Juan Atkins - 20 Years Metroplex: 1985 - 2005 (2005)

Electronic / Dance
Label: Tresor

1. Cybotron - Alleys of Your Mind (3:34)
  2. Model 500 - Future (4:54)
  3. Model 500 - Starlight (6:27)
  4. Model 500 - Vessels in Distress (5:20)
  5. Channel One - Technicolor (6:50)
  6. Model 500 - The Chase (5:42)
  7. Cybotron - R9 (5:15)
  8. Infiniti - Game One (5:40)
  9. 3MB - Jazz Is the Teacher (9:41)

met Juan Atkins

10. Cybotron - Cosmic Cars (4:23)
  11. Model 500 - Wanna Be There (6:44)
  12. Cybotron - Clear (4:55)
  13. Cybotron - Dreamaker (5:44)
  14. Infiniti - Skyway (5:55)

met Juan Atkins

15. Model 500 - No UFO's (7:04)
  16. Model 500 - Nightdrive (Thru Babylon) (6:11)
  17. Model 500 - Ocean to Ocean (5:49)
  18. Juan Atkins - Something About the Music (3:50)
  19. Model 500 - Off to Battle (6:05)
  20. Cybotron - Cosmic Raindance (4:02)
  21. Model 500 - The Flow (4:18)
  22. Visions - Other Side of Life (5:08)
  23. Model 500 - The Passage (7:30)
avatar van John Doe
Brilliante tracks van de grootste techno-pionier. Eigenlijk dateren een aantal nummers nog van voor '85 zoals Juan's debuut Alleys of Your Mind in '81 (met een geniale, originele sound, in die tijd helemaal), maar het label Metroplex debuteerde wel in '85 met de kraker No Ufo's. Sommige nummers als Game One, The Flow en The Passage kende ik nog niet, maar ook met deze ben ik erg tevreden. Een aantal goede nummers ontbreken, zoals Pick Up The Flow. Dat zegt wat over de hoeveelheid goede nummers die Juan gemaakt heeft. Visie en kunde op muzikaal gebied is wat Atkins iig heeft.

avatar van T.O.
John Doe schreef:
Game One,

Samen met Orlando Voorn!

avatar van John Doe
Zijn er nog mensen hier op MusicMeter zo stoer om dit album te beluisteren? Toch wel de belangrijkste vader voor techno na Kraftwerk die Juan Atkins.

Luistert overigens aan één stuk door niet zo lekker weg dit album. Je kunt de nummers beter wat losser van elkaar ervaren. Groots werk.

Ik zet hem op mijn verlanglijstje, ik ben hier wel benieuwd naar.

avatar van Yak
Yak
John Doe schreef:
Zijn er nog mensen hier op MusicMeter zo stoer om dit album te beluisteren?

Ja hoor.

avatar van T.O.
Ik kan ook wel meedoen, de helft ken ik toch al

avatar van brooklyn
Ik ook , dus de andere helft mis ik. Zal er eens achteraan gaan.

avatar van John Doe
vet mensen. leef je in in deze fijne Detroit creaties

Deze verzamelaar kocht ik vorig jaar samen met een andere Detroit techno verzamelaar van eveneens grootse proporties. Gemiddeld een stuk moderner, meer jazzy en goed back 2 back luisterbaar die, misschien kun je zelfs het beste wat van de nummers daarvan tussen dit album gooien als smeerolie

thejazzscène
Heerlijk dit album. Wat was ik blij toen ik deze dubbelcd in mijn jaszak kon schuiven. Deze wil ik echt van buiten kennen. Atkins ging veel zuiverder naar electro-techno gaan dan dat Kraftwerk dat zou gedaan hebben. Die bleven eerder ter plaatse trappelen in de stijl die hun lag (synth-pop electro). Atkins ging wat dat betreft veel verder. Hij is gewoonweg de man die de Detroit-techno haar geluid toekende.

avatar van John Doe
Inderdaad. Eén en al genialiteit deze dubbel cd. Enige nadelen zijn dat het niet super achter elkaar wegluisterd (anders was het 5*) en dat de eerste seconden van Clear er niet helemaal opstaan (bij mijn versie in ieder geval, vermoedelijk ook bij die van jou).

thejazzscène
Ja, dat klopt. Vreemd eigenlijk dat dit op Tresor het geval is... Vind het maar een klein minpuntje.
Verder vind ik dat meer Musicmeterleden dit moeten beluisteren. Het lijkt me een perfecte introductie voor elke muziekliefhebber die de wereld wil verkennen van het 'electronic - techno en electrogenre'. Voordeel: je start meteen met een essential .

avatar van ShakmUWontBreakm
thejazzscène schreef:

Hierin moet ik je geheel geven, maar vind ik dat je Kraftwerk toch wel wat te kort doet. Het is immers algemeen bekend dat Juan Atkins sterk beinvloed is door Europese synth-pop bands, zoals Kraftwerk en Depeche Mode. Alleen nam hij een stapje verder door het vervolgens te combineren met de funk van o.a. George Clinton en dit 'techno' te noemen. Hij wordt dan ook niet voor niks wel "The Godfather of Techno" genoemd.

Blijft dit natuurlijk een prachtig overzichtswerk van iemand die van groot belang is geweest voor de hedendaagse dance/elektronische muziek, en alleen daarom dient ieder zichzelf respecterend dance-/technoliefhebber dit album te beluisteren

avatar van ShakmUWontBreakm
In aansluiting op mijn vorige bericht, hier een interessante docu, uitgezonden door de RAM/VPRO TV in 2004

avatar van John Doe
Leuke documentaire is dat ja. Waar blijven trouwens de stemmen van de mensen die vorig jaar zeiden dat ze dit zouden luisteren?

avatar van Paap_Floyd
Oei even opzoeken dit

tuktak
voor de volledigheid de artiestennamen er maar eens bij gezet. allemaal dikke classics, maar bovenal die 3mb track is echt zo onwijs vet. 1992 ook gewoon...

avatar van brooklyn
tuktak schreef: