The Jacksons - Triumph (1980)

Soul / Pop
Label: Epic

1. Can You Feel It (6:01)
  2. Lovely One (4:52)
  3. Your Ways (4:31)
  4. Everybody (4:59)
  5. This Place Hotel (Aka Heartbreak Hotel) (5:44)
  6. Time Waits for No One (3:24)
  7. Walk Right Now (6:29)
  8. Give It Up (4:21)
  9. Wondering Who (4:19)
  10. This Place Hotel [Aka Heartbreak Hotel) (Single Version] * (4:54)
  11. Walk Right Now [John Luongo Disco Mix] * (7:37)
  12. Walk Right Now [John Luongo Instrumental Mix] * (6:58)
avatar van pauljojo
Gevonden in LP-collectie van mn pa. Niet helemaal mijn straatje natuurlijk, maar kan het ook moeilijk afgrijselijk lelijk vinden... 2,5*

pauljojo schreef:

Mee eens: alleen ik ken hem dan weer uit de LP-collectie van mijn zus

en ik uit de collectie uit m'n tienerjaren.
Ik vond het toen wel een aardige plaat, hoewel niet te vergelijken met veel veel sterkere "Destiny"

"Lovely one" vind ik overigens nog steeds een geweldig nummer!

Verrek. Heeft Michael hier nou wél een neus?

rayman schreef:
Verrek. Heeft Michael hier nou wél een neus?

ja ja... en kroeshaar, en hij was zwart en knap ook.

En.... hij had vooral nog de inspiratie en energie op goeie muziek (en daar gaat het hier om geloof ik) te maken in deze jaren.
Al gaat dat dus nog meer op voor platen als Destiny, off the wall en Thriller.

Davez
Klasseplaat. Can you feel it , time waits for no one, your ways en lovely one zijn klassiekers.
5sterren.

Can You Feel It is toch wel een episch nummer, en deze cd geeft de essentie van de Jacksons in hun later jaren goed weer.

Lekker album.

Heb Time Waits for No One altijd een hoogtepunt gevonden!

avatar van rkdev
Voor mij samen met Destiny de beste plaat van de broers !
This Place Hotel is een vroege Thriller !

avatar van rkdev
Ik begrijp niet dat dit album hier zo genegeerd wordt. Er staan bijna alleen maar goede nummers op en met Can You Feel It , Lovely One en This Place Hotel zelfs 3 échte toppers. Je kunt duidelijk horen dat Michael in z'n golden years zit.

rkdev schreef:

Het is overal Michael Jackson ineens (en ik doe daar vrolijk aan mij omdat ik het leuk vind om zijn muziek nu even extra te draaien), maar de hele Jacksons periode heb ik helemaal niet aan bod zien komen in alle programma's.
Terwijl hij zich zelf toch echt hier (in deze periode) het schrijven heeft geleerd, en echt de basis heeft gelegd voor het latere succes.

Quincy Jones wordt heel erg geroemd (en terecht), maar Off the wall klinkt behoorlijk als de platen van The Jacksons (die weer voornamelijk zo klonken door Michaels stempel).

Ik heb het al eerder genoemd, maar "Lovely one" is zo sterk (die blasers!), en zo'n typisch eigen sound! Live bij de Bad '88 tour ook echt super!

P. de Clown schreef:

Mee eens ! Ze gaan echt van J5 naar solowerk.
Maar dan doen ze echt geen recht aan The Jacksons en met name Destiny en deze.

avatar van Darkzone
De link naar de videoclip can Can You Feel It verwijst naar de ingekorte video. Op YouTube - Broadcast Yourself. kun je de volledige 7,5 minuut durende versie zien (vhs kwaliteit, maar de video in HQ heb ik ook).

This Place Hotel heet gewoon Heartbreak Hotel. Alleen mochten ze dat zo niet op de hoes zetten omdat een nummer van Elvis ook zo heet (doen ze tegenwoordig niet meer moeilijk over gelukkig).

