Biosphere - Microgravity (1991)

Noorwegen

4. The Fairy Tale (4:53)
  5. Cloudwalker II (5:26)
  6. Chromosphere (3:28)
  7. Cygnus-A (5:02)
  8. Baby Interphase (5:07)
  9. Biosphere (4:41)
avatar van VanDeGriend
Nog geen enkel bericht bij deze prachtplaat?

Op deze eerste release van Geir Jenssen onder de naam Biospere (voorheen actief in Bel Canto) tref je prachtige,spaarzaam door trefzekere beats ondersteunde, electronische vergezichten,opgeleukt met een enkele stem sample, aan (huh?).

Nou ja...de man komt uit Tromso, Noorwegen en daar schijnt het nu koud, donker, leeg en mysterieus te zijn. Dat sfeerbeeld komt keurig terug op deze genre klassieker. Aanrader van jewelste.

Dezelfde mysterieuze, spaarzame, maar hemels mooie elektronische muziek, zoals The Knife die nu maakt ...

avatar van Onderhond
Is The Knife zo van stijl veranderd, of zat Biosphere vroeger niet in de ambient ?

Kan mij weinig bij die laatste opmerking voorstellen.

avatar van The Scientist
Biosphere was toen wel anders, veel beat-georienteerder dan latere Biosphere, maar met de vergelijking met The Knife kan ik ook helemaal niks. The Knife is poppier dan dit. Dit gaat dieper.

In het begin doet het wel aan de latere Biosphere denken, maar vooral later op de plaat wordt het toch minder ambient-achtig.

avatar van djarend
en gelukkig zijn de drie belangrijke Biosphere cd's nu eindelijk weer opnieuw te krijgen (Insomnia, Microgravity, Patshnik)

avatar van ShakmUWontBreakm
Ken dit album met een toch echt minder lelijke hoes.
Maar gelukkig doet niets af aan de fantastische muziek.

Een ruimtereis met je ogen dicht kan niet beter vergezeld worden dan met deze muziek. Ik kan hier echt intens van genieten...

Poa
ShakmUWontBreakm schreef:
Ken dit album met een toch echt minder lelijke hoes.

Dat is de heruitgave van een jaar later. Ik vind de originele hoes zelf mooier.

tuktak
lekker spacy oldscool loungy album. ik vind die andere hoes trouwens veel mooier dan die hier nu staat, verschrikkelijk wat een ding is dit. zelfs op zijn eigen site staat de andere hoes: http://www.biosphere.no/albums.html

avatar van Mjuman
"lekker spacy oldscool loungy album"

Op zich vind ik het niet zo belangrijk wat voor label je ergens op wilt plakken, al is het fijn als het wel iets verduidelijkt.
Daarom: lees ik dat nou echt goed? Oldskool (ja met een 'k') is echt uit rap & hiphop-wereld en lounge - nou nee. Als je al een label wilt plakken is het "ambient house" en daarover is ook een leuk forum op Amazon te vinden.

Het is een plaat voor in het koffertje ("je gaat naar een onbewoond eiland en je mag 50 platen meenemen" - gek he onbewoond, maar er is wel stroom!)

house, ow jah, tuurlijk.

avatar van Mjuman
@tuktak - 'k heb het niet verzonnen; meer info vind je op:

(helemaal aan elkaar dus)

De middelste zul je wel kennen.

ohwjah,
ambient house:
Similar to: experimental jungle • beatles • braindance • the beatles • exploding plastic inevitable • artcore • south east • extratone

en discogs maakt er ambient house techno van.

en die eerste link geeft nog even weer dat het hier ook toch echt om trance gaat...

ik heb die behoefte niet om er perfect passende wereldoverstijgende hokjes van te maken die anderen bedacht hebben. prima als mensen dat houvast geeft, maar ik kan er (in dit geval sowieso) helemaal niets mee.

biosphere is dus experimental jungle met beatlesinvloeden uit het zuidoosten?

oldscool slaat overigens niet alleen op hiphop, maar is gewoon een term voor een bepaalde sound. en die is duidelijk te herkennen in deze plaat lijkt mij.
spacy is het ook zeer zeker. lijkt me ook discussieloos.
loungy is het omdat ik de term ambient niet passend vind voor deze plaat, daarvoor zit er teveel structuur in wat het losstaande tracks maakt. maar de ambient vibe zit er wel in, het relaxte, wat het voor mij dus meer loungy maakt ipv ambient.

een lekker spacy oldscool loungy album verduidelijkt voor mij veel meer dan house, techno, ambient, beatles of exploding plastic inevitable.

avatar van scabiosa
een zéér aangenaam plaatje dit.

The risk is great, the decision, of course, is yours.

Zit hier nu naar te luisteren... wat een fijne trip zeg!

Doet me erg denken aan MTV's Chill Out Zone van weleer en ook wel aan Aphex Twin's Selected Ambient Works...

Fantastische muziek

wijsneus
Er zijn van die momenten in je muziekleven die je altijd bijblijven.
Er zijn van die momenten in je muziekleven dat je ogen opengaan.
Er zijn van die momenten in je muziekleven dat je OREN opengaan.
Er zijn van die momenten in je muziekleven die een impact hebben.
Er zijn van die momenten in je muziekleven die een gigantische impact hebben.

