Arcadia - So Red the Rose (1985)

Label: Capitol

1. Election Day (5:28)

met Grace Jones

2. Keep Me in the Dark (4:30)
  3. Goodbye Is Forever (3:48)
  4. The Flame (4:23)

5. Missing (3:42)
  6. Rose Arcana (0:50)
  7. The Promise (7:29)

met Sting, David Gilmour en Herbie Hancock

8. El Diablo (6:04)
  9. Lady Ice (7:31)
  10. Say the Word [Theme from 'Playing for Keeps') (7" Edit] * (4:30)
  11. Election Day [Single Version] * (4:31)

met Grace Jones

12. Goodbye Is Forever [Single Mix] * (4:17)
  13. The Promise [7" Mix] * (4:46)
  14. The Flame [7" Remix] * (4:06)

met Grace Jones

15. Say the Word [Theme from 'Playing for Keeps') (Soundtrack Version] * (5:08)
  16. She's Moody and Grey, She's Mean and Restless * (4:29)
  17. Election Day [Consensus Mix] * (8:39)

met Grace Jones

18. Goodbye Is Forever [Extended Mix] * (6:45)
  19. The Promise [Instrumental] * (5:44)
  20. Rose Arcana [Extended Mix] * (5:33)
  21. The Flame [Extended Mix] * (7:17)

met Grace Jones

22. Say the Word [Theme from 'Playing for Keeps') (Extended Vocal Mix] * (6:33)
  23. Election Day [Cryptic Cut] * (9:09)

met Grace Jones

24. The Promise [12" Mix] * (7:06)
  25. Goodbye Is Forever [Dub Mix] * (5:15)
  26. Say the Word [Theme from 'Playing for Keeps') (Extended Instrumental Mix] * (5:48)
  27. Election Day [Early Rough Mix] * (9:04)

met Grace Jones

28. Flame Game [Yo Homeboy Mix] * (2:50)
Funky? Welk nummer is funky op dit album? Misschien bedoel jij notorious?

avatar van frolunda
Ik vond Duran duran altijd een combinatie pop,rock en wat funk.Met Powerstation ging een gedeelte van de band de rock kant op en Arcadia vond ik wat meer een funky inslag hebben voor mijn gevoel.Luister maar eens naar Goodbye is forever,als dat geen funky ritme heeft.Maar ja misschien zit ik er wel naast,gebeurt de laatste tijd wel vaker.

^Ik snap wel wat je bedoeld, er zit een funky achtig gitaartje in Goodbye is forever. Maar om dat nou echt funky te noemen.. In mijn beleving niet, maar he.y. jij kan dat uiteraard heel anders horen.

avatar van IntoMusic
Nooit van deze groep gehoord en bij toeval (doorklikkend op het werk van de Duran Duran leden) hier terecht gekomen. Als ik de positieve berichten hier lees, moet ik wel op zoek gaan naar hun muziek. Zal eens eerst Youtuben .

IntoMusic schreef:

Ben jaloers dat jij dit nog mag ontdekken. Als je Duran Duran een warm hart toedraagt dan gaat dit album je zeker ook bevallen!

avatar van TEQUILA SUNRISE
So Red The Rose is inderdaad een geweldig album wat kan wedijveren met het betere Duran Duran werk.

We zijn meer dan 4 jaar verder wanneer de speciale release van dit album verscheen en nu is het al een heus collector's item.
Ik zie op sommige 2dehands sites hallucinante prijzen variërende van €€75 tot zelfs €€179.

80's man schreef:

Ik heb m recent nog verkocht (had m dubbel) voor een zeer schappelijk prijs van 29,95

80's man schreef:
Eindelijk heb ik vorige week mijn exemplaar kunnen bemachtigen,de special edition van dit album voor het zachte prijsje van 17,90 euro

Maar als ik zie wat ik er toen slechts voor neertelde zijn de prijzen vandaag toch wel duizelingwekkend te noemen.
Ik zou zeggen,koesteren dit juweeltje!