Blijft een top-album. The Jacksons op hun hoogtepunt.

Lacoste
Walk Right Now vind ik een geweldig nummer, maar de rest van de cd mag er ook zeker wezen! Meer dan wezen 4,5*** voor dit topalbum

avatar van rkdev
Vandaag weer eens gedraaid en het blijft echt een topalbum, voor mij toch wel echt het beste album van The Jacksons. Het is een heerlijk funky album dat (niet geheel toevallig) qua stijl precies tussen de solo-albums Off The Wall en Thriller van Michael in ligt. En zo klinkt dit albums eigenlijk ook, als een veredeld solo-album van de meest getalenteerde van de 5.
Als dit album onder zijn naam was uitgekomen was dit een klassieker geworden, daar ben ik van overtuigd. Nu wordt het vaak over het hoofd gezien.

6 van de 9 nummers zijn (mede) van de hand van Michael (de andere van Jackie en Randy) en het minste nummer van het album is ook meteen het nummer dat Michael niet zingt (Wondering Who, gezongen door Jackie).

Het album swingt de pan uit, en heeft met Can You Feel It, Lovely One, This Place Hotel en Time Waits for No One ook nog eens 4 echte toppers op 1 plaat staan.

"Destiny" had 2 geweldige hitsingles, maar dit album is als geheel beter.
Topplaat, The Jacksons op hun hoogtepunt !!

avatar van ThePrinceOfPop
Hmm wat past bij dit album het beste?

Geweldig, prachtig of sexy?

GEWELDIG

Destiny Triumph en Victory zijn de beste platen van deze groep. Volwassen en een leuke afwisseling van funk, disco, soul en rock. Toppertje binnen het genre.4,0 Hoogtepunt is toch Can You Feel It dat ik altijd het beste nummer van de Jacksons gevonden heb.

Gisteren de heren live aan het werk gezien. Uiteraard mis je MJ, maar het is nog steeds een genot om te zien.
Het zijn nog steeds gewoon wel effe die legendarische Jackson broertjes.

Van dit album werden 4 nummers gedaan, wat ook wel aangeeft dat dit een belangrijk album voor ze is geweest.

Verassend vond ik "time waits for no one". Ik vind dit een van hun mooiste nummers, en dat speelden ze dus gisteren ook! Mooi gezongen door Michael op dit album. Gisteren deed Jermaine de leads, en ook dat bezorgde me kippevel.

Na gisteren 0,5 erbij.. want dit album is echt erg goed!!!

avatar van principal2000
genesis1971 schreef:
Destiny Triumph en Victory zijn de beste platen van deze groep.

Laat ik nou net deze 3 in mijn kast hebben staan.

avatar van principal2000
Het allerbeste van dit album vind je gelijk met de tijdloze opener Can You Feel It. Maar eigenlijk zijn alle andere nummers ook meer dan de moeite waard. Heartbreak Hotel en Walk Right Now, zijn hier voor mij de beste voorbeelden van. Ook de rest van de nummers zijn minimaal erg goed tot uitstekend.
Leuk om te horen waar Heavy D & The Boyz de sample van Peaceful Journey (vind ik ook een sterk nummer) vandaan hebben.

avatar van Minneapolis
Niet zo sterk als Destiny, maar..

Walk right now
This Place Hotel
Can you feel it
Lovely one

En "Time waits for no one" is één van die gevoelige Michael Jackson nummers die ik wél mooi vind.
Helemaal als die instrumentatie en die koortjes er in komen.

avatar van Funky Bookie
Iets minder dan de voorganger, maar nog altijd erg lekker.
Hoogtepunt voor mij is het funky Walk Right Now.

avatar van Tijntje76
Uitstekende plaat! Ik ben een groot muziekliefhebber en heb tussen mijn collectie zo'n beetje alle albums van the jacksons.... Dit is verre weg het beste album... Er zit veel in. Ontzettend geïnspireerd allemaal.... Kan zich moeiteloos meten met het latere werk van Michael... Hoewel het een album is met de broers is het zoals altijd michael die de kar trekt... Ik vind de rest van de jackson-familie zowiezo totaal niemendal..... Albums van jermain of janet zijn verschrikkelijk.... Janet vind ik oor-schrijnend slecht en die andere doen er totaal niet toe maar michael is the bom!

