Einstürzende Neubauten - Grundstück (2005)

Alternatieve titel: Grundstueck

Duitsland
Avant-Garde
Label: Mute

1. Good Morning Everybody (4:42)
  2. Grundstück: GS1 (5:07)
  3. Grundstück: GS2 (2:17)
  4. Grundstück: Unseasonable Weather (3:06)
  5. Grundstück: GS3 (1:50)
  6. Grundstück: Vox Populi (6:11)
  7. Grundstück: November / Sie Laechelt (6:04)
  8. Neun Arme / Die Nacht (3:52)
  9. Wo Sind Meine Schuhe? (4:56)
  10. Tagelang Weiss (6:27)
luisteraart
Briljante CD van de Neubauten!

Toch jammer dat ook dit album, net als Supportersalbum #1, enkel bij voorintekening te kopen was. Zulke muziek zou vrij verkocht moeten worden.

Het vrij poppy-aandoende openingsnummer is een kleine smet, maar met de, in hoofdstukken verdeelde, Grundstueck-saga gaat het meteen naar de top. Prachtige opbouw van klank, melodie en sfeer.

Ich hab getraeumt
kein mensch kanns sagen
was mein traum gewesen ist
mir war als waer ich
mir war als haett ich
das auge hoert es nicht
das ohr hats nicht gesehn
die haende koenn’s nicht schmecken
die zunge nicht begreifen
das herz nicht wiederholen
was mein traum gewesen ist

Vervolgens de vernieuwde versie van 'Neun Arme', het luchtige 'Wo Sind meine Schuhe?'en het fantastisch melancholieke 'Tagelang Weiss' als toegift.

Een prachtig album voor de supporters, en ik ben blij dat ik bij beide Grundstueck-concerten in Palast der Republik aanwezig ben geweest.

5 welverdiende sterren voor het beste album van deze Berliners sinds 'Haus der Luege'.

avatar van Dudeness
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat dit materiaal naadloos aansluit op de periode van voor Tabula Rasa. Alsof de periode tussen 1993-2004 nooit heeft bestaan.

De keuze van instrumenten, de klank -en stemkleur en de globale sfeer (met uizondering van Wo Sind Meine Schuhe?) verschilt toch erg van het eerder "dandy/salonachtige" van de tussenliggende albums.

Een (voor mij zeer geslaagde) terugkeer naar hun eerdere "fysieke" albums?

En hoe prachtig is Tagelang Weiss trouwens!!!

Spijtoptant
Tagelang Weiss, oh oh oh hoe geweldig is dat toch inderdaad. Deze CD duurt eigenlijk nog geen drie kwartier, maar vanwege het laatste nummer blijft hij meestal een dik uur in de speler zitten, en maar weer die repeat-knop indrukken!

Eén van de allerbeste Neubautensongs, Tagelang Weiss, en dat gelukkig geplaatst op één van de allerbeste Neubautenalbums!
(Die ook nog eens een te verteren hoes heeft, want eerlijk is eerlijk: het artwork van de band kan ik niet altijd waarderen, er zit veel lelijks tussen!)

Mijn stem blijft natuurlijk gewoon op de 5 sterren staan (en nu snel weer de repeatknop indrukken!)

\o/ gelukkig een exemplaar met DVD kunnen kopen bij het Neubauten concert in A'dam. Ik had de supporters projecten destijds wel eens op de website gezien, en ik vond het een goed idee, maar op een een of andere manier vergeten mee te doen.

avatar van Wickerman
Ik heb deze cd ook sinds het concert in mijn bezit. Het is een geweldige plaat. Het staat als een huis, zeker door de zware instrumentatie. De plaat begint heerlijk met de rocker 'Goodmorning Everybody', daarna het grote 'Gruendstuck' dat werkelijk alle kanten op vliegt. En de twee laatste nummers zijn heerlijke afsluitsers. 'Wo Sind My Schuhe?' is lekker loom en heerlijk in de winter, net zoals afsluiter 'Tagelang Weiss' inderdaad.

avatar van c-moon
Donderdag in de AB in Brussel kregen we zowat 3/4 Grundstück (aangevuld met Seele Brennt, Sand en als opener Sonnenbarke). En op de USB-stick heb ik dan wel het volledige concert van 19.11 en de 45 minuten van donderdag, met dus 3/4 Grundstück.... Maar...Nu wil ik verdorie dat hele Grundstück in huis halen!

Gelukkig nog via de EN-webstek te vinden, de verkoopsstand bij het optreden bood helaas het Grunstückalbum niet aan...

avatar van Wickerman
Deze plaat wordt binnenkort opnieuw uitgebracht. Voor het eerst officieel op vinyl.

avatar van henkiev
Geweldige plaat dit!