avatar van Dibbel
Produktietechnisch hoogstandje (Alex Sadkin en Arcadia) wat klinkt als een klok, met veel fijne nuances en bijgeluidjes.
Nog fijner jaren 80 geluid zul je niet veel tegenkomen.
Het is natuurlijk gewoon een Duran Duran album en nog een van de betere ook.
De mooie hit Election Day (met Grace Jones) haalde een 14e plaats in december 1985. Het voorjaar daarna bleef het iets mindere The Flame (dat het meest als de 'oude' Duran Duran klinkt) in de tipparade steken.
Prijsnummers hier (en die te lang duurden voor de hitparade) zijn het onwaarschijnlijk mooie The Promise (met ook Sting op zang) en El Diablo.
Goodbye is Forever is inderdaad wat funky en de afsluiter van kant 1 (Missing) lijkt wel weer op een zoveelste versie van She Moves Through The Fair, maar is wel mooi gezongen (lijkt Bryan Ferry wel).
Overigens waart de geest van de gladde jaren-80 Bryan Ferry voortdurend rond op dit album.
Enige minpuntje wat ik kan bedenken is dat het afsluitende Lady Ice misschien wat pittiger had gemogen en dat het korte instrumentale stukje Rose Arcana overbodig is.
Een prachtige gladde jaren-80 plaat.
Op vinyl, gloednieuw, op Parlophone. Made in EEC (dat was vanaf 1984), maar ik denk dat dit gewoon de Duitse perserij in Alsdorf is.
Volgens mij in 1986 al gekocht in de aanbieding (3 voor 25 gulden) bij de FRS.

Dibbel schreef:
korte instrumentale stukje Rose Arcana overbodig is.

Heb je ooit de volledige versie wel eens gehoord? Dan beluister je deze "snippet" toch anders denk ik.

avatar van Dibbel
Nee, heb ik nog niet gehoord. Op de LP staat enkel dat korte stukje.
Zal daar eens achteraan gaan.

Dibbel schreef:

Laat nu net Lady Ice en Rose Arcane (extended mix) voor mij de twee hoogtepunten van het album zijn.
Dezelfde dromerige sound zoals we die kennen bij de laatste platen van Japan,zalig!

avatar van IntoMusic
Eindelijk even een berichtje over dit album achterlaten. Ik ben denk ik één van de weinige die wat gematigd is omtrent Arcadia. Diverse malen op de iPod beluisterd en het luistert leuk weg maar niet van uitzonderlijke hoogte: het is een 'OK' album.
Combinatie met Grace Jones is niet echt mijn ding. Is ook nooit mijn type zangeres geweest. De rest is prima alleen kan ik die niet helemaal matchen met de reacties hier. Uitschieters vind ik m.n. de laatste drie songs waarbij The Promise echt geweldig is.

Beetje teleurstellend voor mij - sorry lennon - en het is niet een album dat voor mij memorabel is.

avatar van Funky Bookie
Duran Duran heeft op diverse platen enkele nummers staan die misschien wel beter zijn dan de nummers op dit schijfje. In mij ogen hebben ze echter nooit een album uitgebracht met zo'n consistente kwaliteit.
Dit maakt het voor mij een ontzettend prettig album dat nog steeds beter wordt per luisterbeurt.

avatar van EttaJamesBrown
Een parel. Vooral kant 2.

Soms vraag ik mij weleens af hoe de wereld er uit had gezien als dit onder de naam Duran Duran was uitgebracht. Precies hetzelfde? We zullen het nooit weten.

Hieronder is mijn recensie te zien zoals ik 'm geplaatst heb op http://leosbloghuis.blogspot.nl/

Het rommelde in Duran Duran, John en Andy besloten te gaan rocken met Robert Palmer in The Power Station (met succes) en Roger, Nick en Simon kwamen met Arcadia. Een mooie opvallende hoes (maar toch wel weer in DD stijl) en opvallende foto's. Arcadia had een mooie stijl. Het album werd grotendeels in Parijs gerealiseerd, en bevat een mooi lijstje gastartiesten.
Het einde van Duran Duran leek nabij, en dit leek een soort afscheid te gaan worden. Toen halverwege dit project Roger ook nog Arcadia verliet (ivm overspannenheid) leek het doek definitief te vallen over de bam Duran Duran. Dit bleek achteraf half waar, want na Live Aid (wat hun laatste show met zijn vijfen bleek te zijn) kwam John netjes terug, en gooiden Andy en Roger de handdoek in de ring. Duran Duran leefde nog, en doet dat nog steeds! Roger en Andy keerden 15 jaar later terug, en zo was de cirkel rond. Tijdens de laatste show die ik zag van de mannen in 2015 werd Election day nog (erg fraai) gespeeld, en dat liet zien dat ze zelf ook nog in hun nopjes zijn met dit fraaie werk.

