Pendragon - Kowtow (1988)

Label: Toff

1. Saved by You * (3:58)
  2. The Mask (4:01)
  3. Time for a Change (3:56)
  4. I Walk the Rope (4:17)
  5. 2 AM (4:14)
  6. Total Recall (7:00)
  7. The Haunting (10:40)
  8. Solid Heart (4:20)
  9. Kowtow (8:56)
  10. Time for a Change * (3:56)
  11. The Mask * (3:51)
  12. I Walk the Rope * (4:28)
avatar van bonothecat
Duidelijk 1 van de mindere cd's van Pendragon. Volgens mij zijn ze nog heel erg zoekende naar de stijl die ze later, wat mij betreft, zo goed maken. Wat ook opvalt is dat de opname kwaliteit niet zo geweldig is. Dat is me al eerder opgevallen bij ouder werk van hun....en dat is iets waar ze het wel van moeten hebben, dat mooie bombastische volle geluid. Een halfje eraf 2,5*

avatar van Rockfan
Ik kan het me wel vinden in de beweringen van bonothecat is idd niet het allerbeste van Pendragon, sterker nog ik dat dit wel eens het zwakste album is van Pendragon. hoewel ik the mask toch wel een goed nummer vind, maar 1 goed nummer op een heel album is toch twijfelachtig

avatar van Torch
de productie is idd wat mager bij deze.
Stamt uit een periode dat Pendragon een wat commercieler geluid had.
Total Recall, the Haunting en Kowtow zijn overigens nummers die zich kunnen meten met het allerbeste van Penradgon's niet misselijke oeuvre. Dit trio blijft ook het dichtst in de buurt van de prog stijl.
Saved by you, the mask, en vooral Time for a change en Solid Heart zijn goede voorbeelden van Pendragons zoektocht naar hit potentie. Van deze 4 is The Mask het best te pruimen, al klinkt dit nummer nu wel erg 80ies pop
Blijft over 2 AM, een sfeervolle balladachtige hybride van pop en symfo.

Al met al zeker niet Pendragon's beste, maar met ruim voldoende prachtige songs om een aanchaf te rechtvaardigen.

4 sterren.

avatar van itbites
Zeker niet Pendragon's beste. Deze CD ontbeert de sfeer van de andere, en zeker de latere, albums. Ook op de zang van Nick Barrett is hier zeker een en ander aan te merken.

avatar van Rinus
Op dit album gaat het vooral mank aan de matige zang. De composities zijn best nog wel te pruimen.

avatar van Gert P
Mooie ballads afgewisseld met lange stukken, prima stukje werk van deze jongens.

avatar van Bluebird
De enige studioplaat die ik nog niet heb van deze sympathieke oldschool neoprogband. Als ik zo de commentaren hier en overigens ook elders lees denk ik dat dat niet geheel toevallig is. Maar ik heb toch het gevoel dat het niet allemaal zo erg kan zijn en wil dat toch eens beoordelen. Het zal wel ff zoeken worden om eraan te komen want het ding ligt al jaren nergens meer in de bakken.

avatar van Gert P
Bluebird schreef:

Klopt en volgens mij niet meer leverbaar.
Een jaar of 10 geleden was er al moeilijk aan te komen.
Wie weet heb je geluk op marktplaats.

avatar van Bluebird
Kan idd kloppen want zo rond '97 tot pakweg '00 was ie nog volop verkrijgbaar. Vanwege de toen al niet zo geweldige kritieken nooit aangeschaft maar de band kennende, zo slecht zal ie toch niet zijn. Ik zoek en ik zal vinden!

avatar van Jumpjet
Very very eighties. Deze plaat is een buitenbeentje in het Pendragon-oevre. Na het oldschool debuut wilde de band kennelijk wat eigentijdser klinken, getuige het bijna radiovriendelijke the Mask, en de draak Saved by You.
Ik draai de plaat toch nog regelmatig en met name de langere stukken vind ik nog altijd prachtig.

Gert P schreef:

Klopt en volgens mij niet meer leverbaar.
Een jaar of 10 geleden was er al moeilijk aan te komen.
Wie weet heb je geluk op marktplaats.

