James Brown - Say It Loud - I'm Black and I'm Proud (1969)

Funk / Soul
Label: King

1. Say It Loud (I'm Black and I'm Proud), Pts. 1 & 2 (4:51)
  2. I Guess I'll Have to Cry Cry Cry (3:37)
  3. Goodbye My Love, Pts. 1 & 2 (5:36)
  4. Shades of Brown (2:50)
  5. Licking Stick - Licking Stick (2:56)
  6. I Love You (3:39)
  7. Then You Can Tell Me Goodbye (3:57)
  8. Let Them Talk (4:04)
  9. Maybe I'll Understand (3:20)
  10. I'll Lose My Mind (2:45)
Werkelijk fantastische plaat van James Brown vol met heerlijke funk en prachtige soul. Brown swingt, hij huilt, hij gilt of zing juist rustig en mooi. De muziek is muziek wat in al je vezels kruipt. Luister eens naar het swingende instrumentale Shades of Brown: hoe funky kan een track zijn en hoe goed kan je het uitvoeren?

Ik geef nooit de eerste voorkeur aan ballads, maar wat zijn die mooi hier, zeker die op side A: het fraaie I Guess I'll Have to Cry Cry Cry & het monumentale Goodbye My Love, Pts. 1 & 2. En dan hebben we het wat betreft die LP kant alleen nog niet gehad over de titelsong en klassieker Say It Loud - I'm Black And I'm Proud. Een nummer met natuurlijk een belangrijke inhoud in 1969 en zo werd het ook gezien en gebruikt.

En om het ook nog even over geweldige funky music te hebben: luister dan vooral naar Licking Stick & het nummer met die briljante bas I Love You. Dit is dus alles bij elkaar niet zo maar een goede James Brown plaat, dit is één van zijn allerbeste.

avatar van Reijersen
Vooral de titeltrack is wereldberoemd.

Say It Loud (I’m Black and I’m Proud) – een steengoed nummer. Niet alleen door de muziek, maar ook door de indrukwekkende geschiedenis van de song.
I Guess I’ll Have to Cry Cry Cry – met veel gevoel gezongen.
Goodbye my Love – als JB een verhaaltje verteld dan luister je, intens
Shades of Brown – het is even aan de muzikanten, en die kunnen er wat van
Licking Stick – Licking Stick – bijna achteloos funkend.
I Love You – oooooh, wat een lekkere funk zeg. Gaat echt onder je huid zitten.
Then You Can Tell Me Goodbye – sluipend en met veel gevoel
Let Them Talk – ook een slowsong, JB kan dat met zoveel passie brengen.
Maybe I’ll Understand – komt wel los, komt niet los, komt wel los, komt niet los
I’ll Lose My Mind – volledig muzikaal gegroove