1.Election Day (5:28)
De eerste single van het album, wat al uitgebracht voor de release van dit album. Het werd een bescheiden hit, en ook de enige van deze gelegenheidsband in dit land. Ik was meteen betoverd. Het nummer greep me vast en liet me niet meer los. Het was Duran Duran, maar toch ook weer niet. De magische ritmes, de zware bas, de leidende synth, de zeikerige stem van Simon, het klopt allemaal. De James Bond song A view to a kill had blijkbaar tot een goede relatie geleid met Grace Jones, want ze mocht in dit nummer opdraven, en ook nog eens in the Flame. Het is een waardevolle toevoeging. Het nummer heeft 6 remixen, verdeeld over een verschillende 12inches. Ik moest als jochie een vermogen uitgeven om alles compleet te houden.

2.Keep Me in the Dark (4:30)
Op dit nummer speelt Andy Mackay van Roxy Music een aanstekelijk partijtje gitaar. Het is wederom een nummer met toch een grote Duran Duran touch, mede door de synths van Nick. Ik heb dit altijd een erg goede track gevonden, en me verbaasd dat dit niet tot een single werd verkozen. In deze periode was Duran Duran op zijn piek qua populairiteit en dit had absoluut een hit geweest. De vocalen van Simon vind ik heel erg prettig op dit nummer.

3.Goodbye Is Forever (3:48)
Dit was de 2e single, en wederom vind ik dit een fantastisch nummer. Maar de single deed hier helemaal niks. De single versie is overigens een andere mix dan hier op de LP is te horen. Mijn voorkeur gaat uit naar de versie die hier is te horen. Een mooie dramatische titel, die door de zeurderige (mooie) zang van Simon een mooie kleur en juiste bestemming krijgt. Ten tijde van dit nummer overleed mijn oma, dus deze titel was voor mij een passende manier om dat te verwerken. Het mooie daaraan is dat ik nu, 30 jaar later nog steeds aan haar denk als ik dit nummer hoor.

4.The Flame (4:23)
Single nummer drie, met weer Grace Jones als gast artiest. Deze keer in het intro. Een erg catchy nummer wat voor mijn gevoel meteen hitpotentie had. Echter werd ook deze single niet een grote hit Ook hier is de single mix afwijkend van de album versie. Deze mix werd door Nile Rodgersgedaan. Niet alles veranderd dus in goud wat de man aanraakt. John Taylor had een gastrol in de videoclip van dit nummer, zo was Duran Duran bijna weer compleet, ware het niet dat Roger al niet meer te zien was in de clips. Wederom had dit net zo goed een Duran Duran track kunnen zijn.

5.Missing (3:42)
Een zeer gevoelige track, zonder ritmesectie. Hoofdzakelijk geleid door synths, en gesteund door een mooie gitaar en klarinet. Het laat de vocale mogelijkheden van Simon erg mooi horen. Als klein mannetje vond ik dit een wat moeilijk nummer, maar in de loop der jaren ben ik dit heel erg gaan waarderen. Er is een begleidende video clip bij dit nummer, maar op single verscheen het alleen als B-kant van Goodye is forever.

6.Rose Arcana (0:50)
Een muzikaal intermezzo wat tot de introductie van the promise leidt, maar toen the Promise op single verscheen werd duidelijk dat het in feite een snippet was van een compleet nummer wat ruim vijf en halve minuut duurt. Nog steeds instrumentaal, en duidelijk een speeltje van Nick Rhodes, maar wat mijn betreft bloedstollend mooi. Zeker het verlengde stuk wat dus net niet te horen is op het album is erg mooi. De angel is verwijderd hier, en eigenlijk is dat onbegrijpelijk.

7.The Promise (7:29)
Een nummer met veel "grote" namen als gast. Sting, David Gilmour, Mark Egan en Herbie Hancock. Dat is geen lullige samenstelling. Het resulteert in een zeer volwassen popsong die de visie van het rijke Westen overproblematiek in de 3e wereld ter discussie stelt. Een politiek getinte tekst, wat laat zien dat LeBon een volwaardig tekstschrijver is. Sting zijn bijdrage in de vocalen zijn een erg welkome toevoeging. De single deed wederom helemaal niks, en dat is echt een gemis voor de pop wereld, want het is wat mij betreft één van de betere singles van dat jaar.

8.El Diablo (6:04)
Het intro met de viool is onheilspellend, maar zodra de band inzet en het nummer zijn melodie vindt is het een vrolijk nummer. Wederom vind ik de vocalen erg mooi. De mooie zinsnede Can't stand another howling day inside this empty skin waar LeBon exact bij het woord howling z'n stem laat overslaan bewijst me dat hierniet zomaar even een nummer is opgenomen, er is over nagedacht. Helaas erkennen te weinig mensen de kwaliteiten als zanger van deze man. Een aanstekelijk refrein, ook een handtekening van LeBon. Prachtnummer dit, en het einde is weer een spelletje van Rhodes. Het past allemaal mooi, en het is genieten.

