Wallenstein - Blitzkrieg (1971)

West-Duitsland
Label: Spalax

1. Lunetic (11:57)
  2. The Theme (9:47)
  3. Manhatten Project (13:54)
  4. Audiences (7:41)
avatar van schizodeclown
Prachtige passages hierop, en af en toe klinkt het een beetje gedateerd, maar zekers de moeite waard om te luisteren.
The Theme is een pareltje.
Dikke 3,5*!

avatar van Mssr Renard
Waanzinnige grotendeels instrumentale plaat die in het verlengde ligt van de Canterbury scene.
De band wordt (omdat ze Duits zijn) vaak in de hoek van de Krautrock gezet. Nu is krautrock meer een electronisch genre en Canterbury een genre wat jazzfusion en prog mixt.
Zo zie je maar weer hoe lastig geografische genres zijn.

Hoe dan ook, liefhebbers van Supersister, Caravan, Camel, Soft Machine maar ook Jane en vroege Eloy zullen dit zeker lusten. Veel gitaar, veel jams en mooie keyboards zoals harpsichord (clavecimbel) , mellotron en grand piano wat het ook een licht klassiek tintje meegeeft.

Wellicht dat er naar de smaak van sommigen er wat teveel gejamd wordt, en er toch een bepaalde mate van songstructuur ontbreekt, zal het wat langdradig kunnen overkomen.
Maar het is wel een plaat uit 1971 waar lange jams aan de orde van de dag waren.

avatar van schizodeclown
Mssr Renard denk je dat dit allemaal jams zijn? Ik denk wel dat dit uit jams is voortgekomen, maar er zit achter al dit geniale spul zeker wel een idee achter, en hoe! Geweldig dat er zo onorthodox werd gemusiceerd, werkelijk grootmeesters in het rock genre. Prachtplaat.

Hoi schizodeclown

Dat is niet wat ik zei. Of althans niet wat ik bedoel te zeggen.

Ik lees bij andere sites dat mensen Wallenstein teveel gejam vinden.
Nu ja. Ik vind het geweldig hoor, deze gestructureerde jams vol ideeën.

Ik zie trouwens dat je je stem van 3,5* naar 5* hebt verhoogd. Vind je het nu niet meer gedateerd klinken?

Mssr Renard schreef:
Hoi schizodeclown

Nee totaal niet meer, snap niet waarom ik dat vond, menig band van dezer dagen kan hier wat van leren hoor

avatar van Analoog
Bijna 40 jaar later koop ik de lp opnieuw en kreeg ook een cd versie.
De plaat blijft voor mij net zo goed als toen het uitkwam.
Wat mij opvalt is dat de cd vreselijk dof klinkt en het stereobeeld omgekeerd is.

avatar van Mssr Renard
Reden te meer dus, om voor de lp-versie te gaan.

avatar van Analoog
Mssr Renard schreef:
Reden te meer dus, om voor de lp-versie te gaan.

Zeker weten Mssr Renard.