Nada Surf - The Proximity Effect (1998)

Label: Elektra

1. Hyperspace (4:35)
  2. Amateur (4:01)
  3. 80 Windows (4:24)
  4. Mother's Day (3:46)
  5. Troublemaker (4:21)
  6. Bacardi (4:01)
  7. Bad Best Friend (4:09)
  8. Dispossession (2:53)
  9. The Voices (3:29)
  10. Firecracker (3:46)
  11. Slow Down (4:09)
  12. Robot (5:30)
  13. Silent Fighting * (3:50)
erg mooi album; beter als High/Low

inderdaad erg mooi album. Ik luister deze CD al jaren met grote regelmaat.

Ik had deze CD al een tijd in mijn bezit maar ik had hem maar een enkele keer gedraaid. Nu ineens heb ik hem een paar keer achter elkaar gehoord en hem nu pas ontdekt!!
Alle nummers liggen lekker in het gehoor. Precies op het moment dat het in een nummer mogelijk saai zou kunnen worden komt er een totaal andere wending. Steeds erg verassend.
Dat is denk ik wat er in het begin bij mij mis is gegaan. Ik heb de nummers gewoon nooit helemaal afgeluisterd en had daarom ten onrechte het gevoel dat het een beetje saaie CD was. Ik weet nu beter!!!
*4*

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
hm ik had dit album ooit eens voor Mother's Day helemaal gedownloaded, maar na een aantal luisterbeurten ging het wat vervelen. 'steeds erg verrassend' vond ik nou juist niet van toepassing... laten we het op 2½* houden

De eerste drie nummers zijn erg sterk, met Hyperspace misschien wel als beste nummer die ze tot nu toe hebben gemaakt. In de rest van de liedjes is af en toe een sterk moment te ontdekken. Ik kan me voorstellen dat de plotselinge wendingen verrassend zijn maar het komt bij mij soms over als ver gezocht... desalnietemin een prima plaat.

ik heb trouwens een versie van deze CD met als derde track Why Are You So Mean to Me. Volgens Allmusic.com is dat de Australische versie...

avatar van Marty McFly
Volgens mij is "Why Are You..." sowieso track 3... dus de tracklist klopt niet helemaal...

Bij mijn exemplaar klopt t wel, er staat alleen nog een extra bonustrack op: 'Spooky'

Marty McFly schreef:

Bij mij is nummer 3 ook Why are you so mean to me, één van mijn favorieten overigens.

Dit album is een beetje wisselend. Echt een overgang tussen High/Low en Let go. Het heeft meer diepgang dan de eerste, maar mist de kwalitiet van de vervolgalbums.

Als geheel de moeite waard, maar de tekst van #4 (Mother's day) kan echt niet.

Doorman schreef:
Als geheel de moeite waard, maar de tekst van #4 (Mother's day) kan echt niet.

Want?

Want?

Maar ieder zal zijn eigen beleving erbij hebben. En Nada Surf is desondanks voor mij een van de fijnste bandjes van de hele wereld. Dat ze nog maar veel albums mogen maken!

Doorman schreef:
Aanranding en verkrachting is een prima onderwerp om in een song ten strijde tegen te trekken. Maar de manier waarop onze vriend Matthew Caws deze laatste strofen van deze tekst in elkaar heeft gezet -en met name zingt- werkt eerder op mijn lachspieren. Hij zet het naar mijn idee gewoon niet overtuigend neer. Maar ieder zal zijn eigen beleving erbij hebben.

Ik vind het juist erg goed en krachtig neergezet, zowel muzikaal als tekstueel, maar goed...

Inderdaad een topband!

avatar van Basel
Onderschatte band dat last heeft van one-hit-wonder imago.
Een van mijn favoriete albums. Hyperspace doet het live ook erg goed.

avatar van thetinderstick
Geweldig album dit, mijn favoriet van Nada Surf. Waarom de platenmaatschappij hem niet wilde uitbrengen destijds is mij een raadsel. Ok, geen enkel nummer klinkt als 'Popular', maar een nummer als 'Hyperspace' is toch een geheide (cult)hit? Ook 'Amateur', '80 Windows' ('the moon is closer to the sun, than I am to anyone', prachtig), 'Bad Best Friend', 'Bacardi', 'Slow Down'.. allemaal geweldige nummers. High/Low wordt hier op alle fronten overtroffen. 4,5*

Ongeloofelijk goede groep, album dat ik nooit beu word, misschien wel het beste dat ze al gemaakt hebben. Spijtig dat ze het maar op een klein label hebben uitgebracht, anders had het meer succes gekend. Ik heb wel een andere versie dan deze op musicmeter, met Why Are You So Mean To Me op? (cover dacht ik, maar toch hitje in de afrekening geweest). Uitschieters voor mij zijn Hyperspace, Amateur, The Voices en Why Are You So Mean To Me?

avatar van Tijn79
Ikzelf heb dit album met de volgende tracklist:

Track listing (1998 original release, Europe)

01 "Hyperspace"
02 "Amateur"
03 "Why Are You So Mean to Me?" (Vitreous Humor cover)
04 "Mother's Day"
10 "The Voices"
11 "Firecracker"
12 "Slow Down"
13 "Robot"

En daar ben ik maar wat blij mee, want
Why Are You So Mean to Me? is toch 1 van mijn favo tracks van de band geworden

Nada Surf K.O. nu in progress. Volg de volgende link:

Muziek >> Muziekgames >> Artiesten KO's (Nada Surf)

Nada Surf K.O. nu in progress. Volg de volgende link:

Muziek >> Muziekgames >> Artiesten KO's (Nada Surf)

Juist eens de stemmingen bekeken, heel vreemde halve finale ! Had eerder Popular, Always Love, Stalemate & Killian's Red verwacht. Zeker "See The Bones", wat voor mij in de verste verte nog niet aan de knieën van mijn halve finalisten Hyperspace, Stalemate (beide nummers nog altijd sinds de eerste beluistering van de albums, mijn favorieten), Killian's Red & Concrete Bed komt. Maar soit, na een extra honderd beluisteringen denk ik er misschien anders over na

NadaSurf schreef:

Je had er bij moeten zijn!