King Curtis - Live at Fillmore West (1971)

Soul / R&B
Label: ATCO

1. Memphis Soul Stew (7:36)
  2. A Whiter Shade of Pale (5:19)
  3. Whole Lotta Love (2:31)
  4. I Stand Accused (6:03)
  5. Them Changes (7:07)
  6. Ode to Billy Joe (3:23)
  7. Mr. Bojangles (4:29)
  8. Signed Sealed Deliverd I'm Yours (2:37)
  9. Soul Serenade (5:35)
  10. My Sweet Lord * (2:29)

met Billy Preston

11. Them Changes * (5:36)
  12. Ode to Billie Joe * (4:27)
  13. Soul Serenade * (4:50)
  14. Memphis Soul Stew * (7:14)
avatar van thelion
Ik snap het niet helemaal bij Aretha Franklin - Aretha Live at Fillmore West (1971) staan 25 stemmen en bij deze maar 7 terwijl dit album gewoon bij het album van Aretha hoort.

Aretha Franklin gaf op 5, 6 en 7 maart 1971 een concert reeks in de Filmore West concert hall in San Francisco. Aretha werd begeleid door King Curtis and His Kingpins aangevuld met de blazers van The Memphis Horns. Tijdens de concerten kreeg King Curtis ook veelvuldig de ruimte om zijn kunsten op de saxofoon te laten horen en tevens verzorgde hij een soort van voorprogramma en de opnames daarvan zijn op dit album verzameld.

Album begint gelijk al lekker funky met Memphis Soul Stew en de jazzy versie van A Whiter Shade of Pale om daarna door te gaan met een geweldige uitvoering van Whole Lotta Love.
Het album bevat verder zeer degelijke instrumentals in een Jazzy Funky setting met natuurlijk een hoofdrol voor de Saxofoon.

Zeer degelijke live registratie van King Curtis zijn aandeel in de concert reeks At the Filmore West van maart 1971 4.5*

Ik vind het vreemd dat de registratie is uitgespreid over 2 albums en dat er niet 1 album van is gemaakt. Voor de echte puristen is er ook nog Aretha Franklin & King Curtis - Don't Fight the Feeling (2005) een 4cd box waarop alle opnames van de concert reeks zijn terug te vinden.

Aretha Live at Fillmore West is een plaat van een historisch soul concert. Niet alleen fantastisch door de prestaties van Aretha, maar ook door haar band. En dat was een andere dan anders: King Curtis himself met his Kingpins, The Memphis Horns & last but not least special guest Billy Preston op het orgel. Ja, wat wil een funky soul liefhebber nog meer?

Op deze plaat hoor je de nummers die deze fantastische band speelde op Fillmore West zonder Aretha Franklin. Alles is goed, maar een paar songs zijn geweldig. Natuurlijk en bovenal King Curtis eigen Memphis Soul Stew: de mooiste versie die ik hiervan ken. Omdat ze in San Francisco speelden, ook een aantal rock covers, waarvan Whole Lotta Love mij het meeste bevalt. Signed Sealed Delivered van Stevie Wonder is ook ijzersterk, maar het slotnummer Soul Serenade weer van Curtis zelf (uit '62) is werkelijk prachtig mooi.

Dat kan ook gezegd worden over de sax van King Curtis: hij speelt hemels en dat vlak voordat hij vermoord, hoe triest. Billy Preston op het orgel is natuurlijk puur genieten. En ook de andere muzikanten zijn top, zoals Cornell Dupree op de gitaar, Jerry Jemmot op de bas & Bernard Duprie op de drums. Pure klasse dus!

avatar van Kos
Kos