Vanilla Fudge - Rock & Roll (1970)

Label: ATCO

1. Need Love (4:59)
  2. Lord in the Country (4:34)
  3. I Can't Make It Alone (4:47)
  4. Street Walking Woman (6:12)
  5. Church Bells of St. Martins (4:39)
  6. The Windmills of Your Mind (6:04)
  7. If You Gotta Make a Fool of Somebody (6:19)
  8. Good Good Lovin' (3:00)
  9. Shotgun * (2:29)
  10. Where Is My Mind * (2:42)
  11. Need Love * (2:39)
avatar van BenZet
Eerste indruk goed, maar wordt snel saai en zelf beetje vervelend...

avatar van Droombolus
De hoes is klassiek in z'n simpelheid, dat kan ik helaas van de muziek op dit album niet zeggen.

De visie die de band onder producer Shadow Morton had is totaal verdwenen en het is hier ieder voor zich en God voor ons allen. De laatste wordt trouwens goed bediend want Mark Stein had hier het licht gezien en zijn bijdragen ( Lord In The Country & Church Bells Of St Martins ) doen daar kond van.
Vinnie ( tegenwoordig Vince ) Martell waant zich opeens hard-rocker en staat à la Leslie West ( maar dan helaas minder natuurlijk ) in de mikrofoon te blèren in Need Love. Op Street Walking Woman slaat het zware metalen vuur over op de anderen voor wat meer ongenuanceerd hak en beuk werk wat live waarschijnlijk best wel aardig overgekomen zal zijn maar wat in de studio een beetje geforceerd overkomt en waar ze bovendien niks bijzonders van weten te maken.

Dat het album toch geen komplete afschrijver is, is vooral te danken aan de nummers die ze vanuit hun sterkste punt opgenomen hebben: vokaal en instrumentaal zwaar bewerkte songs van anderen. Windwills Of Your Mind is gewoon goed, If You Gotta Make A Fool Of Somebody haalt moeiteloos het nivo van Take Me For A Little While op hun eersteling en de muts gaat diep af voor de meesterlijke bewerking van Goffin & King's I Can't Make It Alone.

avatar van spinout
Op Spotify staat ipv Good good lovin', een heerlijke jam van bijna 20 minuten, getiteld Break Song, dat het niveau van deze plaat omhoog brengt. Daar staat trouwens ook, dat de plaat van 1969 is.