Tijntje76 schreef:

Ik kan het hier eigenlijk alleen maar mee eens zijn. Hun Motown-albums als The Jackson 5 zijn ook niet slecht, maar daar zijn het vooral de producers en de muzikanten die de beslissingen nemen. En ook daar speelt de piepjonge Michael al een voorname vocale rol. Maar vanaf het moment dat ze zelf hun plaatjes mogen produceren, dus vanaf Destiny uit '78, is het toch vooral Michael die voor de kwaliteit zorgt. Zowel qua zangwerk als zijn toenemende bijdrage aan de composities. Maar vooral ook in de productie en de arrangementen.

Ik heb me altijd afgevraagd of The Jacksons ook maar in enige mate een vergelijkbare impact gehad zouden hebben als Michael er geen deel van zou hebben uitgemaakt. Ze zouden vast een paar hits gehad hebben, daar ben ik van overtuigd, maar verder zouden ze toch vooral een vergeten soulgroep geweest zijn. Ook hier is Michael al de ster van de show, en ik ben het met rkdev eens dat dit album een klassieker was geweest als het - ongetwijfeld met een andere tracklist - onder Michaels naam was uitgekomen.

Verder is dit ook vooral een album dat productietechnisch heel hoogstaand is. Zo'n nummer als Can you feel it zit qua arrangementen en productie echt enorm goed in elkaar. Het album is 'produced by The Jacksons' volgens de hoes, maar hier is de invloed die Quincy Jones op Michael had al duidelijk merkbaar. Geluidstechnisch ligt het lijnrecht in het verlengde van Off the wall en Thriller - een mooie brug van het soul-geluid van de jaren zeventig naar de pop van de jaren tachtig.

avatar van gaucho
Voor de liefhebbers die ervoor willen gaan zitten: een mooi verhaal van Tom Perry, de engineer op dit album, en de belangrijke rol die Michael speelde in de totstandkoming ervan:

Engineer Tom Perry on the making of the Jacksons' 1980 album Triumph - Wax Poetics - waxpoetics.com

Citaat: 'Michael was the driving force behind the album. He was a genius producer.'

Mijn eerste echte kennismaking met Michael Jackson voor Thriller was niet via The Wiz of Off The Wall, maar door Can You Feel It van The Jacksons, en dan voornamelijk de clip.
Als gigantische reuzen werden ze daar afgebeeld, nog steeds, zelfs na 40 jaar maakt deze meer indruk dan alle video’s die Michael Jackson vervolgens maakte.
Natuurlijk zaten die perfect in elkaar, maar als 5 jarig jochie viel mijn mond wel open bij Can You Feel It, net zoals bij die jongen in de clip die besproeid werd door een gouden glitterregen.
Net nog eens gekeken, en ik blijf deze geweldig vinden.
Nu terug naar de versie op Triumph, hier vind ik de zang van Michael veel te fel naar voren gebracht, het hele nummer zit wat raar in de mix.
Persoonlijk vind ik live versies van dit nummer vaak nog beter, het tempo is dan wat omhoog geschroefd, waardoor het nog een stuk krachtiger wordt.
Met trots wordt vermeld dat Michael zich met de productie bezig hield, maar dit heeft wel als gevolg dat voornamelijk zijn stem zeer duidelijk hoorbaar is.
Ze willen dicht bij het geluid van Quincy Jones blijven, maar die voegt wel net wat extra toe.
Lovely One is ook een geweldig nummer, en bij de funky swing moet ik ook denken aan een act als Commodores, die hier voornamelijk bekend is door de ballads, maar die ook een echt funk geluid wist neer te zetten.
De plaat is absoluut gedateerd, echt een discoplaat, maar die sfeer geeft hetzelfde nostalgische gevoel als een Saturday Night Fever, al klinkt die toen ook een stuk krachtiger, door de overheersende pompende bas.
Zo sterk als bij de eerste 2 tracks wordt het vervolgens nergens meer; het Disney achtige einde van This Place Hotel (Aka Heartbreak Hotel) had voor mij achterwege mogen blijven, en met ballads als Time Waits for No One heb ik weinig, al hoor je dan wel het beste waar Michael vocaal toe in staat is.
Eigenlijk vind ik Victory als plaat een stuk beter, vooral als je bedenkt dat Michael Jackson toen al heel groot was, en toch nog al zijn tijd, energie en bezieling in dit (groeps)album legt.

