Simple Minds - Celebration (1982)

Rock / Pop
Label: Arista

1. Life in a Day (4:09)
  2. Chelsea Girl (4:32)
  3. Premonition (5:27)
  4. Factory (4:13)
  5. Calling Your Name (5:06)
  6. I Travel (4:00)
  7. Changeling (4:10)
  8. Celebrate (5:01)
  9. Thirty Frames a Second (5:03)
  10. Kaleidoscope (4:15)
avatar van titan
titan (crew)
Op hun eerste albums waren de Simple Minds nog druk aan het experimenteren en op zoek naar hun eigen geluid. Dat leverde op de beste momenten geniale muziek op, maar als geheel waren al die 3 albums te wisselvallig. Gelukkig is er deze verzamelaar die precies de allerbeste nummers van die 3 albums heeft gebundeld. Essentiele verzamelaar. 5*

avatar van FisherKing
Ik heb dit album vroeger blijkbaar 'gemist' . Zal er eens snel naar op zoek gaan.

Goed overzicht van eerste 3 albums, met als bonus nummer Kaleidoscope.

Mooie verzamelaar van het oude werk met een extra nummer, alleen verkrijgbaar als b-kantje van een single. Er ontbreken wel wat pareltjes, maar toch is die collectie heel deftig.

avatar van c-moon
Een inderdaad zeer interessante verzamelaar die de periode 1979-1982 omspant. Zelfs al heb je àll Simple Minds albums, alleen al voor het magistrale "Kaleidoscope" is deze release zijn aanschaf méér dan waard. Heb trouwens nooit begrepen dat dit een b-kantje werd, en géén albumnummer!

Verder natuurlijk veel moois op de verzamelaar: "Life In A Day", "Premonition", "Calling Your Name", "Factory" en "I Travel" zijn bijvoorbeeld fenomenaal goed

Ik zal zo trouwens een de tijden toevoegen!

avatar van cYNIC
De eerste cd die ik ooit bezat.
Bloemlezing van de eerste drie albums van de band destijds uitgebracht als melkkoe van de platenmaatschappij.

Jammer dat het album alleen de reguliere album-versies bevat,en bijvoorbeeld niet de single uitvoeringen van 'I Travel',Celebrate' en 'Changeling'.

avatar van c-moon
Het mag dan wel een melkkoe van de platenfirma zijn, het bevat toch maar mooi het nummer "Kaleidoscope" (een b-kant van I TRAVEL) ...

avatar van orbit
Ik ga deze maar eens scoren als ik dit allemaal lees I Travel ken ik natuurlijk wel en Thirty Frames a Second ook, maar die andere nummers zeggen me niks. Ben geen kenner van de oudste platen van de simple minds

orbit schreef:

Changeling!
Celebrate!
CHelsea Girl!
Factory!!

Bwah.. ik kan ze evengoed allemaal opsommen.. zoveel mooi vroege meesterwerkjes

EVANSHEWSON
c-moon schreef:

Ik zal zo trouwens een de tijden toevoegen!

Zéér juist. Zjuust op zijn "Vloms". Sterke compilatie is dit.

****

avatar van Premonition
Alleen Chelsea Girl valt wat uit de toon, is meer een soort glamrock meezinger, terwijl de rest van de nummers spannende (cold)wavenummers zijn.

perfume
Een mooie verzameling van deze zo langzamerhand in vergetelheid geraakte (cold) wave band! Tot en met midden jaren tachtig hebben Simple Minds sterke albums gemaakt. Daarna werd het allemaal erg poppy, behalve dan hun laatste album.

avatar van Rinus
De beste nummers van de eerste albums.

lowriderluuk
Dit mag niet ontbreken in je collectie als je SM fan bent.
Stuk voor stuk krakers van het 1e uur met als toetje het betoverende Kaleidoscope.

avatar van StayVisible
Dit album was de eerste kennismaking met simple minds van hun eerdere werk, vond het gelijk goed. Sfeer met unieke klanken!

