Slaid Cleaves - Broke Down (2000)

Folk
Label: Philo

1. Broke Down (3:10)
  2. One Good Year (4:26)
  3. Horseshoe Lounge (3:02)
  4. Cold and Lonely (3:13)
  5. Breakfast in Hell (5:51)
  6. Bring It On (4:11)
  7. Lydia (4:40)
  8. This Morning I Am Born Again (3:56)
  9. Key Chain (3:15)
  10. I Feel the Blues Moving In (4:08)
avatar van muziekhater
Prachtige plaat, luistert heerlijk weg en roept precies de juiste sfeer op bij de aardig melodramatische teksten.

avatar van BoyOnHeavenHill
Ik sluit me aan bij alle bovenstaande berichten, maar ik heb wel een paar kanttekeningen. Zo staan wat mij betreft de twee prijsnummers helemaal vooraan, en met uitzondering van Lydia haalt de rest van de plaat dat niveau eigenlijk niet meer, met Horseshoe Lounge en Key chain zelfs als uitgesproken matige tracks, dus is dit album als geheel toch een beetje wisselvallig. En het tweede punt, muziekhater hierboven heeft het al over de "aardig melodramatische teksten", maar dat is een bezwaar wat ik ook wel een beetje tegen de zang heb. Cleaves heeft een mooie warme, licht hese en bijna gebronsde stem waarmee hij een hoop kan uitdrukken, maar zoals hij bijvoorbeeld op Cold and lonely helemaal in het begin "I'm still on the farm" zingt, dat is bijna teveel van het goede, dat klinkt haast als een parodie, net als op het toch al zo dramatische Breakfast in Hell (inclusief het "Hoo! Hah!" van de werklui). Juist de wat onderkoelde zang op One good year en Lydia geven die nummers een zekere onontkoombaarheid die in mijn optiek beter werkt dan het nadrukkelijk-navrante van Cold and lonely en This morning I am born again. Gek genoeg werkt Cleaves' fraaie stem soms dus tégen hem wat mij betreft. Maar goed, deze twee bezwaren kunnen niet verhullen dat dit album toch veel mooie nummers met altijd smaakvolle arrangementen bevat, en de tekstuele invalshoek van aandacht voor de geboren verliezer is altijd welkom.