Kreator - Gods of Violence (2017)

Duitsland
Label: Nuclear Blast

1. Apocalypticon (1:06)
  2. World War Now (4:28)
  3. Satan Is Real (4:38)
  4. Totalitarian Terror (4:45)
  5. Gods of Violence (5:51)
  6. Army of Storms (5:09)
  7. Hail to the Hordes (4:02)
  8. Lion with Eagle Wings (5:22)
  9. Fallen Brother (4:37)
  10. Side by Side (4:19)
  11. Death Becomes My Light (7:26)
  12. Mars Mantra * (1:19)
  13. Phantom Antichrist * (4:38)
  14. From Flood Into Fire * (6:33)
  15. Warcurse * (6:27)
  16. Endless Pain * (3:25)
  17. Pleasure to Kill * (4:12)
  18. Hordes of Chaos * (5:42)
  19. Phobia * (5:15)
  20. Enemy of God * (6:02)
  21. Civilization Collapse * (4:10)
  22. The Patriarch * (0:52)
  23. Violent Revolution * (6:54)
  24. United in Hate * (8:08)
  25. Flag of Hate / Tormentor * (7:19)
Titel nummer klinkt goed. Benieuwd naar de rest. Op naar 2017

avatar van Kronos
Alweer vijf jaar verder na het geweldige Phantom Antichrist.

Gods of Violence staat al op mijn verlanglijst. Nog een paar weekjes geduld.

buizen
Nog niets van beluisterd. Denk dat ik het album bij de merchandiseplek ga scoren. Vaak goedkoper dan in de winkel. En met een beetje mazzel nog met een autograph erop ook.
4 maart ga ik ze zien in Essen. Zin in!
Uit het Ruhrgebiet. Smerige Duitse thrash die al 35 jaar overleeft en boeit.

buizen
Tipje van de sluier dat dan toch is opgelicht valt helemaal niet tegen. De song Gods of Violence klinkt goed. Fijn trommelwerk en lekker agressieve zang.
Zie uit naar concert in Hamburg en later in Essen. Die tent in Hamburg is dus op de Reeperbahn.. kwam ik achter.
Mooie plek voor smerige thrash metal.

Vandaag de nieuwe kreator cd ontvangen en beluisterd, wat een knaller van een trashplaat is dit
weeral, Mille krijst er weer op los zoals steeds,dit is trash metal zoals het moet zijn, prachtplaat !

avatar van AOVV
Vandaag voor het eerst beluisterd, en het valt me zeker niet tegen. Voorganger 'Phantom Antichrist' vond ik niet geweldig (de titelsong dan weer wel), deze zou weleens een blijvender indruk kunnen nalaten; er gaat kracht en fut van uit.

avatar van Kronos
Veel melodieus gitaarwerk a la Iron Maiden, terwijl de voorganger harder was. Mij bevalt dit album vol aanstekelijke nummers erg goed.

De bonus dvd vind ik wat minder. Mille spoort tussen en tijdens nummers het publiek regelmatig aan met zijn krijsende zangstem en dat is irritant. Zeker als het zo cliché wordt als dit: Are you ready! (publiek: yeah) I can't fucking hear you. Are youououou ready!!!! (publiek: yeah!).

avatar van james_cameron
De Iron Maiden-verering gaat ditmaal wel wat ten koste van de stootkracht van de thrashmetal van deze duitsers. Meer dan eens klinkt het songmateriaal hierdoor te melodieus, waar het juist woest en meedogenloos voort zou moeten beuken. Jammer, want er valt verder best wat te genieten. Songs als World War Now en het titelnummer zijn heerlijk vet en vooral het gitaarwerk is spetterend. Zanger Mille krijst als vanouds als een speenvarken en blijft hiermee een acquired taste, maar vooruit, zijn stemgeluid past best goed in het totaalgeluid. Naar het einde toe worden de songs helaas een beetje eenvormig en verslapt de aandacht.

avatar van frolunda
Tja mijn eerste Kreator,een beetje laat misschien maar aangezien de kwaliteit hier van zullen er ongetwijfeld nog meer volgen.
Dus,oerdegelijke Duitse Trashmetal waarvan vooral het spetterend gitaar en drumwerk positief opvallen en ook het merendeel van de nummers mag er wezen.Vooral het trio Totalitarian Terror,Army of Storms en het titelnummer zijn erg goed.Verder bevat Gods of Violence een gezonde dosis agressie en ook de productie vind ik sterk.
Alleen aan de zang moest ik erg wennen en eerlijk gezegd is dat toch wel het minste deel van de band.
Mille Petrozza is dan ook degene die er me van weerhoud om dit album vier sterren te geven.

