Koop - Koop Islands (2006)

Zweden
Electronic / Jazz
Label: Compost

1. Koop Island Blues (4:34)

met Ane Brun

2. Come to Me (2:51)

met Yukimi Nagano

3. Forces ... Darling (5:03)

met Earl Zinger

4. I See a Different You (3:16)

5. Let's Elope (3:14)

met Mikael Sundin

6. The Moonbounce (2:46)
  7. Beyond the Sun (4:53)

met Earl Zinger

8. Whenever There Is You (4:01)

met Yukimi Nagano

9. Drum Rhythm A (Music for Ballet Exercises) (2:14)
Waltz for Koop vond ik een alleraardigst album.
De opvolger heeft even op zich laten wachten.
Van dit album ken ik het nummer met Ane Brun: een zwoel late night jazzy nummer wat het goed zou doen op warme zomeravonden. Dat gaat er niet meer in zitten, dus zullen we er maar van moeten gaan genieten terwijl de bladeren van de bomen vallen en de regen tegen de ruiten tikt

fastpulseboy
toch is het nu nog prettig toeven buiten!

Ik wou net zeggen... Het is bepaald nog geen weer om een jas te dragen.

Grapjassen (sterker: het is nu gewoon benauwd). Maar dit album is ook nog niet uit he

Ik ben wel benieuwd naar dit album, want die samenwerking met Ane Brun bevalt me wel (ook al is dat haar enige bijdrage).

avatar van coolaid
Heb m nu een paar keer geluisterd. Vooral de eerste twee tracks vind ik erg goed.

1. Koop Island Blues - 5*
met de Noorse Ane Brun, mooie speelse stem heeft ze, lekker jazzy vakantie-sfeertje. Doet me een beetje denken aan Gotan Project met die accordeon erdoor. Goed begin van de cd. Ook fijn dat ze me begint toe te zingen met "Hello my love..." Kon het ook niet nalaten om even te checken op google hoe ze er uit ziet... best aardig.

2. Come To Me - 4*
Yukimi Nagano was ook al op de vorige cd's van koop te horen (nice too). Dit nummertje loopt vooral erg lekker door de bas-partij.

3. Forces... Darling - 3*
Dit nummer doet me wat minder, vooral qua zang. Te veilig ook qua opbouw, klarinet solo waarbij elke 4 maten een nieuw elementje (drummetje, basje..) bijkomt. Te strak, clean.

4. I see a different you - 3*
Ook dit nummer is wel aardig maar te weinig gedurfd, het bevat een aardige xylofoon-solo, maar geef mij toch maar het xylo-spel van spinvis. Ik vind de stem van Yukimi hier ook bijna tegen het irritante aan. Begrijp ook niet waarom ze een remix van dit nummer als Bonus Track hebben toegevoegd (track 10 niet gelist hierboven 6:43). - 2* voor deze remix.

5. Let's elope - 2*
Een overzoete mannenstem die nog geen vlieg zou kwaad doen zingt: We won't go where the cops won't show... Weet iemand of de jongens van Koop een relatie met elkaar hebben? Zou me niets verbazen na het horen van dit nummer (en zien van de hoes).

6. Moonbounce - 3*
Instrumentaal achtergrond deuntje. Aardig, maar niet meer dan dat.

7. Beyond the sun - 2*
Spoken word is niet zo mijn ding, zeker als er niets zinnigs verteld wordt. Ondersteund door een xylofoon, piano en jazzdrum.

8. Whenever there is you - 4*
Niet zo goed als Come to me, maar wel een fijne rustig kabbelende plaat. Vind het jammer dat de bas er te zacht is ingemixt.

9. Drum Rhythm A - 3.5*
Instrumentaal, meer elektronica, minder jazz. Gebeurt weinig in, maar goed als afsluiter.

1, 2 en 8 in de iPod Top Rated list, de rest hoeft voor mij niet zo. Waltz for Koop (2001), hun vorige, is beter vind ik. Had in 5 jaar tijd (de Alternative Takes van Waltz for Koop uit 2003 niet meegerekend) iets meer verwacht dan deze korte schijf met een paar uitschieters.

3.5*

Het is allemaal wat luchtiger en lichter dan voorganger Walt for Koop (die op zich ook al luchtig was).
Ik plaats dit een beetje in de hoek waar ook De-Phazz zit: lekker voor die op deze site zo enorm bekende luie zondagmiddag
Leuk plaatje, goed gedaan, meer ook niet. En voor mensen die wel iets 'jazz-achtig' willen, maar geen trek hebben in het grote werk of de Jamie Cullums van dit moment is dit zeker geschikt.

avatar van Zwammer
Dit klinkt erg lekker zeg
Lekker luchtig en fris inderdaad, daar hou ik wel van. Vooral de eerste 2 nummres zijn heerlijk. Ik begin met 4*

yasper schreef:
Is het vorige album ook in deze stijl? Zo ja, dan laat ik die zeker ook niet liggen!

Ja is wel vergelijkbaar, dus ik zou die zeker niet laten liggen

avatar van blur8
De licht swingende combi van Jazzy Pop bevalt me zeer. Veel te kort album echter, met Come To Me als hoogtepunt. Smaakt naar meer.

djeffibrelich
wat is come to me toch een geweldig nummer om te draaien tijdens deze koude wintermaanden.

avatar van otherfool
Het zwoele 'Hello, my love' van Ane Brun doet dit Friese hart smelten maar helaas is de Koop-koek op na de eerste 2 erg mooie songs. Het wordt allemaal minder enerverend en charmant, en het duo The Moonbounce / Beyond the Sun is zelfs gewoon vervelend. File Under 'niet mijn ding'.

2*.

avatar van Djarune
heel relaxte plaat dit.

1e 4 nummers lekker jazzy, daarna wordt het te gekunsteld. Forces....Darling, lekker big band nummer, voor de liefhebbers.

avatar van blur8
nr 5 en 8 gaan hier altijd mee op de repeat.. kan er geen genoeg van krijgen. Hoop innig op een vervolg?

Of er een vervolg komt weet ik niet. Misschien kun je wat met het debuut?

avatar van frankmulder
Wel lekker, maar Waltz for Koop vond ik beter.

avatar van Carolaah
Koop Island Blues is echt zoooooooooooo heerlijk...

"Hello my love, it's getting cold on this island .. "

avatar van T.A.
Hoorde vanochtend Come to me op de radio. Geweldig zeg. Dat vraagt verdere aandacht.

avatar van Clasina
Zodra ik het album hoorde, ben ik direct naar de winkel gehold. Hebben! Prima, goed in elkaar getimmerde elektronische jazz, geweldig. Beyond the son vind ik heel origineel, de gesproken tekst met een meeslepend muziekje erachter. Verder vind ik Koop Island blues, come to me en I see a different you de lekkerste nummers.
Tekstboekje erbij, dat verhoogt het luisterplezier altijd. Top-cd!