Balladur - Plage Noire, Plage Blanche (2015)

1 stem

7. Linda (1:57)
  8. I... My (2:50)
  9. With You (3:36)
avatar van E-Clect-Eddy
Suggestie van Deezer omdat ik naar Rendez-Vous, Strasbourg en Preoccupations luister. Volgens Discogs betreft het hier Post-Punk, New Wave, Pop Rock, Psychedelic Rock en Noise. En inderdaad past dit album wel in die straatjes.

De single Moe heeft het sfeertje van The Velvet Underground met een licht psychedelische video rond het thema Thee Ik vind de opener Rythm voorlopig het beste, de iele gitaren en noise komen in diverse nummers terug. De jonge klinkende Franse zanger zingt met een heel licht accent waar af en toe een zangeres bij aansluit als tegenstem. Who's to Blame had op Seventeen Seconds kunnen staan ware het niet dat de stem van Robert Smith ontbreekt. Een lang uitgesponnen nummer dat gaandeweg zwaarder wordt en in de tweede helft een iel orgeltje een belangrijke support-rol krijgt. Vooral de eerste helft van dit album is erg fijn.

Vanaf Blue Wind (coldwave?) wordt het wat experimenteler, iets langzamer en zijn de gitaren minder prominent aanwezig. Een album dus van twee helften en doet me denken aan het prachtige nieuwe album van La Femme ook al uit Frankrijk. Dit album is veel compacter dan die van La Femme ook minder psychedelisch dan dat album. Ook het dromerige I... My heeft weer een prominente rol voor een iel orgeltje en een niet te zware analoge bassynth. De afsluiter With You is zowel minimalistisch als Psychedelisch rond een synth die doet denken aan Giorgio Moroder en die abrupt eindigt op een Frans terrasje midden in een gesprek compleet met mussen.

avatar van E-Clect-Eddy
Who's to Blame blijft een heerlijk donker nummer.