avatar van KingMetal
Erg goed album, heb plaat nu meerdere keren gedraaid en kan niet anders dan 5 sterren geven. Samen met Sepultura machine messiah mijn favoriete plaat van 2017

KingMetal schreef:
..kan niet anders dan 5 sterren geven. Samen met Sepultura machine messiah mijn favoriete plaat van 2017

Beide bands die je noemt spelen vanavond in 013 Tilburg.
Sepultura aanvang 20.00 uur, Kreator hoofdact.

avatar van KingMetal
Ik weet het buizen, had graag gewild maar moest werken, en de zaal ging ook nog erg vroeg open. Ben jij wel geweest?

buizen
Gisteren gezien...? Vraag me af of iemand van de thrashmetalfans op MuMe naar Tilburg is geweest.
Album is trouwens binnen gekomen op nr. 1 in de Duitse albumcharts (!).
Een clip/nummer van het album besteedt aandacht aan overleden muzikanten in de afgelopen tijd, niet alleen aan Lemmy, Dimebag Darell en Jeff Hanneman maar ook aan David Bowie en Leonard Cohen.
Fallen Brother.

Nee, KingMetal, ga begin maart naar Essen om de package daar te zien.
De zaal gaat zo vroeg open omdat er liefst 4 bands spelen, naast Sepultura en Kreator ook nog Soilwork en Aborted.
Vanavond spelen ze trouwens in Hamburg.

avatar van BloodBrothers
Zelden de laatste tijd zo'n goed album gehoord als Gods of Violence. Jezus, wat een lekker album is dit dan! Op repeat staat die zeker hier. Totalitarian Terror is voor mij een en al beuken en lekker op headbangen. Gods of Violence mag er ook wezen, en Satan is Real ook een meesterwerkje. De rest ook stuk voor stuk allemaal leuke nummers! Aangename kennismaking dit.

avatar van buso
Kennismaking met deze band. Klinkt niet slecht. Vrij melodieuze thrash-metal met een zanger die soms wat weg heeft van die van Slayer (maar dan iets beter). Mooie gitaarsolo's afgewisseld met hard riffen en beukwerk. Hierboven werd een paar keer de vergelijking gemaakt met Iron Maiden, maar dat is toch niet iets dat onmiddellijk bij me opkomt bij de eerste luisterbeurt.
De hoes is wel spuuglelijk, althans toch die op mijn exemplaar. De hoes op MuMe bevalt me stukken beter. Van de Special edition?

avatar van Kronos
Ik wist niet eens dat er ook een andere hoes is, maar jij bedoelt deze waarschijnlijk, buso? Inderdaad niet zo mooi.

Op hun Facebookpagina staat ook degene die hier op MusicMeter staat.

Wat Iron Maiden betreft, de dubbele leads doen mij daar wel aan denken. Maar ook het lettertype van hun bandlogo leek me altijd al een duidelijke verwijzing.

avatar van buso
is idd die hoes.

Met het logo had ik de link met Maiden wel gevonden, maar muzikaal lijkt het me toch brutaler dan IM. Maar goed, ik heb de cd nog maar twee keer beluisterd, misschien dat er binnen een paar luisterbeurten andere zaken beginnen opvallen.

avatar van repelstefan
BloodBrothers schreef:

Haha echt heel grappig. Ook mijn eerst kennismaking (als je op Kreator doelt; wat heel goed niet het geval hoeft te zijn) en was bij Totalitarian Terror en dacht: damn, dit is samen met Satan is Real wel echt heel fijn haha.

Heb niet zoveel met die satanische teksten maar stoort me er ook niet aan. Dit is is (tot nu toe) een hele fijne bak herrie.

avatar van BloodBrothers
repelstefan schreef:

Ik doelde op Kreator ja, haha. Satanische teksten maken me ook niet zoveel uit. Komt bij dat ik ook niet echt gelovig ben, dus dat helpt wel.

avatar van Kronos
De tekstschrijver, Mille van Kreator, is ook niet gelovig. Misschien eerst de tekst eens lezen en eventueel het interview met hem in Aardschok.

