Deleyaman - The Lover, the Stars & the Citadel (2016)

Frankrijk
Label: Sonic Rendezvous

1. La Plaine (5:31)
  2. Silence (6:03)
  3. Morning Light (5:17)
  4. Secret Treasures (5:20)
  5. Galaxy (3:34)
  6. La Mer et L'Amour (4:53)
  7. Escape (6:53)
  8. Summer Flower (4:12)
  9. Beautiful Dawn (4:18)
  10. Autumn Sun (6:41)
  11. L'Amoureuse (4:18)
avatar van cdscore
Deleyaman - The lover, The stars & The citadel:

Via It's All Happening ben ik in aanraking gekomen met Deleyaman vanwege de release van dit album op 18 november aanstaande. Een grote verrassing blijkt al na de eerste noten gehoord te hebben. De muziek heeft een dermate lichte en fijne structuur dat het onmogelijk is om het buiten te sluiten. Het sijpelt door alle zintuigen je bewustzijn in. Het is heel mooi opgenomen en klinkt wonderbaarlijk prettig.

Door het open klankbeeld, maar zeker ook door de prachtige galmende zang van bandleider Aret Madilian. Ik denk zelfs Brendan Perry te horen zingen, maar doe daar Aret Madilian misschien mee te kort. De stem van Beatrice Valantin in de Franstalige nummers (b.v. "La Plaine") maken me zelfs nog weker, hemels! Volgens de beschrijving op Bandcamp is de bijdrage van Brendan Perry is horen in "Escape" met een Greek Bouzouki en in "Autumn Sun" met percussion programming.

Het klankbeeld van dit album zou ook mede door Brendan Perry tot stand gekomen kunnen zijn. Met een beetje fantasie is dit een nieuw Dead Can Dance album. Luister maar eens naar "Secret Treasures" of "Beautiful Dawn". Wederom zou ik Aret Madilian tekort kunnen doen. Maar om de kwaliteit van dit album te duiden is het goed om referenties te gebruiken die er toe doen.

Duidelijk mag zijn dat ik heel graag naar deze muziek luister en er ook behoorlijk van onder de indruk ben. De variaties zijn ook allemaal even prachtig, al het is wel vreemd om Engels en Frans te horen op een album. Gelukkig heb ik wat met het Frans en Frankrijk.

www.cd-score.nl

avatar van Alicia
Hier hebben we weer een - bijna onopgemerkt - pareltje uit 2016.

Zeg maar gerust: PAREL!

Dit album mag je eigenlijk niet missen, als je liefhebber van mooie, ingetogen, sfeervolle en prachtig gezongen muziek met een licht exotisch tintje én Brendan Perry bent.

avatar van E-Clect-Eddy
Zo bestaat deze band nog? ...zo rond 2004/5 mee kennisgemaakt ttv het derde album. Ken alleen maar een 6-tal heerlijke nummers uit die periode die af en toe nog op mijn mobiel voorbij komen. Zal deze morgen eens 'opzetten'. helaas niet op Spotify. Is kijken wat bandcamp mij toestaat om te luisteren.

cdscore en Alicia als jullie dit al 4,5* geven dan ben ik benieuwd wat jullie van het Second (2003) album en 3 (2006) album gaan vinden.

Deze klinkt alsof ze er een drumcomputer bij gebruikt hebben en wat ik me kan herinneren van die andere albums (of enkele nummers daarvan) is dat het donkerder en spannender klinkt.

avatar van Alicia
Het blijkt dus dat de band nog bestaat. Of de vorige albums ook beter zijn, zal ik zeer zeker binnenkort gaan beoordelen! De interesse is in elk geval gewekt. Ik hoor alvast wél dat dit duo (of misschien ook wel band), de zanger is namelijk van Grieks-Armeense afkomst, veel oorspronkelijker klinkt op 3 uit 2006, m.a.w. de muziek op dat album klinkt veel meer als wereldmuziek en veel minder als popmuziek. Dit in tegenstelling tot dit album. Ook wel mooi, maar dit ligt mij weer net iets beter in het gehoor.

Album nummer twee zal ik straks beluisteren.

Dan is er nog een ander album waar een paar hele goede popnummers opstaan: The Edge | Deleyaman - deleyaman.bandcamp.com. Dit album staat (nog) niet op MuMe.

Alicia schreef:

Niet op MuMe... dacht het wel... sinds gisterenmiddernacht

avatar van Alicia
Hè hè, zover was ik nog niet, hoor ... ik ben vanaf gisteravond niet meer op de site geweest.

For your information Alicia

Words from a poem by Pierre de Marbeuf (1596-1645)

La Mer et L'Amour

Zie net dat ze 2 december nog in Nijmegen waren..

avatar van Alicia
Ah... de zee en de liefde... allebei prachtig!

Maar... ik ben m'n Frans nog niet zo goed machtig!

Bedankt E-Clect-Eddy voor de informatie.