Villa 65 - Volume 1: Nederlandse Bands (1991)

Label: Ariola

1. Urban Dance Squad - Underground (5:37)
  2. Gotcha! - Words and Music from da Lowlands (6:12)
  3. East Meets West - Duck's Will (3:28)
  4. The Jack of Hearts - Out in the Streets (2:59)
  5. Hallo Venray - The Heart and the Soul (5:08)
  6. The Ex - State of Shock (5:23)
  7. De Raggende Manne - Lullen bij de Bus (1:46)
  8. Herman Brood & His Wild Romance - Bucket Boy (3:43)
  9. Claw Boys Claw - Superkid (2:41)
  10. De Boegies - Spokje (3:10)
  11. LUL - 100% Hell on a Houseboat (2:20)
  12. Tröckener Kecks - Zestien, Toen en Nu (2:23)
  13. Spo-Dee-O-Dee - Colours (4:46)
  14. Fatal Flowers - Too Free (6:09)
  15. Ivy Green - (I Lost) the Sound of My Heart (3:56)
  16. The Scene - Iedereen Is van de Wereld (3:55)
  17. Eton Crop - The Devil (3:27)
  18. D.A.M.N. - Get 'm Movin' (4:17)
  19. De Randstad Inteelt Band van Mannen met een Bedenkelijk Hoge Gemiddelde Leeftijd - Deeper Shade of Soul (5:01)
avatar van andré
Album met live-opnames uit het legendarische VPRO-radioprogramma Villa 65 (vroeger elke woensdagmiddag tussen 14.00 en 17.00 uur, presentatie Fons Dellen & Lotje IJzermans). Alle soorten (alternatieve) muziek kwam hier aan bod, maar met name de gitaarrockers kwamen hier aan hun trekken.

The Scene, UDS en Brood zijn natuurlijk de bekenden op dit album, maar het leuke van het programma was ook dat men relatief onbekende bands de kans gaf om op te treden in de studio.

avatar van platedraaier
Dit is uniek en geweldig. Live opnames in de studio van Villa 65.
The Ex met tom Cora, Claw Boys Claw met de drummer die op een omgekeerde emmer speelt, Verder geweldige bands en opnames van Gotcha!, Eton Crop, Lul, Etc.Etc.

Vermeldenswaardig vind ik het nummer "Bucket Boy" van Herman Brood, waar Herman heerlijk in het nederlands improviseert. "Emmerknechtje was ik, Condooms, lege verpakkingen, kleenex, doppen ......en dan op het eind "Rennen Lul" echt geweldige opname.
En verder natuurlijk het laatste nummer opgenomen vlak na de kerst van 1989 . "De Randstad Inteelt Band van Mannen Met Een Bedenkelijk Hoge Gemiddelde Leeftijd" bestaande uit
Peter te Bos (Claw Boys Claw): vocals
Hans ter Burg (Plastic Dolls): guitar
Ross Curry (Spo-Dee-O-Dee): guitar
Rob van Zandvoort (Jack Of Hearts): organ
Marc de Reus (ex-Div): bass
Kors Eijkelboom (Jack Of Hearts): drums

avatar van dj maus
Deel 2 is er nooit gekomen, althans niet op cd.

Je kon 'm zelf tapen van de radio en het hoesje met tracklist uit de vpro-gids knippen.

avatar van YoG
YoG
Bestaan er nog meer van de Villa 65 reeks? Ik kon altijd wel genieten van obscure DNB en hiphop .. toen....

YoG schreef:

uh.....

dj maus schreef:
Deel 2 is er nooit gekomen, althans niet op cd.

Dus

avatar van YoG
YoG
Aj... impulsieve bui he..

Van deze verzamelaar ken ik State of Shock van The Ex. Wat een nummer!

avatar van platedraaier

En "State of Shock'" met Tom Cora op cello blijft geniaal. Maar de rest is ook allemaal echt uniek.
Ik bedoel maar, Claw Boys Claw Live in de studeeoo met een drummer die op een emmer speelt, Herman Brood die totaal onder invloed een bluesnummer improviseert en ook Gotcha is vreselijk op dreef.
Nee, echt, dit is een cd die ik echt koester. Dit is géén verzamelaar, dit is een live gespeelde cd en daarmee direct een tijdsbeeld.

avatar van postpunker
En natuurlijk 'Spokje Spokje', is een fantastisch nummer. Velen malen beter dan de studioversie.
Maar 'State of Shock' is natuurlijk de topper.

avatar van Oldfart
... cd (en) daarmee direct een tijdsbeeld.

ben ik het volledig mee eens,
maar de vraag die mij bijna gelijktijdig omhoog komt is: wat was er in '91 wèl, wat bijna alle nedelandse bands anno nu ; nièt hebben ??

Urgentie?, Ballen?, Oprechtheid?
Weet ik veel, maar het voelt (en klinkt) wel zo....

Blijft hoedanook een lievelingscdtje, draai hem nog zeer regelmatig.

avatar van Sjaan
platedraaier schreef:
Ok, leuk Herman, maar even voor de duidelijkheid. Dit is geen verzamelaar. Dit zijn live opnames vanuit de studio van Villla 65. de nummers klinken wel degelijk anders dan de plaat versies..

??? het zijn toch allerlei nummers van div. artiesten...bij mij heet dat verzamelaar...maar goed doet er niet toe...leuk om te horen

extince was echt zo'n hiphop artiest die in de villa verscheen...

avatar van EttaJamesBrown
Vroeger was alles beter (behalve gratis internet).

Eigenzinniger dan de 2 meter sessies. Fijn om eens per jaar te draaien.

avatar van Tozifra
Deze week weer een paar keer gedraaid. Heel afwisselende muziek. Heb veel van deze bands in die tijd ook live gezien.