Grappig dat het altijd als 'moelijk' en 'ontoegankelijk' bekend staande tweede album 'Real to real cacophony' toch maar mooi met de meeste nummers (vier) vertegenwoordigd is!

avatar van dj maus
lowriderluuk schreef:
Dit mag niet ontbreken in je collectie als je SM fan bent.

Maar ook SM-haters moeten dit eens beluisteren.
Werpt toch een heel ander licht op de zaak.

avatar van Omsk
Slechts jammer dat This Fear Of Gods hier ontbreekt.

avatar van dj maus
Life in a day doet me altijd aan Girls & boys van Blur denken (en vice versa).

avatar van wibro
Mooie verzamelaar van het beste uit de eerste drie albums van Simple Minds. Ik mis alleen de song 'Today I Died Again' uit 'Empire and Dance'. Die had beter in de plaats kunnen komen van 'Chelsea Girl', voor mij het minste nummer van dit album.
Toch heel duidelijk dat in de periode 1979-1982 Simple Minds op zijn hoogtepunt was. Daarna werd de muziek te veel gericht op het grote publiek.

btw De CD van dit album voor slechts € 2,50 gekocht op een CD/Vinyl markt.

avatar van Premonition
Chelsea Girl staat erop omdat dit, op moment van verschijnen in 1982, de grootste hit was van SM in de UK. Had er van mij ook af gemogen en ik kan leven met Today I Died Again als vervanger. Arista probeerde na de breuk met de band nog een slaatje te slaan uit het reportoire van de eerste drie albums. Volgens mij heeft Virgin later de rechten van de eerste drie albums overgenomen van Arista.
Ben benieuwd of er nog eens een album met alle 12" uitkomt van de periode 1980-1982.

avatar van Lukas
Wat fijn dat ik er nu achter kom dat de Simple Minds ook léuke muziek gemaakt hebben. New Gold Dream vind ik nu eenmaal, tsja, een beetje zeikerig, denk ik. Daar klinken ze al zo erg als de Simple Minds, en met die sound heb ik niet zo veel. Net als dat ik van U2 over het algemeen de nummers het leukste vind waarbij ik dan denk: 'goh, ze klinken hier helemaal niet zo erg als U2'.

Want de Simple Minds klinken hier dus nog helemaal niet als de Simple Minds. Maar redelijk vaak als Roxy Music of Magazine en soms als Gang of Four. En dat bevalt me een heel stuk beter. Vooral Factory, Changeling en Kaleidoscope springen er voor mij uit. Op basis daarvan denk ik dat vooral de tweede plaat me zou moeten liggen, dus daar ga ik maar eens achteraan.

avatar van brandos
Geweldige verzamelaar: mijn eerste deel van het supertrio met 'New gold dream' en 'Once upon a time'. Deze 3 naast elkaar als een sort 'morph': deze nog zeer onderkoeld en machinaal, de tweede al gloedvol en de laatstgenoemde warm en soulvol. En het werkt overal. Gemeenschappelijke kenmerken: mooie composities & arrangementen, geinspireerde instrumentatie & zang en in alle fasen een unieke stijl!

avatar van goldendream
Voor wie niet alles van de band wil, is deze verzamelaar in combinatie met 'Glittering Prize 1981-1992' een mooie keuze.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Kaleidoscope zit tegenwoordig ook als bonustrack bij Real to Real Cacophony in het X5-boxje. Voor het overige pakt deze verzamelaar van dat album ook wel redelijk de essentiële nummers, maar schiet hij er bij Life in a Day en Empires and Dance behoorlijk naast. Daarmee inmiddels toch een behoorlijk overbodige verzamelaar.

avatar van dazzler
Casartelli schreef:
Daarmee inmiddels toch een behoorlijk overbodige verzamelaar.

Als ik me niet vergis verscheen hij ook maar enkel in de Benelux.
Heb gisteren toevallig nog naar een grotere hoes gezocht en dat is knap lastig.

avatar van MarkV
Nog eens uit de kast gehaald. Blijft een prachtige verzameling van de eerste jaren van de Simple Minds.