avatar van Eddie
Wat een lovende reacties, op de (in mijn ogen) matigste Kreator sinds 'outcast'. Op geen enkel moment weet deze plaat mij ook maar één seconde te boeien. Het beukt allemaal lekker door, het is allemaal de bekende weg die bewandeld wordt, daar hoor je me niet over klagen. Ik zit echt niet op vernieuwing te wachten, maar op de één of andere manier boeit het me totaal niet. Het pakt me niet, het klinkt allemaal alsof het op de automatische piloot is gedaan zonder overtuiging. Waar ik Phantom..., Hordes..., Enemy...en Violent revolution stuk voor stuk klasse platen vind, kan deze me maar niet grijpen. Ik kan ook niet zeggen waar het aan ligt, het doet me gewoon helemaal niks. Gezien jullie reacties zal het wel aan mij liggen, ik heb dat soms met een plaat; dat iedereen het goed vind maar dat het mij helemaal niks doet (had ik met 'A sence of purspose' van In Flames en 'Damnation...' van Cradle of Filth ook).

avatar van Banjo
Ik heb deze plaat besteld zit er op die plaat ook die bonus tracks?

avatar van Kronos
Dat hangt er van af welke je hebt besteld natuurlijk. Als je met 'plaat' lp bedoelt dan heb je geen bonustracks. Kijk anders eens even op Discogs. Daar zijn alle verschillende versies te vinden.

avatar van Banjo
Ja een lp dus zonder bonus tracks he... dat is wel jammer.
Dan haal ik wel 2 platen van Kreator ik heb nog wat in te halen!.

james_cameron schreef:

Ja helemaal mee eens het gaat ten kosten van de echte harde trashhmetal van vroeger.....
Maar ik snap ook wel dat ze wat uit een ander vaatje willen tappen, en de mannen worden er ook niet jonger op. In Totalitarian Terror zit het oude geluid er wel weer in en daar word ik gewoon vrolijk van.
Het blijft een bazen band!. komen ze in 2019 ook nog naar Nederland?

avatar van Edwynn
Melodie en venijn gaan al sinds Extreme Aggression hand in hand op de meeste platen van Kreator. Dat is op Gods Of Violence niet anders. En aanvankelijk wist ik het met Extreme Aggression en Coma Of Souls ook wel; doe mij die Kreator van Pleasure To Kill maar. Ofschoon ik ook wel wat heb met de 90's periode van de band.

Maar dan zou ik wel afbreuk doen aan de knappe songschrijverij waarmee Kreator steeds wappert. Al die platen vanaf Violent Revolution staan bol van de metalanthems waar Duitse bands welhaast patent op lijken te hebben. Ik heb dan sinds enige tijd ook meer en meer waardering voor de meer recente albums uit de Kreatorkronieken.

Gods Of Violence was de eerste die ik kocht sinds Violent Revolution en de kwaliteit van de spetterende metalstrijdliederen overdonderen direct. Ik hoor hier geen eenvormigheid in. Met alle wil van de wereld niet. Driftig thrashgeweld wordt heel gemakkelijk afgewisseld met fraai leadwerk. En het vuist in de luchtgehalte kun je obligaat noemen, maar werkt in dit geval als een trein. Van het flitsende World War Now tot aan het stemmige Death Becomes My Light is het eigenlijk gewoon smullen geblazen.

Geen ingewikkeld gedoe, gewoon vlotte metalnummers met nog genoeg verwijzingen naar het bottenbrekende verleden.

avatar van wizard
Geef de fans wat ze wilen. Als de fans Phantom Antichrist goed vonden, dan maakt Kreator gewoon een Phantom Antichrist 2.0.

Gods of Violence zit, zoals Edwynn hierboven al aangeeft, goed in elkaar: snelle, agressieve nummers worden afgewisseld met meezingers, en het gitaarwerk is dik in orde. In vergelijking met z'n voorganger weet dit album me wel de hele speelduur te vermaken, ook omdat er hier met Lion with Eagle Wings en Death Becomes my Light twee goede nummers voor het laatst worden bewaard. Enig minpuntje qua nummers vind ik Satan Is Real, dat is me wat te simpel, en het trucje van het laatste couplet een octaaf hoger spelen te makkelijk.

Ook voor dit album kom ik uit op drie en een halve ster. In vergelijking met Phantom Antichrist is dat een halve ster erbij voor het sterkere materiaal, maar een halve ster eraf voor het feit dat dit grotendeels een herhaling van zetten is.

De afgelopen weken heb ik alle Kreatoralbums sinds Violent Revolution beluisterd, en de conclusie is dat Kreator sinds 2000 erg constant is. Er zijn geen misperen, maar ook geen meesterwerken. Daarnaast lijkt de band vakkundig te kunnen maken wat de fans graag willen horen. Elk album heeft een handjevol uitstekende nummers. Als Kreator daarvan een live-album zou maken, zou dat eigenlijk ook genoeg voor mij zijn.