Dit album is zo'n moment.

Ja, dit moet de eerste ambient CD die ik hoorde, geweest zijn.

Ambient ; een mildere variant van house-muziek, de BPM's worden teruggedraaid naar een aanvaardbaar niveau, een een aantal rustgevende passages worden in het geheel verweven.

Het bleek van iemand te zijn die boven de Poolcirkel woont, en dat hoor je in de muziek terug, lijkt het wel.
Verpletterend debuut van Geir Jenssen onder de naam Biosphere, daarvoor was hij actief in/met Bel Canto.

Begin jaren 90 werd ambient door The Orb op de kaart gezet, maar dit is toch echt de overtreffende trap.

Track nr. 3; Tranquilizer : ongelooflijk hoe een titel v/e nummer de lading dekt.

Can We Make It Back To Earth : nou, dat wordt moeilijk als deze CD is afgelopen; dan heb ik toch ruim 3 kwartier geestelijk op een ander niveau gezeten.

Feels like I've been in a Fairytale.

Straight Ahead, Straight You Go ! ( Op naar de tweede release : Patashnik )

Mjuman schreef:

Het is een plaat voor in het koffertje

avatar van VanDeGriend
scabiosa schreef:
The risk is great, the decision, of course, is yours.
By far de best getimede sample die ik ooit gehoord heb

avatar van djarend
Wat een rare hoes staat hier afgebeeld trouwens, ik heb een totaal andere, eerste persing uit die tijd maar ben deze ook nog nooit tegengekomen, lachen....

wijsneus
Deze hoes heb ik ook nog nooit gezien. Van de originele persing zullen weinig exemplaren in omloop zijn. Heb ooit ergens gelezen dat dit album in 1992 al opnieuw uitgebracht is, en dus met de andere (bekendere) hoes.

En waarom staat bij Substrata dan niet de originele hoes afgebeeld ?

avatar van Mjuman
Naar mijn idee heeft deze versie slechts een beperkte release gehad: alleen Noorwegen (getuige ook het feit dat alleen Noorse vendors deze aanbieden). Lijkt een beetje te vergelijken met een EB-schijf die later door een major wordt opgepikt. De grap is evenwel dat elke volgende release van deze schijf weer een andere hoes kreeg. Het zou best kunnen dat zoiets ook met andere releases is gedaan - van Dropsonde en Pataschnik herinner ik me ook meerder versies.

Van Microgravity heb ik deze, gekocht zodra de schijf hier uitkwam.

Draai em nog regelmatig, met plezier.

Mjuman schreef:

En de eerste release was op Apollo naar ik meen, distributie via R&S Records.

Mijn exemplaar is iig op Apollo.

avatar van Paalhaas
Deze hoes is de originele uit 1991 (Origo). De Apollo-release is van 1992.

wijsneus schreef:
En waarom staat bij Substrata dan niet de originele hoes afgebeeld ?

Omdat die blijkbaar niet goed is toegevoegd. Ik zal een correctie insturen.

avatar van djarend
Ok dat is dan duidelijk nu, hoe het zit, min of meer, ik heb ook de Apollo / R&S hoes,,,,, maar goed het gaat om de muziek en die is en blijft fantastisch en tijdloos....

avatar van Rhythm & Poetry
Biosphere speelt met de luisteraar op Microgravity. Vaak lijkt hij een bepaalde melodie net wat te lang aan te houden, om net op tijd voor variatie te zorgen. Het zit tegen het ergerlijke aan, maar op hetzelfde moment is het ook weer geniaal. Een meesterzet, want zo is dit een zeer speelse, authentieke plaat. Bovendien is de donkere sfeer op goede wijze uitgewerkt, de tracks kennen een goede opbouw en eindigen met een fraaie climax.

Ozric Spacefolk
Deze is mij getipt. Ik ben benieuwd...

avatar van Weirdo Wizzy
Stap met Geir Jensen in de spaceshuttle en beleef Microgravity. Het is een ontzettend verbeeldend album. Er is geen ander album dat mij meer in space brengt als deze. Sfeervol geheel en die samples uit oude sf-series dragen daar heerlijk aan bij. Het album herbergt negen prachtige soundscapes die veelal worden ondersteund door een fijne beat. Er staan ook een aantal beatloze nummers op. 5 ster

avatar van hawkins
Kickstarter initiatief van Biosphere zelf om dit album geremastered her uit te geven.

avatar van hawkins
En de target is met nog 2 dagen te gaan reeds gehaald!

Misterfool
Intrigerende ambienthouse plaat. Prachtige soundscapes die doorklieft worden door prima in het gehoor liggende housebeats. De samples zijn meesterlijk gekozen en voegen veel toe aan het album. Ik twijfel tussen 4 of 4.5 sterren.

avatar van Barney Rubble
"The Risk is great, the decision of course...is yours."

Een goede soundbyte kan een nummer zo veel meer geven. Tranquillizer klinkt al ruimtelijk en mysterieus. Door dat stukje tekst wordt echter net het gevoel van gevaar geïnsinueerd dat passend is voor een goed avontuur. Prachtig!