The Black Crowes - Freak 'n' Roll... into the Fog (2006)

Label: Eagle

1. (Only) Halfway to Everywhere (8:29)
  2. Sting Me (4:41)
  3. No Speak No Slave (5:31)
  4. Soul Singing (9:46)
  5. Welcome to Goodtimes (4:02)
  6. Jealous Again (5:04)
  7. Space Captain (4:43)
  8. My Morning Song (13:49)
  9. Sunday Night Buttermilk Waltz (5:06)
  10. Cursed Diamond (7:24)
  11. She Talks to Angels (6:10)
  12. Wiser Time (7:14)
  13. Non Fiction (10:18)
  14. Seeing Things (7:16)
  15. Hard to Handle (8:27)
  16. Let Me Share the Ride (9:24)
  17. Mellow Down Easy (4:35)
  18. Remedy (5:39)
  19. The Night They Drove Ol' Dixie Down (6:16)
Veel beter krijg je het niet, een live concert. In een intieme club in San Francisco spelen the Black Crowes ruim 2 uur de sterren van de hemel. 1 vd absolute hoogtepunten is toch wel (weer) She Talks to Angels. Maar bijvoorbeeld Space Captain mag er ook zijn. Ook een mooie herinnering aan de concerten die ik eerder van hun zag in Ahoy. Ook op Muziekdvd. 4,5*

avatar van deek
5 sterren, meer wil er niet over schrijven

avatar van Tribal Gathering
deek schreef:
5 sterren, meer wil er niet over schrijven

Dan zal ik maar een poging wagen om het gevoel over te brengen dat deze heerlijke live cd mij bezorgd.

Zoals gebruikelijk jammen de heren er weer lekker op los. Nummers duren gemiddeld zo zes / zeven minuten en duiken een enkele keer over de tien minuten heen. Gelukkig weet de band wel hoe ze de spanning in de songs moeten houden, want als je ervan houdt duren ze geen seconde te lang.

De laatste 2 albums komen er wat bekaaid af met ieder één nummer maar helemaal onterecht is dat niet te noemen. Hadden ze maar beter moeten zijn. De eerste vier albums leveren ieder drie of vier nummers en op het debuutalbum na zijn de nummers best verrassend.

5 van de nummers zijn covers. Hard to Handle zal vast bekend zijn en wordt hier lekker uitgerekt naar ruim 8 minuten. Mellow Down Easy stond als bonustrack op Three Snakes en moet echt een heerlijk nummer zijn om live te spelen. Sunday Night Buttermilk Waltz is een erg fraaie akoestische instrumental, Space Captain gewoon een lekker nummertje en het van the Band geleende The Night They Drove Ol' Dixie Down sluit het optreden perfect af.

Andere hoogtepunten : Het altijd erg lekkere Let Me Share the Ride, No Speak No Slave en het langste nummer van de avond My Morning Song. Maar feitelijk is alles gewoon van een erg hoog niveau.

De opname klinkt erg lekker. De band + twee achtergrondzangeressen + vier blazers komen allemaal uitstekend uit de verf. Nu maar hopen dat een optreden als dit gaat leiden tot een nieuw ijzersterk album. Dat is wel nodig na de laatste wat mindere pogingen.

Ik geef ruiterlijk toe dat ik niet erg op de hoogte ben met de muziek van de BC, maar ik heb aardig wat recensies gelezen dus toch maar overgegaan tot aanschaf. En ik moet zeggen; geen seconde spijt! De muziek van de BC doet me denken aan bands van nu zoals Widespread Panic en Screamin' Cheetah Wheelies, bands van toen (een snufje jaren 70 Stones en Small Faces maar vooral Humble Pie), terwijl men de hand ook niet omdraait voor een C, S, N and Y-achtig intermezzo.
Kortom, ik heb 150 minuten lang genoten, de tijd vloog helaas voorbij, maar aan de reacties hier te zien heb ik precies de juiste DVD te pakken.

avatar van Thuurke
Sterke cd, Ik heb deze nu een aantal keer beluisterd en vergelijk hem met de eerste live cd van de Crowes, die flink gevuld was met de nummers van de minder goede Lions cd en ben tot de conclusie gekomen dat deze wel een stuk lekkerder is dan die vorige live plaat. Deze rockt meer en de gitaar solo's zijn lekker lang.

avatar van spaceman
Naast de logische uitvoering van de bekende songs, zorgen vooral de lekkere, langer uitgewerkte nummers met soms behoorlijk heftig gitaargeweld voor een bijzonder luistergenoegen. Een echte liveplaat; niet even alles braaf naspelen, maar goed loos gaan. Zo hoort een concert te zijn. En dat lag dan voor €4,99 in de winkel..... Onvoorstelbaar.

avatar van freakey
spaceman schreef:
.....En dat lag dan voor €4,99 in de winkel..... Onvoorstelbaar.

Inderdaad.....
Iedereen blind kopen!!!!!

avatar van Ronald5150
Prima liveplaat van The Black Crowes naar aanleiding van hun reünie in 2006. Gitarist Marc Ford en toetsenist Ed Hawrysch voegen zich weer bij de band (al is dit van korte duur). De setlist is een gevarieerde weergave van het oeuvre van The Black Crowes, waarbij er smakelijk wordt afgewisseld tussen de grote hits en de wat onbekendere pareltjes. The Black Crowes weten een heerlijke psychedelische cosmic sfeer te creëren en de chemie tussen de broertjes Robinson is overduidelijk, net als tussen de gitaristen Marc Ford en Rich Robinson. Toch heb ik niet het gevoel dat deze plaat onmisbaar is. Niet echt een essentiële toevoeging aan hun oeuvre, maar wel een uitstekende impressie van een live concert van The Black Crowes. Maar de beste ervaring is nog steeds om ze in levende lijve te gaan aanschouwen. Daar kan geen enkele liveregistratie tegen op.

avatar van Twinpeaks
Gave plaat van The Crowes.Ze spelen met liefde en soul en de setlist is lekker divers.Een goed op elkaar ingespeelde band die toch wel meer uit hun carrière hadden moeten halen.Na de eerste twee prima albums ging het commercieel mis ,en hoewel ze prima platen afleverden ,zakten ze weg uit het hoofd en hart van de massa.Ik zag ze vorig jaar in het voorprogramma van Springsteen en ze waren nog steeds vol vuur ,al moet ik zeggen dat ze niet volledig tot hun recht kwamen in de open lucht,terwijl het nog licht was.The Crowes moet je zien op een klein podium,met een man of 2000 opeengepropt en sloten bier.Beetje zoals de hoes hier aangeeft. 4 sterren voor deze