The Bluetones - Expecting to Fly (1996)

Label: Mercury

1. Talking to Clarry (6:52)
  2. Bluetonic (4:08)
  3. Cut Some Rug (4:32)
  4. Things Change (5:38)
  5. The Fountainhead (4:35)
  6. Carnt Be Trusted (3:50)
  7. Slight Return (3:21)
  8. Putting Out Fires (6:22)
  9. Vampire (4:32)
  10. A Parting Gesture (4:40)
  11. Time and Again (5:09)
avatar van jeroen1904
Eén van de betere britpopplaatjes in mijn collectie. Nadien deze band eigenlijk volledig uit het oog verloren en er ook bijna niets meer over gehoord en geen werk meer van gekocht.

avatar van Marty McFly
Een van de beste debuutplaten aller tijden van één van mijn favoriete bands! En als ik heeeel diep in mijn hart kijk hebben ze dit sindsdien niet echt meer overtroffen (zoals dat zo vaak gaat met briljante debuten).

Als openingsnummer "Talking to Clarry" is geëindigd ben ik al emotioneel gesloopt en dan moet ik me nog door zoveel andere pareltjes heenworstelen....

Voeg daaraan toe de aanwezigheid van de meesterlijke Britpop-klassiekers "Slight Return" en "Bluetonic" en je hebt de in mijn ogen enige essentiële Britpop-plaat te pakken!

avatar van jeroen1904
Staat nog steeds in mijn top 10 en zal na verloop van tijd nog stijgen denk ik . Las in andere topic dat ze liveplaat gaan uitbrengen, of net hebben uitgebracht. Ik moet eens dringen op zoek naar ander werk van deze mannen, maar zo moeilijk te vinden in België en ben nog altijd niet thuis met shoppen via internet.

Deze plaat gekocht in Canterbury toen ik 17 was (zo'n 10 jaar geleden) en deze nadien echt kapot gespeeld. Na verloop van tijd betrap ik mezelf er op dat ik deze nog altijd veel speel. Talking to Clarry is inderdaad een prachtige binnenkomer. Bluetonic klassieker, net als slight return (nummer waardoor ik de band heb leren kennen). Carnt be trusted , time and again ook wereldnummers. Favoriet blijft putting out fires (na talking to clarry 2 maal emotioneel gesloopt). Inderdaad, een Britpop- klassieker, deze expecting to fly.

avatar van Marty McFly
jeroen1904 schreef:

JolkiPalki
In mijn ogen de beste plaat ooit. Zo enorm grijs gedraaid dat het nu niet zo veel meer doet, maar wat heb ik er bergen kippenvel door gehad.... Echt geweldig! De nummers Things Change en Putting Out Fires zijn de ultieme hoogtepunten. Helaas konden latere albums toen alleen maar teleurstellen. (Die ben ik pas later gaan waarderen).

avatar van cbokhove
Erg goed. Vooral bekend van Slight Return. Live vond ik ze saai.