deric raven schreef:

Maar op victory zingt hij alleen op Be not always, state of shock, en een klein deel op torture en 3 seconden op Wait.. dan heb je t wel gehad.

Dus heel veel tijd stak hij niet in dat project. (Logisch ook) wel in de tour die eigenlijk een verlate thriller toernee bleek.

State Of Shock en Torture zijn wel gelijk de hoogtepunten, komt wel door zijn bijdrage.

deric raven schreef:

Zeker eens (vlak Jagger niet uit).. maar hoe vind jij Victory dan toch in zijn geheel beter dan Triumph?

De singles zijn beter in de mix, wat ik al aangaf.
Bij Can You Feel It is Michael Jackson teveel naar voren gemixt.
Productioneel is het gewoon niet zo geslaagd.
Verder denk ik dat Michael Jackson deze plaat gebruikte om bij Quincy Jones aan te geven hoe zijn soloalbum Thriller moest klinken.

avatar van Kos
Kos
Walk Right Now is eigenlijk simpelweg fantastisch.

deric raven schreef:
De singles zijn beter in de mix, wat ik al aangaf.
Bij Can You Feel It is Michael Jackson teveel naar voren gemixt.
Productioneel is het gewoon niet zo geslaagd.

Hmm, bedoel je nou dat je de productie van dit album niet zo geweldig vindt? Ik kijk er juist precies andersom tegenaan: voor mij is Triumph, en in het bijzonder Can you feel it, een van de fijnst geproduceerde en gearrangeerde soulnummers van begin jaren tachtig. Zeer smaakvol gedaan, en met een geweldige geluidskwaliteit, waarin alle elementen in de mix goed tot hun recht komen. En Quincy kwam er niet aan te pas, de broertjes hebben het zelf gedaan, met assistentie van Greg Phillinganes en engineer Tom Perry (zie hierboven).

Inderdaad, Michael staat nogal op de voorgrond op dit nummer. Zodanig zelfs dat je het zonder al te veel fantasie als een solo-single van hem had kunnen beschouwen, als je niet beter zou weten. Maar ja, hij zingt op dit nummer nu eenmaal de leadvocalen. En ten tweede denk ik dat dit het album is waarop Michaels talent voor het eerst ten volle tot uiting komt. Zodanig dat hij zijn broertjes gaat overvleugelen. Niet voor niets is hij op zes van de negen nummers de belangrijkste songwriter en neemt hij op de meeste nummers de leadvocalen voor zijn rekening. En inderdaad qua sound is Triumph gewoon de opmaat tot Thriller.

Kos schreef:
Walk Right Now is eigenlijk simpelweg fantastisch.

Zeker! Gek eigenlijk dat dit nummer, dat als derde single werd uitgebracht, nooit de hit- of tipparade heeft bereikt in ons land. Zeker nadat het momentum was opgebouwd door het grote hitsucces van Can you feel it.

Voor de liefhebbers: de CD-reissue bevat als extraatje de disco-mix van John Luongo van Walk right now, alsmede de instrumentale versie daarvan die op de B-kant van de 12 inch single verscheen. Een essentiele aanvulling, als je het mij vraagt.