Miriam Makeba - Miriam Makeba (1960)

Zuid-Afrika
Wereld
Label: RCA

1. The Retreat Song (2:34)
  2. Suliram (2:45)
  3. The Click Song (2:09)
  4. Umhome (1:16)
  5. Olilili (2:31)
  6. Lakutshn, Ilanga (2:07)
  7. Mbube (3:17)
  8. The Naughty Little Flea (3:45)
  9. Where Does It Lead (2:29)
  10. Nomeva (2:37)
  11. House of the Rising Sun (1:57)
  12. Saduva (2:30)
  13. One More Dance (2:40)
  14. Iya Guduza (2:05)
avatar van MichelDumoulin
Een fantastische combinatie van Afrikaanse jazz, Indonesische wiegeliedjes en fijne calypsodeuntjes.

avatar van Oldfart
dat van die indonesische wiegeliedjes moet je me uitleggen; Makeba komt toch uit Zuid Afrika???

avatar van Vinokourov
Had het niet van tevoren verwacht van zo'n plaat uit Zuid-Afrika! Bij Afrikaanse muziek denk je aan getrommel en ietwat simpele harmonieën. Niet lullig bedoeld ofzo, maar zo'n imago heeft het. Maar stiekem vind ik dit nog een erg oke album om te luisteren. Miriam Makeba varieert hartstikke met allerlei stijlen. Heb als een heuse Leo Blokhuis beetje me ingelezen in de achtergronden van de diverse liedjes en dat maakt het album wel wat interessanter. Suliram is een heel zachtaardig wiegenliedje met Indonesische oorsprong, beetje corny, maar wel heel mooi. The Click Song is een liedje wat gezongen wordt bij huwelijken. Omdat in de Xhosase titel klikgeluiden voorkomen, die Westerlingen niet konden uitspreken, werd dit vrolijke liedje omgedoopt tot de Click Song en wordt het ook vertolkt met heuse, geinige klikgeluiden. Die zijn later bij andere nummers ook nog te horen.

The Lion Sleeps Tonight hoor je terug in Mbube (Zulu voor leeuw). Het origineel is afkomstig van een Zuid-Afrikaanse, Linda Solomon, die dit nummer tot een grote hit maakte in 1939. Gevolg was dat Mbube ook de term werd voor a capella muziek. Ook House of the Rising Sun komt voorbij, blijkbaar een erg populair nummer in die tijd, want Joan Baez zong er ook a een versie van. Vond dit niet zo heel bijzonder, maar goed... De grootste attractie van dit album is echter One More Dance! In een duet wordt eenvoudig de slopende weg naar het sterven van een echtgenoot bezongen. Dit gaat gepaard met veel gelach, dat alsmaar aanstekelijker wordt, zo erg dat je er zelf van gaat lachen!