Marty Robbins - Gunfighter Ballads and Trail Songs (1959)

Country / Pop
Label: Columbia

1. Big Iron (4:03)
  2. Cool Water (3:16)
  3. Billy the Kid (2:25)
  4. A Hundred and Sixty Acres (1:47)
  5. They're Hanging Me Tonight (3:11)
  6. The Strawberry Roan (3:30)
  7. El Paso (4:26)
  8. In the Valley (1:54)
  9. The Master's Call (3:13)
  10. Running Gun (2:18)
  11. The Little Green Valley (2:32)
  12. Utah Carol (3:19)
avatar van MichelDumoulin
Heel aardig conceptalbum van een man die (naar eigen zeggen0 een moeilijke jeugd had gehad. Op dit album komt zijn liefde voor het Westen heel duidelijk naar voren.
Opgenomen in één dag (wat niet zo heel bijzonder was in die tijd).
El Paso was de eerste countrysong die een Grammy won.

avatar van Mr. B
Big Iron is een klassieker!

avatar van frolunda
Big iron en El Paso zijn de hoogtepunten op dit mooie Country en (in dit geval vooral) Western album.

avatar van Vinokourov
Volgens mij is Marty Robbins 100 jaar geleden te laat geboren. Vol liefde voor het Wilde Westen zingt hij allerlei liederen, die de sfeer van het Wilde Westen weten te pakken. Zonder opsmuk en pretenties brengt hij uitgebreide geromantiseerde verhalen ten gehore, die meestal niet al te vrolijk zijn, maar wel leuk om te volgen!

El Paso is zo'n voorbeeld: Marty heeft de hots voor een chick, genaamd Rosa, in een of andere bar, maar een andere cowboy is ook helemaal wild op haar. Dit pikt ie niet! Marty schiet de hem dood en vlucht in paniek naar Mexico, maar zijn liefde voor Rosa is sterk! Hij keert terug naar de bar in El Paso, echter moet ie dit bekopen met natuurlijk een wraakactie, waarbij onze grote held sterft. Toch mooi hoe je zo'n tragisch verhaal muzikaal kunt vertellen .

avatar van spinout
Slappe hap. Vergelijk Marty's Billy the Kid met die van Ry Cooder en hoor het verschil.

avatar van Supersid
We spreken wél over 1959, dat mag (in die tijden) meespelen!

avatar van lowieke
Vinokourov schreef:
Marty heeft de hots voor een chick, genaamd Rosa, in een of andere bar,

Sorry dit is echt kinderachtig maar ik trek het niet: Felina, en de bar heet Rosa's Cantina.

avatar van nlkink
Heb deze recentelijk samen met More Gunfighter Ballads and Trail Songs op een CD besteld. Mijn vader had vroeger een compilatiealbum van Marty Robbins. Ooit aangeschaft nadat er een liveoptreden van Robbins op televisie was uitgezonden. Johnny Cash heeft Big Iron opgenomen voor zijn American Recordings maar het is pas na zijn dood uitgebracht op de Unearthed box set. Op sommige edities van American Recordings IV: The Man Comes Around vind je het wel eens als bonus track.
Het was mijn jongste zoon echter die me herinnerde aan Marty Robbins' versie; het nummer is te horen in een game op zijn PS3.
Op zijn verzoek maar eens op zoek gegaan en vond een twofer waarop twee van de drie Gunfighter albums staan die Robbins heeft opgenomen.
Uiteraard kende ik Big Iron, maar ook het hierboven aangehaalde El Paso. Ik denk dat ik Cool Water ook ken maar de rest is totaal onbekend. Op More Gunfighter Ballads and Trail Songs staat het prachtige Streets Of Laredo, maar de rest van het album ken ik niet. Als de rest van de albums net zo goed is als de nummers die ik ken dan wordt dit een feestje!

avatar van frolunda
Er is ook een mooie versie van Big iron door Mike Ness (Social distortion) Mike Ness - Big Iron - YouTube

avatar van judgepaddy
Net binnen op (rood, nu ja vooruit dan maar) vinyl van Waxtime (nogmaals; vooruit dan maar).
De bonus tracks: The Streets Of Laredo (cewlll), Five Brothers, The Hanging Tree en The story of my life zijn ook zeer zeker de moeite waard.
De CD heeft er nog een zooitje meer,...

avatar van jorro
Zo'n album dat dan één week op de laatste (20e) plaats van de UK albumlijst staat op 7 augustus 1960. Dat terwijl het album het overbekende 'El Paso' bevat. Dat nummer werd later ook bekend van Grateful Dead. Zijn muziek is country met pop invloeden of juist omgekeerd pop met country invloeden. Mij spreekt het niet zo aan. Ik ben geen country liefhebber. Maar El Paso heeft wel iets.

avatar van AOVV
Fijn plaatje van Marty Robbins, waarbij de lading volledig door de titel wordt gedekt. Robbins heeft een helder, aanlokkelijk stemgeluid (vaak nog versterkt door fraaie backings) en de songs hebben echt een fijne western-feel. Een verzameling eigen songs en covers, met Big Iron en het geweldige El Paso als bekendste nummers.

Ik hoor veel bezieling en inleving; Robbins voelde zich duidelijk als een vis in het water tijdens de opnames (alles op 1 dag op band gezet!) van deze karakteristieke songs.

4 sterren

avatar van Lambchop
Dit is goud. Ondergewaardeerd plaatje hoor.