Lee "Scratch" Perry - Roast Fish, Collie Weed & Corn Bread (1976)

Jamaica
Reggae
Label: VP

1. Soul Fire (3:52)
  2. Throw Some Water In (3:44)
  3. Evil Tongues (3:50)
  4. Curly Locks (4:05)
  5. Ghetto Sidewalk (4:18)
  6. Favorite Dish (3:15)
  7. Free Up the Weed (3:35)
  8. Big Neck Police (3:39)
  9. Yu Squeeze My Panhandle (3:54)
  10. Roast Fish and Cornbread (3:46)
avatar van Metalhead99
Wederom een aardig plaatje van Lee "Scratch" Perry, de Godfather van de Reggae. 22 stemmen en geen reacties? Apart...

AARDIG PLAATJE?!?!?!

BobbieMarley
Metalhead99 schreef:

Valt in een woord samen te vatten : Briljant

avatar van overmars89
Zo hoort Reggae te zijn, dit is misschien wel één van de prachtigste releases ooit!

Ik vind het zo jammer; dat Reggae op MusicMeter, maar ook algemeen in de popwereld een beetje ondergesneeuwd wordt.

Misschien komt het door mijn opvoeding, maar ik vind dat Reggae veel meer en meer aandacht verdiend.

avatar van Amicus
overmars89 schreef:

Qua aantal stemmen op Reggae albums valt niet op te maken dat jij het erg apprecieert, probeer daarom zelf eens jouw voorliefde voor dit genre onder de aandacht te brengen

avatar van overmars89
Amicus schreef:

Haha, daar heb je wel een punt. Meestal stem ik op hedendaagse muziek en eerlijk gezegd vind ik veel reggae dat momenteel uitkomt niet heel bijzonder.

Maar alsnog ik zal er is wat aan doen

avatar van heartofsoul
Amicus, waar maak je je eigenlijk druk over terwijl je zelf geen enkele stem op een reggae-album hebt uitgebracht. Vind het een beetje raar hoor. Ben je zelf een liefhebber, of lees je anderen graag de les? Bizar...

Dit album ken ik niet, maar daar ga ik wat aan doen.

avatar van Amicus
Beste Nicolaas ,

Om op jouw eerste vraag/opmerking terug te komen, Reggae is niet een genre waarin ik mijzelf erg in verdiep, de bekende Marley verzamelaar ken ik maar voor de rest heb ik geen ervaring met Reggae, voor mij (een leek) zit er sinds de eind jaren 70 weinig schot of vernieuwing in deze muziekstroom, maar goed het is mijn soort muziek niet

Na een uitzending van Zomergasten kwam ik op dit album terecht (de gast was er tamelijk lyrisch over).

Reggae zit volgens mij op het moment niet in zijn beste periode en als ik dan een mooie recensie zie van Overmars over dit album en vervolgens lees dat er meer aandacht moet komen voor Reggae verwacht ik (sorry Overmars ) dat zo'n iemand wel het voortouw neemt om het te promoten, dat is alles.

Overmars' je zegt dat je door je opvoeding Reggae weet te waarderen, dan ben ik iemand die echt oprecht interesse in jouw verhaal qua reggae hebt.

Daarom was mijn vraag om het te verduidelijken

(altijd leuk om meningen te lezen over een genre waar je niet in thuis bent )

avatar van heartofsoul
@Amicus: Bedankt voor enige verheldering wat betreft je visie op reggae. De hedendaagse reggae, althans wat ik er zo af en toe van hoor, is waarschijnlijk ook niet zo erg aan mij besteed. Als je echter de ontwikkeling door de jaren heen volgt wordt het wel wat interessanter. Het begint natuurlijk met ska en rocksteady, en pas later krijg je rootsreggae en nog weer later dancehall. Zelf mag ik op zijn tijd graag U-Roy of andere toasters horen, en op zijn tijd wat goede dub (bijvoorbeeld Lee Perry) is niet te versmaden. Maar als je er niets aan vindt, houdt het natuurlijk op.

On-topic: heb dit album zojuist een eerste luisterbeurt gegeven (op Grooveshark) en het bevalt me wel. Het is een album waarop je niet snel uitgeluisterd raakt, dankzij de merkwaardige productie. Alleen zingt Perry op een paar nummers (probeer Curly Locks maar eens) behoorlijk vals. Neemt niet weg dat het heerlijk wegluistert.

avatar van Spoelworm
Vanmorgen even gedraaid en nu zit curly locks vast in mijn hoofd Wat een leuke plaat dit. Liefhebbers van de eerste plaatjes van bob marley mogen dit gerust even uitproberen. Lekkere reggae liedjes voor een feelgood vibe.
( Ook eens proberen= toots and the maythals )
Enkel jammer dat ik nog nooit tegen een originele plaat of cd ben aangelopen. Mijn dus noodzakelijke "pindakaas" versie loopt nogal eens naast de band. Evenals de versie te vinden op Y tube btw. Is er wat beters te vinden?

avatar van Lura
Van dit album heb ik ooit de originele Jamaicaanse versie van op lp gehad, helaas wegens verhuizing naar een kleinere woning heb ik al mijn lp's toen weg gedaan, nog spijt van. Die originele versie was trouwens groen.
Overigens is dit album gewoon op lp te koop Spoelworm : Lee Perry - Roast Fish Collie Weed & Corn Bread (LP) - ReggaeRecord.com

avatar van Spoelworm

Dank je wel Lura. Helaas , mag ik het bijgeleverde sample geloven op deze site, klinkt dit net zo als de pindakaas versie die ik heb. De muziek loopt vaak vals naast de band. ik dacht aan een overgenomen grijsgedraaide lp maar misschien is t gewoon de kwaliteit van opname? Zou zonde zijn want deze plaat verdiend een mooie uitgave. Het woord waar ik eerder naar zocht is sympatiek. Een erg sympatieke plaat met dito liedjes. Alléen die hoes al met zo'n vriendelijk zacht gezicht erop . een lieve man.
Maar als dit de enige versie is die er is dan moeten nieuwe geintereseerden proberen voorbij het geluidskwaliteit te luisteren naar de liedjes . En dat is niet voor iedereen weggelegd. Begrijpelijk.

avatar van Faalhaas
Spoelworm schreef:

Hij staat ook op Spotify. Weet niet of die beter is. Soms lijkt de snelheid van de band wat te schommelen, bedoel je dat?

avatar van Spoelworm
Nou wat te schommelen is nog zacht uitgedrukt