James Brown - Say It Loud - I'm Black and I'm Proud (1969)

Funk / Soul
Label: King

1. Say It Loud (I'm Black and I'm Proud), Pts. 1 & 2 (4:51)
  2. I Guess I'll Have to Cry Cry Cry (3:37)
  3. Goodbye My Love, Pts. 1 & 2 (5:36)
  4. Shades of Brown (2:50)
  5. Licking Stick - Licking Stick (2:56)
  6. I Love You (3:39)
  7. Then You Can Tell Me Goodbye (3:57)
  8. Let Them Talk (4:04)
  9. Maybe I'll Understand (3:20)
  10. I'll Lose My Mind (2:45)
avatar van jelmer19
Staan een paar leuke nummers op ook al sla ik enkele nummers op deze plaat wel vaak over. En omdat hij maar 37 minuten duurt blijft er dan natuurlijk weinig tijd over. Maarja ondanks dat zijn nummers als ''Licking Sticks'' , I Love You'' en ''Let Them Talk'' altijd fijn om te luisteren. En ook het bekende ''Say It Loud (I'm Black and I'm Proud)'' mag natuurlijk niet overgeslagen worden.

Father McKenzie
Say it Loud (I'm Black and I'm Proud) werd de roepkreet voor zwart America, een belangrijke sleutelsong in het oeuvre van deze original.
Brown heeft de funk, niemand funkt zoals Brown, al is dit hier niet meteen zijn beste album. Maar die kreet hierboven is erg belangrijk!

***1/2

Werkelijk fantastische plaat van James Brown vol met heerlijke funk en prachtige soul. Brown swingt, hij huilt, hij gilt of zing juist rustig en mooi. De muziek is muziek wat in al je vezels kruipt. Luister eens naar het swingende instrumentale Shades of Brown: hoe funky kan een track zijn en hoe goed kan je het uitvoeren?

Ik geef nooit de eerste voorkeur aan ballads, maar wat zijn die mooi hier, zeker die op side A: het fraaie I Guess I'll Have to Cry Cry Cry & het monumentale Goodbye My Love, Pts. 1 & 2. En dan hebben we het wat betreft die LP kant alleen nog niet gehad over de titelsong en klassieker Say It Loud - I'm Black And I'm Proud. Een nummer met natuurlijk een belangrijke inhoud in 1969 en zo werd het ook gezien en gebruikt.

En om het ook nog even over geweldige funky music te hebben: luister dan vooral naar Licking Stick & het nummer met die briljante bas I Love You. Dit is dus alles bij elkaar niet zo maar een goede James Brown plaat, dit is één van zijn allerbeste.

west schreef:
Werkelijk fantastische plaat

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn.

lekkere funk, en heerlijke ballads! .I Guess I'll Have to Cry Cry Cry

De man met de band in vorm!

Prachtig statement op het titelnummer. Absoluut een van Brown's beste albums!

avatar van rolandobabel
Dit gaat echt nergens over, voor the Beatles en David Bowie honderden stemmen en voor James Brown slechts 21 voor dit album? Alsof James Brown een middelmatige obscure funkartiest is, ik begrijp hier helemaal niets van, is het omdat die zwart is?

avatar van heartofsoul
Je hebt natuurlijk wel een punt, rolandobabel, maar dat geldt uiteraard voor meer muziek. Artiesten met actuele en/of gehypete albums genereren per definitie meer aandacht. Daar komt bij dat James Brown, hoewel niet geheel onbekend, zo'n uitgebreide discografie heeft dat er wel eens een album van hem aan de aandacht kan ontsnappen. Zelf heb je, als ik het goed gezien heb, ook alleen op dít album gestemd.
21 stemmen voor dit album is niet eens zo weinig trouwens. Ik denk evenwel dat veel incidentele Brown-belangstellenden beter af zijn met een goede compilatie als ze muziek van James Brown in huis willen halen.
On-topic: zal dit album eens achterhalen en beluisteren.

avatar van Reijersen
Vooral de titeltrack is wereldberoemd.

Say It Loud (I’m Black and I’m Proud) – een steengoed nummer. Niet alleen door de muziek, maar ook door de indrukwekkende geschiedenis van de song.
I Guess I’ll Have to Cry Cry Cry – met veel gevoel gezongen.
Goodbye my Love – als JB een verhaaltje verteld dan luister je, intens
Shades of Brown – het is even aan de muzikanten, en die kunnen er wat van
Licking Stick – Licking Stick – bijna achteloos funkend.
I Love You – oooooh, wat een lekkere funk zeg. Gaat echt onder je huid zitten.
Then You Can Tell Me Goodbye – sluipend en met veel gevoel
Let Them Talk – ook een slowsong, JB kan dat met zoveel passie brengen.
Maybe I’ll Understand – komt wel los, komt niet los, komt wel los, komt niet los
I’ll Lose My Mind – volledig muzikaal gegroove

avatar van Kos
Kos
Goodbye My Love is echt een klein meesterwerkje.