Pearl Jam - Merkinball (1995)

Label: Epic

1. I Got Id (4:53)

met Neil Young

2. Long Road (5:59)

met Neil Young

avatar van Klumpie
Uitstekende EP van Pearl Jam. Hoewel deze EP maar 2 nummers heeft, is deze toch 1,5 miljoen keer over de toonbank gegaan in Amerika. I Got ID staat bij de fans bekend als I Got Shit.

Dit EP'tje is ontstaan uit de samenwerking tussen Pearl Jam en Neil Young tijdens de opname van Neil Young's album Mirrorball. Neil Young speelt dan op dit EP'tje ook de gitaar en de orgel in. 4,5* voor deze EP.

avatar van candlebox
Toch is dit een single!

Nope, officieel is het een EP

avatar van candlebox
En dat heeft de "muziek-politie"bepaald?

candlebox schreef:
En dat heeft de "muziek-politie"bepaald?

Pearl Jam's Merkin Ball EP is released by Epic Records on CD and 7-inch vinyl. It contains two songs, "I Got Id" and "Long Road." Both tracks feature Neil Young on guitar and were recorded in Seattle during the Mirror Ball sessions.

Vanaf hun officiële site, dus einde discussie.

avatar van kaztor
Toen haalden singles als deze nog de Top 40.

Toen wel...

avatar van Klumpie
Sinds vandaag in het bezit van deze EP. Nog in perfecte conditie ondanks dat het een 2e hands is. Moest Merkin Ball wel kopen omdat Long Road nog nergens anders was op verschenen (die had natuurlijk gewoon op de Greatest Hits album moeten verschijnen, maar dat terzijde). Dus toch maar via marktplaats aangeschaft en mijn collectie van PJ dus weer een beetje meer compleet gemaakt.

I Got Id is een ijzersterke rocker van Pearl Jam in samenwerking met Neil Young. Zeer goede tekst en lekker gitaarwerk.

Long Road is een beetje ondergewaardeerd. Slechts 65 keer live gespeeld door PJ (Even Flow 608 keer). Ze hebben natuurlijk een behoorlijk aanbod van nummers, maar deze is toch ook wel erg sterk i.t.t. nummers als Leaving Here, Comatose of ½ Full die (bijna) net zo vaak live gespeeld worden. Ook dit nummer heeft weer een goede tekst, maar is toch net iets minder dan I Got Id. Het is ook meer een ballad en heeft een toevoeging van een orgel gespeeld door Neil Young.

Harald
Klumpie schreef:

Voor de PJ fan een must have

En voor de NY fans natuurlijk ook

Stijn_Slayer
Heeft iemand enig idee of deze EP ook nog gewoon in de muziekwinkels te koop is of desnoods ergens op een Internetsite? Marktplaats vertrouw ik namelijk niet altijd, en aangezien dit 2 mooie nummers zijn en ik eigenlijk het Mirrorball verhaal dan kan afsluiten wil ik hem wel een keer hebben.

avatar van kaztor
Ik heb een zeer goeie versie van Long Road hierop staan: http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:gpfwxqt0ldje

avatar van Serge
Klumpie schreef:

Voor de PJ fan een must have

Long Road staat ook op de soundtrack van Dead Man Walking.

Stijn_Slayer
Eindelijk in bezit, voor een schappelijke prijs. Marktplaats in de gaten houden en geluk hebben. Meer kun je niet echt doen, tenzij je iets van tien euro wilt uitgeven aan twee nummers.

avatar van Rogyros
Ik heb deze ooit voor een paar gulden bij een tweedehands zaak in Den Haag geloof ik gekocht. Ergens eind jaren '90. Ik heb hem nog nooit in een cd zaak zien liggen. Maar ik ben er wel blij mee.

Eigenlijk vreemd dat dit op MuMe mag staan. Het zijn maar twee nummers. Voor mij is het meer een singletje dan een EP. Maar dat maakt niet uit. Vooral I Got Shit/ID is erg goed, al mag Long Road er ook zijn.

Ik Got ID had in mijn beleving zo op Vitalogy gepast.

Stijn_Slayer
Zoals hierboven ook staat is het officieel een EP. Ik vind 't ook wat vreemd, maar what's in a name? 'I Got Id' vind ik makkelijk één van Pearl Jams sterkste nummers. Volgens Vedder is de melodie van het refrein gebaseerd op 'Cinnamon Girl'. Als ik aandachtig luister hoor ik er wel iets van in terug, maar voorheen was 't me nooit opgevallen. Meer artiesten zouden 'laten inspireren' op deze manier moeten interpreteren i.p.v. lukraak jatten wat los en vast zit.

Hierna ben ik Pearl Jam eigenlijk wel wat uit het oog/oor verloren.

avatar van Rogyros
Daarvoor kennelijk ook al iets, Stijn. Want als ik bij jou goed gekeken heb, heb je niet op Vitalogy gekeken. Lijkt me nu juist een album voor jou!

avatar van Funky Bookie
Leuk EP-tje. I got ID is een goede rocker, maar de knaller is natuurlijk Long Road. Afgelopen juni ineens de verrassende opener op de eerste avond, is het een schitterend PJ juweeltje. De samenwerking met Ome Neil is zeer respectvol gedaan.