Isildurs Bane - MIND Volume 1 (1997)

Zweden
Avant-Garde / Rock
Label: Ataraxia

1. The Flight Onward - Phases 1-5 (12:05)
  2. Ataraxia (3:27)
  3. In a State of Comprehension (4:24)
  4. The Pilot (5:38)
  5. Unity (3:30)
  6. Opportunistic Walk - Phases 1-2 (15:15)
  7. Holistic Medicine (14:51)
  8. A Blank Page (3:08)
avatar van ChrisX
Tot mijn verbazing nog geen enkel bericht bij dit album, welke er een is die behoort tot één van de hoogtepunten van de jaren 90. Ik zie hier staan dat het onder avant garde staat gerangschikt en dat kan ik me voorstellen maar dit is absoluut geen moeilijke muziek. Het is eerder totaalmuziek te noemen want ik ken maar weinig albums waar op klassiek, rock, folk, jazz en zelfs elektronische muziek zo met elkaar worden gefuseerd (en nee dat maakt het dus geen fusion) en vaak ook og eens soms binnen 1 stuk.

Het is jammer om te constateren dat het rond Isildurs Bane het nu al een flinke tijd helemaal stil is qua nieuwe muziek. Laten we hopen dat er nog ooit weer nieuwe muziek komt die het adembenemende nivo van dit album kan evenaren.

avatar van ChrisX
Is er dan echt niemand die dit verder kent? Een van de mooiste progrssieve rock albums van de jaren 90. Qua klank / stijl mijlenver verwijderd van hun progrocklandgenoten. Laat je niet afschrikken door het label avantgarde want dat past er helemaal niet bij. Unieke muziek wel .

Resigns, resigns, resigns.