Er schijnen plannen te zijn voor een gemasterde versie maar het kan nog wel even duren voor deze uitkomt aangezien ze prioriteit geven aan nieuw materiaal.
Maar even afwachten dus. Hoop alleen dat ze hem niet gaan opvullen met bonusmateriaal, want zo veel goed materiaal is er volgens mij niet over uit die periode.

avatar van strandsmurf
Hij is in de originele uitvoering nog wel te krijgen op amazon.co.uk., maar dan betaal je wel gelijk 50 eurootjes. Tja, en dat is dit album toch echt niet waard. 3*

strandsmurf schreef:

en dat is dan ook nog gewoon tweedehands. Heb hem laatst voor een euro of 9 op Marktplaats zien staan, lijkt me een realistischer bedrag.

avatar van strandsmurf
lijkt mij ook ja

avatar van the crook
Pendragon heb ik leren kennen toen ze een keer openden voor Marillion in Ahoy. Wat een schijtband vond ik het toen zeg. Dat vreselijke accent van die zanger, bah!

Een beetje Marillion, een beetje IQ, een beetje Genesis en alles bij elkaar was het net niks. Was inderdaad, want hoe ik Kowtow weer tegen het "lijf" liep weet ik niet meer, maar ergens eind jaren '80 draaide Kowtow toch zijn rondjes in Crook's eerste cd-spelertje!

De eerste drie nummers deden (en doen) me nog steeds helemaal niets, maar toen kwam 2AM uit mijn speakers! Tot op de dag vandaag vind ik dit nog steeds het allermooiste nummer wat deze band heeft uitgebracht! Simpel, maar o zo doeltreffend!

Ook de nummers daarna, Total Recall en The Haunting ben ik op een gegeven moment gaan waarderen en ook daar kan ik nog steeds erg van genieten. Solid Heart is helaas weer een zwakke broeder, maar het afsluitende Kowtow trekt dit album voor mij toch net weer naar een dikke 3,5.

the crook schreef:

Dat optreden was inderdaad niet al te best. Dat kwam volgens mij vooral door het beroerde geluid, stond veel te hard afgeregeld, en daarbij is de akoestiek van Ahoy ook niet best.
Ik herinner me nog hoe iemand achter mij opmerkte: "Mwah, lijkt wel een beetje op Bon Jovi"

avatar van the crook
Jumpjet schreef:

Bon Jovi hahaha dan was het nóg slechter dan ik me kan herinneren!

Die solo in The Haunting is trouwens ook na ruim 20 jaar nog steeds erg lekker!

Brunniepoo schreef:

Het heeft even geduurd maar inmiddels is het album weer verkrijgbaar.

Moeilijk te waarderen album, daarvoor was de band te veel zoekende. De pogingen het commerciële succes van Marillion te evenaren hebben weinig goeds opgeleverd (nou, vooruit, The Mask is best aardig) maar de nummers waarin ze dichter bij de progressieve basis blijven staan nu, bijna 25 jaar later, nog steeds als een huis.

Het wat zwoele jazzy nummer 2AM is verder een volstrekt buitenbeentje in het oeuvre van Pendragon maar wordt live nog steeds gespeeld. Kan ook komen doordat het Clive Nolan's favoriete nummer schijnt te zijn.

Brunniepoo schreef:
Kan ook komen doordat het Clive Nolan's favoriete nummer schijnt te zijn.

Heb ook wel 'ns gelezen dat And We'll go Hunting Deer de favoriet was van Nolan.

Hij zal dan wel van gedachten zijn veranderd, en terecht, want 2AM is een prachtige song.

avatar van Mindscapes
Het is inderdaad weer gewoon verkrijgbaar via de Pendragon website of hier voor een luttele 8,49, kosten inbegrepen!

Jumpjet schreef:

lijkt erop dat we allebei gelijk hebben

Favourite Pendragon song

"2AM" [Kowtow] and "We'll Go Hunting Deer" [The World].

bron

avatar van Rockfan
Toch maar naar de 3 sterren getild. Hoewel het erg jaren 80 klinkt (Bij Time for a change moest ik aan Propaganda denken) is het over het algemeen een lekker album. Uitschieters zijn het titelnummer en The Hauting.

avatar van marathonman
Ik gooi deze op 3,5 star, vindt 2AM heel mooi en met Kowtow, The Haunting en Total Recall en mijn passie voor Pendragon rechtvaardigt dit album de sterrenkeuze.