Gentle Giant- dat doet geen afbreuk aan de dosis emotie en gevoel in de muziek.

avatar van willemmusic
Steve Reich, minimal music uitgevoerd met vaardige handen en fantastisch geproduceerd. je zou er inderdaad op een kleedje bij kunnen mediteren, maar je schiet steeds rechtovereind door die geweldige sound!

Goed idee om van een 5sterrenplaat je avatar te maken!

avatar van wowter
willemmusic schreef:

Goed idee om van een 5sterrenplaat je avatar te maken!

Steve Reich was nou niet bepaald de eerste waar ik ooit aan dacht toen ik deze plaat voor het eerst hoorde, maar je zet me wel aan het denken nu

En voor progressieve begrippen anno 2009 is dit inderdaad een soort 'minimal music'

WPE
Op het gevaar af bekritiseerd te worden: ik vind dit album iets minder dan hun eerste, maar nog steeds: heel erg goed!

avatar van BoyOnHeavenHill
Net als de vorige gebruiker (alweer 3½ jaar geleden, en diens bericht kwam dan weer ruim vijf jaar na zijn eigen voorganger...) is dit album voor mijn gevoel een fractie minder dan het debuut. Inventief en mooi vol klinkend, en op de eerste vier nummers is ook weinig aan te merken, met de overgang van het rustige begin naar het spannende en zelfs enigszins onheilspellende slot van Ibby it is als hoogtepunt, maar tijdens de tweede helft raakt de rek er een beetje uit qua pakkende melodieën en begint mijn aandacht af te dwalen. De zang op Wind up doll day wind vind ik echt vervelend, I forgot to push it klinkt mij te veel naar de hektiek van Gentle Giant, en het slotnummer is wat te melig en vrijblijvend, als een soort Camel zonder de bite. Daardoor al met al nog wel ruim voldoende maar geen echte topper naar mijn smaak.