Amplifier - Insider (2006)

Rock / Metal
Label: Steamhammer

1. Gustav's Arrival (3:35)
  2. Fortuna (6:22)
  3. Insider (4:30)
  4. Mongrel's Anthem (4:27)
  5. RIP (3:35)
  6. Strange Seas of Thought (6:04)
  7. Procedures (5:15)
  8. Elysian Gold (4:51)
  9. Oort (1:31)
  10. What Is Music (6:06)
  11. Hymn of Aten (5:48)
  12. Map of an Imaginary Place (6:59)
avatar van dynamo d
Amplifier is een Oceansize-achtige band, die zich steeds verder en beter ontwikkelt. Ik ben daarom erg benieuwd naar hun nieuwe album. In ieder geval is Amplifier zeer productief want dit is al hun derde plaat in de periode 2005-2006.

avatar van mathias
Aha! Een nieuwe Amplifier, da's goed nieuws voor Mathias!! En persoonlijk vind ik die Oceansize-vergelijking een beetje scheef, Tool lijkt me een betere verwijzing. Soit: Oceansize, Tool, allebei geen slecht volk dunkt me. Ik kijk hier met spanning naar uit!

avatar van dynamo d
mathias schreef:

Hoes lijkt in ieder geval ook wel wat Tool-ish.

avatar van mathias
Ja, erg sober, maar toch op één of andere manier eruit springend. Net als die van hun vorige album eigenlijk

Kan inderdaad echt niet wachten op dit album. Vergeet niet dat ze 4 november ook in de W2 in Den Bosch staan voor slechts € 8 per kaartje!
Weet helaas nog niet zeker of ik er zelf bij kan zijn!

Kan zeggen dat de CD erg goed klinkt. Wie de vorige CD kon waarderen kan deze blindelings aanschaffen.
Ik vind dat in dit album net iets meer afwisseling zit, maar ik mis toch net iets, dat op het vorige album wel aanwezig was. Het iets minder rauw en meer een 'productie' denk ik.

Luister hem straks nog een keer voor een meer gedetailleerde beoordeling, eerste indruk is 4*.

avatar van mathias
Net es de eerste twee nummers gepindakaasd en op het eerste gehoor klinkt dit nog een pak beter dan hun eerste worp (die ook al lichtjes fantastisch was). Ik ga maar eens achter het hele album aan

2 maart in Doornroosje (Nijmegen) voor 9 euro!
Zeker het aanschouwen waard!

avatar van james_cameron
Absoluut minder geslaagd dan het debuut, met weinig pakkende nummers. Ook lang niet zo subtiel en origineel. Nog wel de moeite waard door de sterke sound en de goede produktie.

avatar van ravenstein
Ik heb me dit album eergisteren aangeschaft en tot nu toe slechts één keer beluisterd.

Met wat Kevsch schrijft over dat blindelings aanschaffen ga ik niet akkoord, want het debuut van Amplifier klinkt toch anders dan Insider. De nummers op hun eersteling wisten me van bij de eerste luisterbeurt te bekoren, dat is iets wat ik van de die op Insider niet kan zeggen. De songs op laatstgenoemde zijn (en hier ga ik akkoord met james_cameron) veel minder pakkend. De sound is weer erg sterk en de productie knalt nog meer dan die van het debuut, maar het lijkt wel alsof ze daarmee het gebrek aan inspiratie (zo klinkt het toch bij de eerste luisterbeurt) proberen te verstoppen. Het geluid op Amplifier was veel beter uitgebalanceerd. Hier krijgen alle nummers dezelfde wall of sound mee, waardoor het allemaal wat op elkaar gaat lijken.

Zeker eerst nog een tiental keer beluisteren voor ik hier een degelijk oordeel kan over vellen...

avatar van ravenstein
Ondertussen heb ik de CD al voldoende beluisterd om te kunnen zeggen dat ik grotendeels bij mijn oorspronkelijk gedacht blijf.

Na enkele luisterbeurten kwam ik tot de vaststelling dat Insider voldoende sterke momenten bevat om geslaagd genoemd te worden, maar aan het niveau van hun debuut geraken ze dus nergens. Ik hoop dat ze revanche nemen op hun derde, want laat ik eerlijk zijn, dit is toch wel een teleurstelling.

avatar van Bill
Een echte teleurstelling vind ik dit 2e album niet, maar het mist toch die specifieke vibe die het debuut zo ten overvloede had. En dat is jammer. Maar dat wil niet zeggen dat de kwaliteit van Insider slecht is. Integendeel. Het album begint zeer sterk en klinkt meteen vertrouwd in de oren. Maar ik vond zelf dat net na de helft het geheel een klein beetje inkakt waardoor de aandacht wat verslapt. Bij de vorige van Amplifier had ik dit absoluut niet. Maar ondanks dat is Amplifier een band met een geheel eigen geluid en zeer strak klinkende muziek. En dat is zeker ook wat waard tegenwoordig.
Ik geef dit album een half sterretje minder dan het vorige.

avatar van Joy4ever
Bill schreef:
Een echte teleurstelling vind ik dit 2e album niet
Voor mij helaas wel

avatar van notsub
Als ik hier zo lees, dan zie ik dat het debuut meer gewaardeerd wordt dan deze opvolger. Nu ben ik met deze begonnen en dan wil ik het debuut daar graag eens naastleggen. Insider heeft mijn interesse gewekt. De geweldige sound is een genot om naar te luisteren en muzikaal hoor ik referenties naar Rush en Tool. Er is wel wat te weinig variatie en het leunt wel erg veel op het geluid. Toch een leuke CD en ik hoop dat deze band zich nog wat verder kan ontwikkelen.

Van het laatste nummer ben ik wel erg gecharmeerd. Van de rest kan ik zeggen dat ik het niet zo goed vind als het debuut. Maar goed, dat vinden hier volgens mij wel meer.
Toch een mooie 3,5*

avatar van Musico Pinjo
Vergeleken met de debuutplaat zijn de nummers allemaal erg vlak. Waar de vorige bol stond van dromerige gitaarpartijen is hier een wat recht-toe-recht-aan aanpak gehanteerd, naar mijn bescheiden mening. Heb de plaat wel aangeschaft maar lang niet zoveel beluisterd als zijn voorganger. Hopelijk is de derde weer meer naar mijn smaak!

avatar van yKriistian
Staat op het voooooorprogramma van Anathema 28 April