9.Lady Ice (7:31)
De laatste track is de allermooiste van het album. Het knappe is dat er dus al acht heel erg goede numemrs zijn gepasseerd en dan nog maakt de laatste een enorme indruk. Het intro is wat lang, maar ik vind het wonderschoon. De trage start krijgt wat meer vorm als het ritme aanzwengt met Rhodes zijn synths. De zang van Simon maakt het af. Kippenvel is het enige wat het goed omschrijft. het refrein reken in tot één van de mooiste die LeBon ooit schreef. De solo die Rhodes daarna inzet is ijzingwekkend mooi. Lady ice verwarmt me.... wat een klasse.

Het is duidelijk, dit uitstapje was op tijd, en nodig, want als de heren voortgeploeterd hadden als Duran Duran hadden we dit allemaal gemist. Dit is het album wat Duran Duran nooit maakte. Maar wel hun allerbeste. Het enige zwakke moment op dit album is de té korte versie van Rose Arcana. Mocht je nog nieuwsgierig zijn naar dit album, probeer dan de re-release met 2cd's te scoren, want de remixen en lange versies zijn ook zeer de moeite waard. Een zeer volwassen plaat, die 30 jaar na dato nog steeds vers klinkt en waarvan ik nog steeds onder de indruk ben.

Overigens is dit het enige album van de band, maar na dit album brachten ze nog een single uit die op de soundtrack van Playing for Keeps te vinden is. Het nummer Say the word is echter een middelmatige track, die de mooie naam en legende van dit album niet echt eer aan doet. Gelukkig is het dan ook niet op dit album terecht gekomen, en alleen als single uit gebracht. Een leuk hebbeding, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

avatar van goldendream
Dit heb ik lang niet meer beluisterd en na de mooie recensie van Lennon krijg ik er zin in.

goldendream schreef:

Leuk

Inmiddels alweer gedraaid?

avatar van goldendream
Neen, nog niet aan toegekomen. Misschien morgen.

avatar van Ralph 1983
Election Day was vanochtend bij Ekdom in de Ochtend het nummer wat centraal stond in het item De Kluis.

Ekdom In De Ochtend - Gemist - nporadio2.nl

Ralph 1983 schreef:

Ekdom In De Ochtend - Gemist - nporadio2.nl

Ik heb Ekdom hoog zitten, maar vond dat hij nogal laagdunkend deed over de band Arcadia. Woorden als eendagsvlieg en een enkel hitje verbaasde me iets. Geen woord over hie goed hèt hele album eigenlijk wel is. En ik weet dat hij Duran Duran ook een warm hart toedraagt. Vond het wat raar.... gelukkig weet ik beter

avatar van Funky Bookie
Arcadia als bad is ook een eendagsvlieg, maar met het hele DD verhaal erbij en kijkend naar de kwaliteit van dit album is het inderdaad ook wat kort door de bocht.

avatar van Ralph 1983
Het gaat alleen om dat ene nummer wat een klein hitje was geweest, maar dat zal die vast bewust hebben gedaan om nieuwsgierige luisteraars in spanning te houden. Zodat ze de rest van het album zelf kunnen ontdekken.

Ralph 1983 schreef:

Als dat zijn bedoeling was geweest had hij er vast dieper op ingegaan. Maar het bleef leuk Election Day weer eens te horen op de publieke omroep

avatar van E-Clect-Eddy
Zo halfje erbij, alhoewel misschien moet er nog wel wat bij, dat ik deze maar op 3,5* had staan... onbegrijpelijk. had diverse nummers op een tapeje staan en vaak geluisterd voor ik ooit het album aanschafte ergens tweedehands

Vandaag alweer 32 jaar oud.

Daarom weer op de draaitafel. Wat een beauty blijft deze plaat. Levert niks aan kwaltiet en luisterplezier in. Sterkrr nog...wordt Aileen maar mooier.

Jammer dat deze plaat nooit die erkenning heeft genoten bij het grote publiek. Dat is toch een juweel wat deels onbekend is gebleven.

avatar van spoiler
lennon schreef:
Vandaag alweer 32 jaar oud.

Ongelofelijk wat de tijd hard gaat .

Maar wat blijft dit inderdaad een schitterende plaat.

avatar van goldendream
Het feit dat het album eerder onbekend gebleven is, heeft ook zijn charme.

avatar van jono
Een van de meest onderschatte albums van de jaren '80. Ik vind het echt een meesterwerk. Een van de weinige albums die ik zowel op elpee als op ceedee heb.