Jorge Ben - África Brasil (1976)

Brazilië
Wereld / Pop
Label: Philips

1. Ponta de Lança Africano (Umbabarauma) (3:51)
  2. Hermes Trismegisto Escreveu (3:01)
  3. O Filósofo (3:21)
  4. Meus Filhos, Meu Tesouro (3:51)
  5. O Plebeu (3:04)
  6. Taj Mahal (3:05)
  7. Xica da Silva (4:04)
  8. A História de Jorge (3:45)
  9. Camisa 10 da Gávea (4:01)
  10. Cavaleiro Do Cavala Imaculado (4:43)
  11. África Brasil (Zumba) (3:32)
avatar van oruiz
Deze man heb ik ontdekt via het sublieme Tropicália (A Brazilian Revolution in Sound). Ik ben dan ook zeer benieuwd naar deze soloplaat

avatar van T.O.
Nummer 6 is wel een klassieker

Maar ik moet hem ook nog eens in zijn geheel horen, andere albums van hem zijn in ieder geval zeer te genieten.

avatar van oruiz
en deze ook!! Jeetje, wat een klasbak zeg. Ik ben dan ook zeer blij dat ik vorige jaar de Tropicalia compilatie heb ontdekt. Wat een briljante artiesten (oa dus deze Jorge Ben) staan daarop zeg

Jazzthieve
Brazilaanse muziek van de bovenste plank dit.

A Tábua de Esmeralda blijft voor mij zijn beste, maar deze mag er ook zijn. Hoog tempo, ongekend dansbaar. Vooral de tweede helft vanaf Taj Mahal met als uiteindelijke hoogtepunt Cavaleiro Do Cavala Imaculado. Geweldig album van een van de iconen van de Braziliaanse muziek.

avatar van Venceremos
Camisa 10 da Gávea = Futebol (Zico)
Morgen weer even een draai geven.

avatar van Teunnis
Dit is nu misschien wel mijn favoriete album van Jorge Ben. De opener is meteen raak en maakt me alvast klaar voor wat later komt. Want eerst wordt er nog even wat gast teruggenomen en vertelt Ben ons over mythische Egyptische figuren en filosofen.

Vanaf Taj Mahal gaat de rem eraf en komt de titel van het album echt tot uiting. Ik vind deze opbouw van het album erg goed werken. De sfeer wordt steeds broeieriger en de muziek dansbaarder. Met als hoogtepunt het opzwepende en hypnotiserende Cavaleiro Do Cavala Imaculado. De Zweedse band Goat heeft hun hele discografie vanuit deze formule gebouwd.

Dit album verdient wat mij betreft minstens zo’n hoog gemiddelde als Forca Bruta en A Tábua de Esmeralda, maar ook voor die albums zijn de beoordelingen wat laag. Die drie albums kunnen zich kwalitatief prima meten met de meesterwerken uit de Westerse Wereld. Er zitten zoveel ideeën, muzikaliteit en gevoel in dit album. Eenieder met een beetje ritmegevoel in zijn lijf zal van dit album kunnen genieten.