Claw Boys Claw - Shocking Shades of Claw Boys Claw (1984)

Label: Hipcat

1. Business (2:25)
  2. Venus (3:24)
  3. Melrose (2:05)
  4. Hippy on the Highway (4:03)
  5. Wanking Fun (3:06)
  6. Cars (2:38)
  7. Camargue (1:09)
  8. Understanding Her (2:47)
  9. Shake It on the Rocks (3:34)
  10. You Gotta Go (2:23)
  11. Feed Me to the Lions (2:42)
  12. Phantom Shark (3:56)
  13. Indian Wallpaper * (4:06)
  14. Love Like Seas * (4:57)
  15. So Mean * (3:38)
  16. Foul Play * (5:03)
  17. Dirty Dog * (1:43)
avatar van platedraaier
Dit is het debuutalbum van Claw Boys Claw. Een amsterdamse band die in die tijd het clubcircuit van Nederland onveilig maakte. Volgens mij kwamen ze minimaal 2x per jaar langs in het plaatselijke jongerencentrum. Bij één zo`n optreden ooit eens deze plaat gekocht.(Ik denk niet dat hij op cd uit is. Maar als iemand dat weet, hoor ik dat graag.) Geweldige eigen sound. De cover van Venus is een waanzinnige langzaam-slepende versie. Maar er staan zeker ook een aantal meer rockende nummers op de plaat. En die stem van de zanger herken je uit duizenden. Maar ook Hippy on the Highway en Phantom Shark vind ik super nummers. Een band die het gemaakt heeft door een eigen geluid en keihard werken.............

bm.silverlake
.....en door de onmetelijke charisma van Peter te Bos.

Dat moet je `m gewoon nageven.Wat heeft die man een eh, uitstraling.Dat album heb ik helaas niet, net zoals de andere vijf (heb er dus een,gelukkig),maar zal er wel wat voor over hebben.

avatar van platedraaier
26-05-2008 komt er een re-release op cd uit.

En die heb ik vandaag bij hun concert in Nijmegen aangeschaft, met 5 extra nummers.
Blijkt dat ze 25 jaar later live niks van hun kracht ingelevert hebben.
Peter Te Bos ziet er ondertussen wel uit als een jongere Ramses Shaffy; gevoel voor humor blijft hij houden.

Uitspraak:
En deze is speciaal voor jullie,
Eigenlijk wel raar,
dan waren die andere nummers zeker speciaal voor ons

Geweldige man.

avatar van Rainmachine
EINDELIJK op cd uitgebracht met bonustracks. Nu With Love From The Boys nog en we hebben weer een stukje compleet van de NL pophistorie. Klasse debuutplaat!

Jammer genoeg hebben ze als master voor de CD vinyl moeten gebruiken. Maar beter krijgen we niet en de LP is een collector's item geworden. De verzamelaar 3 in 1 is mijn favoriet; live én de eerste singles. Claw Boys Claw kan z'n energie maar heel moeilijk op album formaat kwijt. Vele optredens zijn legendarisch.

avatar van mafketel
Dit is gewoon een Nederpop-klassieker, of beter gezegd een Nederrock-klassieker.

In 1983 werd in de 1e bezetting een plaatselijke talentenjacht gewonnen, en het prijzengeld van 500 gulden ( ! ) werd besteed aan een aantal uren in de studio. In slechts 3 uur werd deze plaat opgenomen, en dat hoor je. Maar dat kwam de spontaniteit wel ten goede natuurlijk.
Erg veel ( zeer goede ) cluboptredens volgden, en hun naam was gevestigd. Luister eens naar de EP Now !, die op de verzamelaar 3-in-1 is te vinden, en je hebt een idee hoe CBC toen klonk.

Eindelijk gevonden in digitale vorm. En wat een plaat is dit zeg! Een dik half uur van geweldige garage rock met Petert Te Bos die al croonende er doorheen zingt en schreeuwt.

Nu al een van mij favorieten Nederlandse platen ooit.

avatar van Snakeskin
Het aantal stemmen staat in geen enkele verhouding tot wat de plaat destijds bij het uitbrengen teweeg bracht. Destijds schoot men iets door en maakte de band beter en belangrijker dan zij was. Terugkijkend is de plaat beter dan het aantal stemmen doet vermoeden.

Laatst de recensie in Oor gelezen. Staat in een glossy van een bekend bookingsburea. De journalist in kwestie riep de plaat direct uit tot het beste album ooit gemaakt in Nederland (destijds had Oor nog gezag en de journalist - tevens hoofdredacteur meen ik - al helemaal).

Ben wel benieuwd geworden eigenlijk. De plaat is ver van voor mijn tijd, maar een portie garagerock gaat er op zijn tijd wel in... Die PtB is wel een schreeuwlelijk (ook in het echt als het er niet om gaat) trouwens.

wijsneus
Snakeskin schreef:

De mensen die toen zo laaiend enthousiast waren, zullen wel geen MuMe-ers geworden zijn
Dus weinig stemmen voor de 1e van deze Nederlandse rockers.

Inderdaad een grof schandaal dat 1 van de beste lp;s uit NL ooit (naast Nasmak 4our clicks en Birdskin;s basement) zo weinig stemmen krijgt en dan ook nog onder de 4! Shame on U!!!!!!
Het allerbeste nummer van deze lp staat hier niet op is nl. de live uitvoering van Suzie die op de Locomotive Breath 12" staat, een live opname van Pinkpop 86 een zwaar verregend Pinkpop in Baarlo, was eenmalig daar want die gemeente heeft het zwaar te verduren gekregen en ik kan het weten was daar bij, oa Husker Du met een verpletterend slecht optreden speelde daar oa.
Shocking Shades is een monument en die verdienen meer!!!!

Rectificatie: De Baarlo Pinkpop was in 1987, daar speelde CBC niet, was nog in Geleen in 1986. Legendarisch was het daar wel want Peter werd bekogeld met alles wat maar voorhanden was, frikandellen, patat, graspollen maar wat gingen we uit onze roof!!!!!!!!!!!

avatar van Rainmachine
Het debuut van CBC weer eens uit de kast getrokken na het beluisteren van de nieuwe CBC, een ervaring waar mijn broek vanaf zakte. Wat een cliche band is dat geworden met hun zogenaamde serieuze rock geneuzel. Heb de band een paar jaar geleden ook nog live gezien en daar weigerden ze nummers van dit album te spelen toen daarom gevraagd werd door het publiek. Nee, ze waren nu een serieuze band en dan speel je dit soort nummers niet meer. Ik had meteen gegeten en gedronken. Na Angelbite is het voor mij dertien in een dozijn muziek geworden. De single Rosie was daar de start van, wat een nikserig flutnummer met meer pretentie dan potentie. Leuk dat ze er zelf nog in geloven, ik ben helaas een CBC afvallige geworden.

Maar goed, het debuutalbum. Voor mij destijds best een kleine sensatie, lekker rommelig en met veel passie gespeeld, CBC was ook een toffe live band, het rammelde, het rockte, het schuurde en het dak ging er vaak af. Ik heb de band destijds verschillende malen live gezien in de oude bezetting. With Love From The Boys is mijn favoriete CBC plaat maar deze draai ik ook nog steeds met veel plezier. Ook de beide live platen uit die tijd waren helemaal top. Ik gooi deze nu een halve punt omhoog want mijn eerdere 3,5 ster is toch te weinig.

Vandaag voor een leuke prijs op lp gekocht. Inderdaad, wat rommelig, maar het enthousiasme en de energie spatten er vanaf. Voor mij een 4,5. Dit smaakt naar meer, en ik ga meer CBC aanschaffen.